Tmz Skrevet 6. september 2011 Del Skrevet 6. september 2011 Hei, jeg tok fagbrevet i elektro i mars, men hadde vel allerede på det tidspunktet funnet ut at det ikke helt var min greie og at jeg derfor ville gå videre på skole. Ble kalt inn i militæret rett etter jeg tok fagprøven, men tenkte å søke skole til neste sommer, men er veldig usikker på hva jeg skal søke. Jeg har aldri satt meg noe særlig inn i hvilke muligheter jeg har osv, noen som vet om noen sider som har oversikt over hvilke muligheter jeg har osv? Tenkt litt på teknsik fagskole eller ta påbygg for studiekompetanse, men tenkte det var greit å undersøke litt først denne gangen så jeg ikke sløser flere år Lenke til kommentar
Hyd Skrevet 6. september 2011 Del Skrevet 6. september 2011 Du har da ikke sløst bort noen år enda Jeg vil anbefale et forkurs og inn på en ingeniørutdanning du kunne tenke deg, 3 år, kanskje går du for 5 år om du trives Skoler som tilbyr slikt finner du overalt i dette landet, kanskje elektro/automatisering er veien å gå? Kanskje en blanding av elektro og mekanikk? Jobbmulighetene er i hvert fall veldig gode og framtiden ser jo lys ut for folk med teknisk utdanning! Lenke til kommentar
Tmz Skrevet 6. september 2011 Forfatter Del Skrevet 6. september 2011 Tror jeg heller mest mot teknisk fagskole altså, ingeniør blir så mange år. Noen som har noen anbefalninger av skole i en stor by typ stavanger, bergen, trondheim (ikke oslo)? Lenke til kommentar
Hyd Skrevet 6. september 2011 Del Skrevet 6. september 2011 Tror jeg heller mest mot teknisk fagskole altså, ingeniør blir så mange år. Noen som har noen anbefalninger av skole i en stor by typ stavanger, bergen, trondheim (ikke oslo)? Det er da bare 1 år lenger, ikke mange år Men greit nok. Lenke til kommentar
Sjøbanan Skrevet 6. september 2011 Del Skrevet 6. september 2011 Man har jo y-veien. Både innen elkraft og automatisering som krever fagbrev innen elektro. http://www.hit.no/nor/HiT/AA-studere-ved-HiT/Studietilbud/Ingenioer-og-teknologi/Informatikk-og-automatisering-Y-VEI Lenke til kommentar
1245112654122755325882462 Skrevet 7. september 2011 Del Skrevet 7. september 2011 Du har så mye muligheter at den hjelpen du etterspør er urimelig. Men du kan alltids utdanne deg til Ingeniør via et Forkurs. Lenke til kommentar
Sopps Skrevet 7. september 2011 Del Skrevet 7. september 2011 hvilken type erfaring har du? med tanke på hva du har jobbet mest med. hus, industri, skip eller offshore? Lenke til kommentar
konrad_91 Skrevet 7. september 2011 Del Skrevet 7. september 2011 det enkleste er y-veien ingeniør, tar 3 år. forkurs+vanlig ingeniør blir 4 år. du kan også ta mastergrad etter det, og doktorgrad etter det igjen. Lenke til kommentar
Twinflower Skrevet 7. september 2011 Del Skrevet 7. september 2011 Jeg jobber som elektroingeniør i dag med en trivelig lønn og fagbrev som elektriker. Man har alle muligheter med en slikt superfagbrev som elektro er Lenke til kommentar
runerask Skrevet 7. september 2011 Del Skrevet 7. september 2011 Jeg driver på å prøver å ta installatørprøven. Det er veldig pluss, for det å kalle seg installatør er beskyttet for dem som har bestått prøven.... Lenke til kommentar
Sopps Skrevet 7. september 2011 Del Skrevet 7. september 2011 hvis liker du elektrofaget, hva skal du da med allmenn påbygging? det blir bare å kaste vekk et år på skole som du kan ta med sommerkurs med mindre fag. man kan og skifte beite og stige i gradene. det er mangel på elektrikere på skipsbygging og offshore sektoren. da tenker jeg mest på de som har kompetansen. det fins en del hus elektrikere som har klart å komme seg gjennom via fusjon av firmaer. det er ikke bra. de som er veldig dyktige skip og offshore går ofte utenlands som service og ledere. ofte til vietnam og brasil. de som går på hus har muligheten til å kome seg over på industri og landbruk. her får man sånn som på skip, en del automatisjon ofte gjennom PLS. det å få litt erfaring fra flere jobber, er en smart ting å gjøre for framtida. da du blir lei så kan man skifte bransje.gå fra offshore til å gjøre en fast system på skip eller industri f. eks. dette blir jo mest aktuelt når man nærmer seg pensjonist. elektro har mangen muligheter til å utdanne seg videre og stige i lønn. litt etter at jeg fikk fagarbeiderlønn steg jeg fort opp til offshorelønn selv om jeg jobbet på en rigg ved land. da gikk jeg fra skip til offshore. men snart bærer det vell tilbake til skip. så lenge norge benytter seg av utenlands arbeidskraft så trengs det pfagarbeidere som kan lede disse. da blir man fort bas og da stiger det. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå