@b Skrevet 6. september 2011 Del Skrevet 6. september 2011 (endret) Jeg har søkt på forumet etter lignende tråder, men finner ikke akkurat det jeg er ute etter. Har tenkt å sette opp ny server til privat bruk, der hovedbruksområdet er filserver, og litt til Minecraft-server. Viktigste kriterier er lavt strømforbruk (spesielt ved idle) og lite støy. Samtidig ønsker jeg litt kraft når det trengs. Til OS tenker jeg å gå for Ubuntu Server. Trenger ikke være så dyrt, helst mellom 5-10k. Kabinett: Fractal Design R3. Bruker et slikt allerede, og virker veldig bra på avkjøling/luftgjennomstrømming, og høres nesten ikke. Og har plass til 8 3,5" disker er en fordel. Ser at denne er utgått på Dustin, kan bestille andre steder, om ikke noen har tips til et tilsvarende et. Harddisk: Har lest at Samsung Ecogreen F4 2TB vil fungere bra i RAID, noe å legge til her? Er det noen forskjell på diskene om det kjøres software eller hardware-RAID? Mulig en SSD er å foretrekke til OS? Tenker å ha 8 disker i software-RAID5/6 (eller mest sannsynlig 7 i RAID + 1 til OS). Hovedkort og CPU: Hadde planer om Mini-ITX tidligere og hadde valgt meg ut Intel i3 2100T pga lite strømforbruk. Er det noen grunn til å velge en annen ved ATX-hovedkort? Og hvilket hovedkort er å anbefale? Helst en CPU med integrert GPU. Og de fleste ATX hovedkort har 8 SATA-porter, som gjør at jeg slipper å kjøpe RAID-kontroller til å begynne med. RAM: Har 2x2GB DDR3 rambrikker liggende, men kan kjøpe 2x4GB eller større/annet. PSU: Har sett Seasonic bli anbefalt, stopper vifta ved lite strømforbruk. Foreløpig oppsett: Kabinett: Fractal Design Miditower Define R3 BLACK Hovedkort: CPU: Intel i3 2100T Harddisk: Samsung Ecogreen F4 2TB RAM: DIMM DDR3 8GB 1333MHZ CL9 (2X4GB) PSU: Seasonic X-560 Endret 6. september 2011 av @b Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå