Gå til innhold

Hjelp til å sperre Spotifyserverene på skolenettet

Skateward

Anbefalte innlegg

Hei!

På skolen vår er det sperret å installere Spotify. Dette er begrunnet med at hvis alle elevene bruker det samtidig vil nettet gå tregt.

Jeg synes at de som har Premium bør kunne spille av musikk man lagrer lokalt. Jeg forklarte dette til IKT-ansvarlig og han så poenget mitt. Løsningen da måtte bli å sperre serverne Spotify kobler seg til her på skolen, så all musikk premiumbrukere skal lagre lokalt må lagres hjemme på eget nettverk.

Jeg lurer på om dere kan hjelpe meg å finne ut av hva som må gjøres for at dette skal fungere? Hvilke servere som må blokkeres osv.

Fant denne, men siden den et år gammelt lurer jeg på om den ikke er litt utdatert?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du laster ned og kjører programmet "TCPView" ifra Mikkesoft. Dette programmet vil vise deg hvilke nett tilkoblinger et kjørende program har aktivt. Så der kan du se hvilke adresser og porter Spotify bruker til enhver tid.

Så får det bli opp til deg om hvor stor ip/port-range du ønsker å blokkere, det kan jo også være noe å tenke på at hvis du bare blokkerer en port/adresse så kan applikasjonen ha "fallback" koblinger den vil prøve.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...