shadowano Skrevet 6. september 2011 Del Skrevet 6. september 2011 (endret) Hei Jeg har en venninne av meg som er i USA og skal kjøpe noe tilbehør til kameraet sitt, 550D. Hvilket tilbehør ville du valgt framfor noe annet, og hvorfor? Nå skal det sies at hun tar mye bilder på ferie og sånt, men er ikke noen proff. Hun har et zoom objektiv ved siden av. Ligger polariserte filtre høyt på ønskelisten? F.eks et multi-polariserende filter? Og siden vi er litt grønne begge to, finnes det bare et polarisert filter, eller flere ulike typer? Prisområdet det er snakk om ligger under 1000 kr. Og det dere oppgir som dere ser på som nyttig, gjerne sett ca pris på det. Så man ikke blir lurt av slue selgere som vil selge det til en mye høyere pris enn det er verdt. På forhånd takk! -Martin Endret 6. september 2011 av martin82 Lenke til kommentar
zaqqoZeq Skrevet 6. september 2011 Del Skrevet 6. september 2011 Om hun bare har kit-objektivet ville jeg valgt Canon 50mm f/1.8. Finnes ingen bedre investering til kameraet enn et fastobjektiv. Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 6. september 2011 Del Skrevet 6. september 2011 Polariseringsfilter: Det er mange kvalitetsgrader - anbefaler å kjøpe et tynt et. Det finnes to hovedkategorier - lineære og sirkulære. Kjøp et sirkulært (har ikke noe med formen på filteret å gjøre - dette er type polarisering) polariseringsfilter - så blir det ikke problemer med autofokus og lysmåling. Men - til tusenlappen støtter jeg helt klart forslaget om å kjøpe en EF 50/1.8 - et godt, men billig objektiv som kan gi lav dybdeskarphet til portrettbilder og bedre muligheter for bilder i dårlig lys.. Lenke til kommentar
shadowano Skrevet 6. september 2011 Forfatter Del Skrevet 6. september 2011 Om hun bare har kit-objektivet ville jeg valgt Canon 50mm f/1.8. Finnes ingen bedre investering til kameraet enn et fastobjektiv. Hun skal skaffe seg 50mm f/1.4 var tanken. Prisen ekstra er vel verdt det? Men utenom dette tenkte vi på tilbehør til under tusenlappen. Som filtre osv. Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 6. september 2011 Del Skrevet 6. september 2011 Hun skal skaffe seg 50mm f/1.4 var tanken. Prisen ekstra er vel verdt det? Men utenom dette tenkte vi på tilbehør til under tusenlappen. Som filtre osv. Kanskje du først skal skrive litt mer detaljert hvilke objektiver, ting og tang hun faktisk har og/eller har tenkt til å kjøpe? Lenke til kommentar
shadowano Skrevet 6. september 2011 Forfatter Del Skrevet 6. september 2011 Hun skal skaffe seg 50mm f/1.4 var tanken. Prisen ekstra er vel verdt det? Men utenom dette tenkte vi på tilbehør til under tusenlappen. Som filtre osv. Kanskje du først skal skrive litt mer detaljert hvilke objektiver, ting og tang hun faktisk har og/eller har tenkt til å kjøpe? f/1.4 har hun lyst å kjøpe for å blant annet kunne ta bedre bilder i mørke omgivelser. Type landskapsbilder om natten ut over storbyer osv. Men om 1.4 er verdt det over 1.8 er jo enda et spm. Men utover dette er det småtilbehør spm dreier seg om:) Takker for svarene over! -Martin Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 6. september 2011 Del Skrevet 6. september 2011 Har hun for eksempel EF-S 18-55, EF-S 55-250 og planlegger en EF 50/1.4 kan et polafilter med 58mm gjenger være en god idé - alle de tre nevnte objektivene har 58mm filtergjenger.. Lenke til kommentar
morten_b Skrevet 6. september 2011 Del Skrevet 6. september 2011 Kraftig zoom ? Har sjekket dette nøye og Tamron AF 18-200mm f/3.5-6.3 XR Di-II LD ASPHERICAL er den beste zoomen under 8-10.000 og den koster "bare" 1450,- hos Japan Foto nå. Har nettopp kjøpt en til min 60D etter å ha sjekket tester på "alt som er". Bakdel: har ikke bildestabilisator, derfor prisen, den nye har det til nesten 4 lapper. Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 6. september 2011 Del Skrevet 6. september 2011 (endret) Kraftig zoom ? Har sjekket dette nøye og Tamron AF 18-200mm f/3.5-6.3 XR Di-II LD ASPHERICAL er den beste zoomen under 8-10.000 og den koster "bare" 1450,- hos Japan Foto nå. Har nettopp kjøpt en til min 60D etter å ha sjekket tester på "alt som er". Bakdel: har ikke bildestabilisator, derfor prisen, den nye har det til nesten 4 lapper. "Beste"? Ikke når det gjelder bildekvalitet, i alle fall - hverken i den vide enden eller i teleenden. Det der er heller et objektiv jeg ville "unngått". Ikke har den bildestabilisering heller. Eneste fordel er den lave, lave prisen. Til Canon, hvis du på død og liv vil ha en superzoom, er de beste valgene heller Canon EF-S 18-200 IS og Tamron 18-270. Man får ellers mye bedre bildekvalitet hvis man velger flere zoomer med mindre spennvidde (selv billigversjonene EF-S 18-55 IS og 55-250 IS. Men - så var det det med fleksibiliteten, da. Men - tilbake på topic - det der er ikke akkurat i kategorien "tilbehør". Endret 6. september 2011 av Trondster 2 Lenke til kommentar
tech8 Skrevet 6. september 2011 Del Skrevet 6. september 2011 (endret) Hun skal skaffe seg 50mm f/1.4 var tanken. Prisen ekstra er vel verdt det? Men utenom dette tenkte vi på tilbehør til under tusenlappen. Som filtre osv. Kanskje du først skal skrive litt mer detaljert hvilke objektiver, ting og tang hun faktisk har og/eller har tenkt til å kjøpe? f/1.4 har hun lyst å kjøpe for å blant annet kunne ta bedre bilder i mørke omgivelser. Type landskapsbilder om natten ut over storbyer osv. Men om 1.4 er verdt det over 1.8 er jo enda et spm. Men utover dette er det småtilbehør spm dreier seg om:) Takker for svarene over! -Martin Når det gjelder lansdskapsbilder, også om natten, pleier man ikke å bruke spesielt stor blender, for da blir det meste utenfor fokus. Må nok bruke en passe liten blender og laaang lukkertid om natten, dvs. at man i denne situasjonen er helt avhengig av stativ. Forøvrig ville et stativ komme høyt på listen over ekstrautstyr i min bok, men det er kanskje ikke noe en vanligvis handler på utenlandstur pga. vekt og størrelse. Annet utstyr i lavere prisklasser som som er kjekt å ha: -Snorutløser -Gorillapod -Polariseringsfilter, ND filter -Ekstra kamera batteri -Batterigrep -Solblender til objektiver -Ekstern blits ..og sikkert mye annet jeg har glemt. Endret 6. september 2011 av tech8 Lenke til kommentar
Ruhell Skrevet 6. september 2011 Del Skrevet 6. september 2011 Blitz, om ein så må strekke budsjettet litt! Rune Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 6. september 2011 Del Skrevet 6. september 2011 Blitz, om ein så må strekke budsjettet litt! Støttes - om budsjettet strekker til er en 430 EXII gull verdt! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå