Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Har en maskin stående som jeg har fyrt inn vSphere 5 på. Kunne også tenkt meg å kjørt denne some en NAS med FreeNAS.

Har nå FreeNAS som en VM.

- er det mulig å mounte en fysisk disk eller array til en VM? Er det som kalles I/O passthrough?

- vil det være noen ytelsesforskjell på en fysisk disk og en virtuell disk i et NAS?

- dersom vSphere skulle gå dukken, vil jeg fremdeles kunne sette opp et nytt miljø og bruke de samme virtuelle diskene, så samt de ligger på en adskilt disk fra vSphere-installasjonen?

Har tenkt å kjøpe 4x 2TB og stripe de for å bruke til NAS. RAID-er disse fysisk og lager en virtuell disk av helle arrayet og legg det til i FreeNAS.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

1. Ja det er mulig, calles Raw Device mapping.

2. Ikke noe særlig, RDM brukes mest i forbindelse med cluster løsninger.

3. Så lenge de ligger på en egen logisk disk (enten fysisk eller RAID disk), er det mulig å reinstallere ESXi og bruke de samme VM'ene.

Ellers er det ikke noe særlig god ide å kjøre NAS som en VM på samme host, det gjør det svært sårbart og komplisert. Sett heller opp en vanlig NAS boks og bruk NFS mot denne.

Eller bruk diskene som vanlig lokal storage, ser ikke noe poeng i å bruke NAS virtuelt.

Du oppnår ingen ytelses eller ekstra funksjonalitet hvis du kjører en virtuel NAS på samme host.

Endret av xcomiii
Lenke til kommentar

Forventer ikke å oppnå ytelse med å kjøre FreeNAS som VM. Da har jeg bare litt flere muligheter å bruke den maskinen til.

Har en del testmiljø som skal opp i løpet av dette semesteret vist nok så hadde vært fint å kunne kjøre de som VM-er. Derfor også FreeNAS som VM.

Vil ESXi godkjenne nesten en hver RAID-kontroller? Onboard fake-RAID ville den ikke ha. Så vil et Highpoint til 400,- fungere? To disker i RAID1 for ESXi og VMer. Så har jeg 6 onboard SATA til overs, hvorav 4 til NAS som RAID0 i FreeNAS med ZFS.

http://www.datakjeden.no/PartDetail.aspx?q=p:2903832

Det viktigste er dersom ESXi skulle ryke at data på NAS-diskene blir tilgjengelig igjen ved en reinstallasjon.

Endret av Joachim Vadseth
Lenke til kommentar

ESXi er svært kresen på RAID kontrollere (og nettverkskort) og et billig RAID kort vil ikke fungere. Det må være et som er på HCL'en til ESXi (http://www.vmware.com/resources/compatibility/search.php?deviceCategory=io).

Er du heldig, kan du kanskje finne et RAID kort som er støttet i v4 som kanskje fungerer i v5 også. http://ultimatewhitebox.com/ har ingen RAID kort som er listet i v5.

Sånn sett tror jeg det blir billigere å skaffe seg en NAS boks enn å kjøpe en skikkelig RAID kontroller. Dataene til NAS diskene vil fremdeles være der om ESXi skulle gå ned, så lenge du setter opp et RAID med 2 forskjellige logiske disker (1 for ESXi og 1 for NAS).

Lenke til kommentar

Har testet FreeNAS noe mer nå med tanke på ytelse. Får kun 20mbps uansett filsystem og RAID-nivå. Testet med ren Windows file sharing til en av Windows VM-ene og da fikk jeg 50-60mbps. Testet også OpenFiler med samme resultat. Så FreeNAS fungerer ikke helt til forventningene, dog mange sier de har flere hundre mbps i sitt RAID i FreeNAS.

Så det blir enten OpenFiler eller Ubuntu med LVDM eller hva det heter. Spørsmålet er bare om en skal investere i 2 eller 4 stk 2TB til, selv om jeg har 2x2TB fra før.

Etter det jeg har googlet skal HighPoints RocketRAID 620 fungere i VMWare.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...