Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Nøkkel sitter bom fast i tenninga. Samt vifteanlegget virker å ha gått heden.


Snurreleif

Anbefalte innlegg

Som emne-tittelen sier så har jeg altså prestert å få bil-nøkkelen fastlåst i tenninga, den vil ikke vris noe sted og heller ikke taes ut eller settes lengre inn (den er ca halveis inni).

Noen som vet hva som må gjøres og evt. hvor mye dette kan koste?

 

Opplevde også i dag at det begynte å lukte svidd da jeg satte på høyeste vifte-hastighet på varmeanlegget (skulle få vekk dugg på bilruta), og til slutt begynte det jaggu å komme røyk.

Kan det være at det er bare noen sikring som har gått, eller er det mest sannsynlig hele vifteanlegget som har takket for seg?

 

Takker for evt. svar.

 

Hilsen en-ikke-så-bilkyndig-fyr-at-det-gjør-noe..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

1. Det vil koste ca 3600 kroner +/-

 

2. På denne denne årsmodellen av dette merket er det vanlig at den kontakta som sitter over fotbrønnen på passasjersiden (bak hanskerommet) kortslutter etter en tid.

 

...neida, jeg bare fleiper litt med at du glemte å skrive hva slags bil det gjelder.. ;)

 

For å svare så godt jeg kan likevel: Jeg har fått byttet tenningslås på et par biler, og det har ligget i prisleiet 2500-4000 inkl arbeid. Da har jeg ikke brydd meg med å bytte dørlåsene, og heller brukt to forskjellige nøkler. Dersom det ikke er mulig å få ut nøkkelen uten å ødelegge lås/nøkkel er sannsynligvis dette eneste løsning.

 

Ang vifte og røyk: Slutta vifta å virke når det begynte å ryke? Skjedde dette samtidig med at nøkkelen satt seg fast?

Lenke til kommentar

Ah beklager, glemte modell selvfølgelig -.-

Det er en Peugeuot 206, 2000 modell.

 

Ang. vifta så skrudde jeg den kjapt av da jeg så røyken grunnet panikk, da jeg skrudde den på igjen er jeg ganske sikker på at den hadde sluttet å virke (får ikke sjekket nå grunnet nøkkel-problemet :p)

 

Edit:

Hva hvis det er sentrallås? jeg må vel ikke bruke to nøkler da siden jeg kan bruke sentrallåsen på passasjerdørene?

 

...Tenkte jeg før jeg kom på at det er sentrallås-nøkkelen som sitter fast i tenninga -.-"

Endret av Snurreleif
Lenke til kommentar

Ok, da stemmer nok prisestimatet mitt ganske bra på tenningslås - det var en '98 Xantia jeg betalte ca 3500,- for tenningslås til.. De delene kommer omtrent fra samme hylla som til Peugeot.

 

Ang vifta høres det nesten ut som motoren er brent ja. Sannsynligvis er det mulig å få tak i en slik motor fra en bilopphugger for en billig penge. Har du flaks sitter den montert såpass greit tilgjengelig at du får til å bytte den selv.

 

Sentrallås-senderen sitter jo i plastikk-delen av nøkkelen. Worst case er at du må brekke av eller sage av nøkkelen, og da vil du jo fortsatt ha sentrallås-senderen intakt.

Lenke til kommentar

Men husk at for å bytte tenningslås må man ha nøkkelen inni tenningslåsen for å vri om. den skal stå i et spesielt hakk for at man kan ta ut tenningslåsen. det har med rattlåsen å gjøre for å få den av ;) sliter litt hviss du ikke får det til.

 

jeg bytta tenningslås i min bil. betalte 250 for ny tenningslås med 2 nøkkler ^^

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...