Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 6. september 2011 Del Skrevet 6. september 2011 Ja, jeg har en undersøkelsesplikt, men hvordan i huleste skal jeg kunne undersøke rust som er gjemt bort av silikonspray?? Og hvordan skal JEG kunne se at det er en girkasse som egentlig ikke passer? Akslingene var rustet på innsiden, hvilken kjøper åpner alle biter av bilen for å se gjennom den? Jeg har ikke med meg røntgenutstyret denne gangen... Girkassen var forresten byttet til en som er laget for kun fremhjulsdrift, denne bilen er egentlig firehjulsdrift. En annen ting selger har prøvd å skjule, er oljesøl og svette. Da jeg åpnet panseret første gang var den ren og pen på topplokket, nettopp nyvasket, og derfor ingen svette. Ingenting etter prøveturen heller. Da jeg kom hjem visste det seg at toppakningen ikke var OK, den svetta og var ikke tett. Jeg sier ikke at du skal undersøke dette selv, ikke mange av oss har den nødvendige kompetansen. Overlat jobben med å vurdere bilen til en som har peiling, og som vet om de svakhetene som denne biltypen har. NAF eller et merkeverksted er mine tips. En erfaren Opel-mekaniker ville nok sett både rust, toppakning, drivaksel og gearkasse raskt, og frarådet kjøp. Det koster noen kroner, men i ditt tilfelle høres det ut til at det ville vært verdt det. Lenke til kommentar
Baranladion Skrevet 6. september 2011 Del Skrevet 6. september 2011 Blir ganske dyrt å kjøpe billig bruktbil hvis man skal sveive innom NAF hver eneste gang man vurderer en bil... Bruktbilkjøp i denne prisklassen er bingo, og det skal nok svært mye til for å få hevet kjøpet. Jeg vil anbefale deg å ha med en som kan litt bil neste gang du skal kjøpe. Jeg ville truet med å melde verkstedet inn for brudd på EU kontrollreglene og håpet at selger gir seg pga det. Lenke til kommentar
Luske_Ludvig Skrevet 6. september 2011 Del Skrevet 6. september 2011 Som jeg har skrevet gang på gang: eu-kontroll gir ingen garanti. Har sett så mye svindel. Bare tyn selger litt. Kanskje han gir seg. Og også verksted som har godkjent bilen er ikke helt syndfri de heller. Kanskje selger har smurt? Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 6. september 2011 Del Skrevet 6. september 2011 Blir ganske dyrt å kjøpe billig bruktbil hvis man skal sveive innom NAF hver eneste gang man vurderer en bil... Det blir det, men vi ser mange eksempler her på at det blir mye dyrere å la være. Lenke til kommentar
1245112654122755325882462 Skrevet 7. september 2011 Del Skrevet 7. september 2011 Du reiser å ser på en bil til 13,000 -, Selgeren sier at bilen er i perfekt stand. Du tar alt for godfisk og kjøper bilen. Det er noe greier med at så lenge du har mulighet til å reise og se på bilen så har du hatt din sjangse til og sjekke opp mange av dei feilene du har nevnt over her. Lenke til kommentar
dsgf Skrevet 7. september 2011 Del Skrevet 7. september 2011 Her er det også et spørsmål om prisen sto i forhold til bilen. Jeg ville umiddelbart sagt at 13.000 for en Vectra av litt sjelden type (det er ikke solgt voldsomt mange 4x4 i Norge, og det er ihvertfall ikke mange som fortsatt finnes) er såpass lavt at man ikke kan regne med at bilen er feilfri. Ang EU-godkjenningen kan jeg ikke se at det skal være noe å ta verkstedet på ut fra det trådstarter beskriver. EU-kontrollen viser bare et øyeblikksbilde av tilstanden på utvalgte punkter, og ettersom motorlekkasjen ikke var så stor at den var synlig etter prøvekjøring vil den ikke ha vært synlig på EU-kontrollen heller. Drivaksler, girkasse, tildekket rust osv er ikke ting som vil bli avdekket på en EU-kontroll dersom det ikke tilfeldigvis ryker i det bilen kjøres inn i hallen. Lenke til kommentar
Inge Rognmo Skrevet 7. september 2011 Del Skrevet 7. september 2011 Høres rart ut at de ikke har sjekket alle punktene på verksted.... Hvis det er punkter på kontrollseddelen som ikke er kontrollert ("bindestrek" i kontrollfeltet) så betyr bare det at kontrollseddelen er fra en etterkontroll, hvor kun det som hadde feil på første kontroll blir etterkontrollert. Alvorlig rust er ikke noe som oppstår fra mai til august, så det burde jo helst vært oppdaget, men at girkassa og drivakslingene kan være byttet ut, og slakk i hjullager har oppstått etter det er ikke utenkelig. Svetting av olje er heller ikke alvorlig nok til å anmerkes, det må lekke nok til å dryppe på gulvet... Lenke til kommentar
petter1993 Skrevet 7. september 2011 Forfatter Del Skrevet 7. september 2011 Høres rart ut at de ikke har sjekket alle punktene på verksted.... Hvis det er punkter på kontrollseddelen som ikke er kontrollert ("bindestrek" i kontrollfeltet) så betyr bare det at kontrollseddelen er fra en etterkontroll, hvor kun det som hadde feil på første kontroll blir etterkontrollert. Alvorlig rust er ikke noe som oppstår fra mai til august, så det burde jo helst vært oppdaget, men at girkassa og drivakslingene kan være byttet ut, og slakk i hjullager har oppstått etter det er ikke utenkelig. Svetting av olje er heller ikke alvorlig nok til å anmerkes, det må lekke nok til å dryppe på gulvet... Det er bare "streker" som du sier, men dette er ikke en etterkontroll, det er den faktiske EU-kontrollen. Lenke til kommentar
festen Skrevet 7. september 2011 Del Skrevet 7. september 2011 (endret) Jeg ville forsøkt å snakke med sjefen på bilverkstedet som har godkjent bilen og si at du planlegger en klage til statens vegvesen, si at du har hatt mistanke om uregelmessigheter under Eu kontrollen og at du vil ha statens vegvesen til å vurdere bilen på nytt (ny Eu kontroll) (ikke kjør tilbake på verkstedet med bilen), det er en fordel også om du har med faren din når dere snakker med bilverkstedet. Eventuelt kan du sende en fax. Det er mulig det vil utløse en reaksjon fra dem i forhold til tidligere eier av bilen. Skjer det ingenting er det bare å gå til statens vegvesen eller forbrukertvistutvalget. Endret 7. september 2011 av festen 3 Lenke til kommentar
Luske_Ludvig Skrevet 7. september 2011 Del Skrevet 7. september 2011 Støtter festen! Verkstedet er ikke uten synd! Lenke til kommentar
varmgang Skrevet 8. september 2011 Del Skrevet 8. september 2011 Tror desverre ikke trådstarter har noen god sak. Bruktbilkjøp er som hestesalg, uten kunnskap er det lett å bli lurt. Skrev dere noen form for kontrakt? Kjøpssummen er lav, det er ønsketenkning å tro at du vil få noe røverkjøp for en slik sum. Undersøkte du servicehistorikk og hvilke utbedringer som er gjort av bilen? Eu-kontrollen er ingen NAF salgstest; her sjekkes viktige ting som sikt, bremser, lys, avgasser etc. Ikke hvorvidt girkassen passer eller om det er rust på drivakslingene. Forøvrig er det mange punkter på eu-kontrollskjemaet som ikke fylles ut for personbiler da ikke alle punktene omhandler små personbiler. Å kjøpe bil uten å inspisere understellet er ikke akkurat lurt når bilene her i landet durer rundt i saltsørpe halve året. Når det er rust på tanklokket, hvorfor skulle det ikke være rust under bilen? Mange oljebehandler sine rustne biler for å stoppe videre rustdanning, dette er ikke noe argument for at selger har forsøkt å lure deg. Og sist jeg sjekket var silikonolje gjennomsiktig og svært tyntflytende, du hadde fortsatt sett rusta dersom du hadde tatt deg bryet. Du som kjøper har undersøkelsesplikt, ta en NAF-driftstest eller medbring en mekanikervenn neste gang. 2 Lenke til kommentar
Litraphy Skrevet 9. september 2011 Del Skrevet 9. september 2011 Dette er akkurat derfor mennesket oppfant den fantastiske NAF- testen. Er du på nippet til å "close the deal", så bør man alltid investere i en test på den. Ja, det er et par tusen kroner ekstra, men fy så mye møkk og stress man slipper i ettertid. Skal vel ikke nekte for at det er på kanten til det ekstreme når man kjøper en bil til 13,000 kr, men det vil uansett gi deg et ekstra salgsargument hvis du evt skal selge bilen etter kort tid igjen. Som varmgang sier, ta NAF- test, eller evt ta med en venn som kjenner til bilen godt eller har generelt god kunnskap (f.eks mekaniker). Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå