Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Ble lurt av selger ved kjøp av bil.

petter1993

Anbefalte innlegg

I starten av august kjøpte jeg meg min første bil, Opel Vectra, for 13 000,-

Selgeren var storpositiv og ville selge bilen til meg.

Han sa bilen var i kjempegod stand, og at han var en ærlig fyr.

Det eneste han sa han viste var feil med den, var at det var en bitteliten rustflekk rett under tank-lokket.

23. august fikk jeg lappen, og det tok ikke lange tiden før det skjedde noe.

24. august smalt det plutselig under panseret, VF drivaksel hadde hoppet av.

Bilen ble levert hos Mekonomen for å få dette fikset.

Samme dag som bilen ble reparert, var faren min innom for å se hvordan det gikk med den.

Der fikk han høre at bilen var et vrak. Undersiden av bilen var sprayet med silikonspray over veldig mye rust, slik at dette ikke vistes. Høyre fremhjul var helt løst fordi lager og diverse var gåent. Girkassen i bilen var ikke rett type, og mye var ødelagt da denne ble satt inn i bilen. Akslingene var også nedrustet og var klar for skrapen.

Da vi fikk høre dette, ringte faren min til selgeren som solgte bilen og sa at vi ville heve kjøpet pga. alle feilene med bilen som vi ikke var fortalt om.

Han la seg paddeflat med en gang, og sa at dette måtte det bli ordning i og at vi skulle få tilbake pengene osv.

Dagen etterpå ringte faren min igjen, og sa at vi hadde nå tømt bilen og den var klar for henting.

Da protesterte selgeren og sa at det kom ikke på tale at vi kunne heve kjøpet, og var skikkelig vrang.

Bilen var EU-godkjent i mai, men på dette skjemaet kommer det frem at det er ikke mange punktene på bilen som ble sjekket, kun noen få.

Er dette en sak jeg har loven på min side, eller er det null sjans for å få ordnet opp i dette?

Hilsen en fortvilt 18-åring som var så fornøyd med sin første bil... (mindre fornøyd nå..)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg er ikke sikker, men tror du skal slite for å få noe igjen for dette. En venn av meg var borti samme type handel, og tok kontakt med politiet. Dessverre er det lite de får gjort. Man har vel et visst ansvar som kjøper for å sjekke bilen grundig før man kjøper den. Finnes veldig mange svindlere der ute dessverre.

Ville allikevel tatt kontakt med politiet og forklart situasjonen. Kan hende selgeren trekker seg om han plutselig får en telefon fra politiet.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-16183

seff har du alt på din side. Han svindla deg max.

Så hvis han fortsetter å være vrang, så er det politiet neste?

Er usikker hvilke instanser som kan hjelpe, men det får du sikkert svar på her senere. Bilen er jo et vrak og tidligere eier sa den var i god stand, det er god nok grunn for å heve kjøpet.

Finnes det ingen instanser som kan hjelpe han her?

Endret av medlem-16183
Lenke til kommentar

Høres rart ut at de ikke har sjekket alle punktene på verksted....Kanskje du kan bruke dette som pressmiddel? Hvis han har fått lurt bilen igjennom EU kontroll så kjenner han sikkert gutta på det verkstedet? Er rimelig sikker på at ikke de vil bli tatt for snusk med EU kontroll...

På kontrollseddelen står det at følgende punkter ble sjekket under EU-kontroll:

- Understellsnr

- Kjennemerke

- Tromler/skriver

- Rør/slanger

- Park.brems

- Styringsledd

- Parkeringslys

- Lys for kjennemerke

- Fjærer/luftbelger

- Hjullager

- Karosseri/påbygg

- Målt avgass - 0,44

- Lekkasjer

ALT annet er ikke sjekket.

Lenke til kommentar

Jeg er ikke sikker, men tror du skal slite for å få noe igjen for dette. En venn av meg var borti samme type handel, og tok kontakt med politiet. Dessverre er det lite de får gjort. Man har vel et visst ansvar som kjøper for å sjekke bilen grundig før man kjøper den. Finnes veldig mange svindlere der ute dessverre.

Ville allikevel tatt kontakt med politiet og forklart situasjonen. Kan hende selgeren trekker seg om han plutselig får en telefon fra politiet.

Litt vanskelig å se rusten når den er tildekket med silikonspray for å gjemme det... Vil tro det er GOD grunn til å heve kjøpet

Lenke til kommentar

Litt vanskelig å se rusten når den er tildekket med silikonspray for å gjemme det... Vil tro det er GOD grunn til å heve kjøpet

Jepp, men om det er nok vet jeg ikke. Anbefaler deg uansett å kontakte politiet. For som jeg nevnte tidligere, er det godt mulig at en telefonsamtale fra dem får selgeren til å innse alvoret i situasjonen og av den grunn trekke seg.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Det høres ut som om du ikke har oppfylt din undersøkelsesplikt som kjøper. Dersom du har kjøpt et objekt (bil, bolig etc) med mangler som ville vært avdekket ved en undersøkelse, har du ikke grunnlag for å heve kjøpet. Dersom du ikke selv har peiling på bil, tar du enten en NAF-test, eller tar den med til et merkeverksted og betaler de for å vurdere bilen. At du kun stoler på selger, og kjøper bil uten kontrakt, slår dessverre kun tilbake på deg selv.

Det samme gjelder også dersom du hadde kjøpt en bolig, og etterpå oppdaget at den har mangler det koster kanskje mange hundre tusen å utbedre. Dersom dette er mangler som ville vært avdekket ved en undersøkelse, har du ikke grunnlag for å få dette dekket av selger.

Lenke til kommentar

Ja, jeg har en undersøkelsesplikt, men hvordan i huleste skal jeg kunne undersøke rust som er gjemt bort av silikonspray?? Og hvordan skal JEG kunne se at det er en girkasse som egentlig ikke passer? Akslingene var rustet på innsiden, hvilken kjøper åpner alle biter av bilen for å se gjennom den? Jeg har ikke med meg røntgenutstyret denne gangen...

Girkassen var forresten byttet til en som er laget for kun fremhjulsdrift, denne bilen er egentlig firehjulsdrift.

En annen ting selger har prøvd å skjule, er oljesøl og svette. Da jeg åpnet panseret første gang var den ren og pen på topplokket, nettopp nyvasket, og derfor ingen svette. Ingenting etter prøveturen heller. Da jeg kom hjem visste det seg at toppakningen ikke var OK, den svetta og var ikke tett.

Lenke til kommentar

Det eneste han sa han viste var feil med den, var at det var en bitteliten rustflekk rett under tank-lokket.

føler du deg lurt når du selv skriver at han har sagt at han ikke viste om noe annet enn den rustflekken?

kan ikke si at du er lurt når du skriver det selv.

og hvorfor har du ikke sjekka under bilen FØR du kjøper den? bare for at den ser fin ut i lakken kan den se ræva ut under.

og skrev dere noen kjøpskontrakt?

edit: leste de som sto over her.

ingen kjøpskontrakt = ingen penger tilbake ;) det betyr du at du har kjøpt bilen slik den er :)

Endret av 1915
Lenke til kommentar

I utgangspunktet så har han jo reklamasjonsrett til tross for at det ikke er skrevet kontrakt, det er jo på det rene at han har kjøpt bilen av selger og kan reklamere som vanlig, men problemet er vel at det ikke er skrevet at eier går god for tilstanden i kjøpekontrakten.

Det er verdt et forsøk å melde det til FTU, men om trådstarter vinner er jo en annen sak.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Høres rart ut at de ikke har sjekket alle punktene på verksted....Kanskje du kan bruke dette som pressmiddel? Hvis han har fått lurt bilen igjennom EU kontroll så kjenner han sikkert gutta på det verkstedet? Er rimelig sikker på at ikke de vil bli tatt for snusk med EU kontroll...

Enig her, på grunn av dette har du jo all verdens "leverage"... Si til selger at du ødelegger verkstedet (for det er det du gjør om du melder de til biltilsynet med den bilen) om han ikke omgjør salget...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...