Gå til innhold

Fjernstyre Win7 med Win7, eller Linux med Win7? (enkelt?)

AndersT2

Anbefalte innlegg

Sitter å vurderer om jeg skal lage en liten servermaskin av ett kabinett jeg har stående, og alle harddiskene jeg har liggende.

Det jeg ønsker er å ha denne maskinen koplet til, og kun på nettverk, for så å gjøre ting på den fra en annen maskin, altså fjernstyre den. Slik at jeg slipper å ha den tilkoplet skjerm/tastatur/mus osv.

Har i dag en Windows 7 PC som jeg da vil styre denne maskinen med. Mener å huske det er PRO versjonen.

Er det da enklest å da kjøre Windows 7 (støtter alle versjoner dette?), eller ta den billige løsningen å legge en eller annen linux versjon på den?

Har aldri vært borti hverken Linux eller fjernstyring før. Jeg prøvde å fjernstyre en PC til en kompis, og det funket ikke. Men det var over internett. Her er det kun snakk om lokalt nett, hvor begge blir koplet til samme Gigaswitch, og routeren står utenom denne igjen.

Regner med at det kanskje finnes en eller annen guide her inne?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dumt spørsmål men, hva mener du med GUI, Graphic User Interface.

Regner med at jeg må kunne se hva jeg gjør i den andre PCen, altså få opp skrivebordet på den PCen, på den andre PCen.

For windows 7 (dersom den du skal styre er minst pro eller "høyere" versjon) er det enkleste remote desktop som er innebygget i windows. Home versjonen har ikke "serveren" for remote desktop - men skal kunne koble seg på andre versjoner som har det.

For både windows eller linux så er også de forskjellige implementasjonene av VNC greie å bruke og gir mye av den samme funksjonaliteten (noen ting er som regel begrenset i gratis versjoene - som mulighet for kopiere til andre maskinen via copy&paste). Jeg liker personlig RealVNC. Den skal fungere greit på linux også.

Alle disse gir deg et direkte bilde av desktoppen - som om du hadde koblet skjermen din på maskinen du styrer.

-Stigma

Endret av Stigma
Lenke til kommentar

Omtrent 100% av det du kan gjøre på en maskin med Linux kan du utføre med command-line interface eller CLI. For å styre/bruke maskinen med CLI bruker du en kommandolinjeterminal eller bare terminal. Her er et skjermbilde av en terminal i bruk:

Terminal.png

En terminal kan du starte på din Windows-maskin eller en hvilken som helst annen maskin, koble til Linux-maskinen og styre den som om du brukte den lokalt. Fordelen med å bruke CLI er at serveren ikke trenger å kjøre et grafisk grensesnitt (krever mindre maskinvare) samt at du kan fjernstyre selv med veldig lite båndbredde og fra en stor rekke systemer. Gjerne mange samtidig.

--

Når det er sagt er det selvsagt opptil flere måter å fjernstyre Linux-systemer hvor du ser skrivebordet, styrer musa og klikker på ikoner ("GUI" i denne sammenhengen). GUI-bruk er en lettere introduksjon til Linux selv om de fleste som har brukt slike systemer en stund gjerne bruker terminalen til.. omtrent alt.

For å aktivere fjernstyring over noe som heter VNC (GUI) klikker du bare Menu -> System -> Preferences -> Remote Desktop og aktiverer der. På din Windows-maskin bruker du f.eks UltraVNC som er en klient som kan koble til serveren: http://www.uvnc.com/

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...