AnonymDiskusjon Skrevet 5. september 2011 Del Skrevet 5. september 2011 Hei! Har hørt rundt forbi at man ikke bør spise rett før man legger seg/minst to timer før. Men så lurer jeg på hva som menes med "å legge seg." Jeg ligger ofte i sengen en times tid med dataen før jeg skal sove. Er sjeldent jeg legger meg rett til å sove, blir som regel data eller iPod. Så hva er egentlig riktig? Og er det så dumt å spise rett før man skal legge seg? Jeg blir ofte sulten på kvelden, og tar meg ofte et eple og knekkebrød rett før jeg tar turen til sengen. Postet av anonym: a5b3e883eac4287d66e7596017bceba5 Lenke til kommentar
Blåbær Skrevet 6. september 2011 Del Skrevet 6. september 2011 Snakk om søvn og ikke å ligge i sengen. Grunnet at magen bruker mye energi på å fordøye maten, det gir dårligere søvn, uroligheter osv. Lenke til kommentar
storken Skrevet 6. september 2011 Del Skrevet 6. september 2011 Hvordan dagens ernæringsfysiologer har funnet ut at vi skiller oss fra alle andre dyr når det kommer til dette med å spise og sove, er for meg et lite mysterium. De fleste altetere og nærmest alle kjøttetere tar seg gjerne en høneblund påfølgende et stort måltid. Passer ikke dette mennesker? Jo, det passer oss utmerket. Frokost er oppskrytt (det at det er dagens viktigste måltid er TULL). Spis et jævlig stort kveldsmåltid - sov som en stein og våkn opp mett, klar for en ny dag. Du blir døsig etter skikkelige matinntak, utnytt dette til å forbedre nattesøvnen Her er forresten en interessant artikkel rundt dette med å legge matinntaket til senere på dagen. 2 Lenke til kommentar
Akse Skrevet 6. september 2011 Del Skrevet 6. september 2011 At du sammenligner mennesker med dyr, og sier at frokost ikke er dagens viktigste måltid, er for meg forunderlig. De fremste ernæringslegene i verden konstaterer at frokosten legger grunnlaget for hvordan kroppen funker. Personlig har jeg nå spist en frokost som inngår i et "sunn frokost" konsept, og kroppen min har aldri fungert bedre. Å droppe frokosten gjør at en får lavt blodsukker, går uten energi, og gjerne tyr til raske karbohydrater, som gir ugunstige blodsukkerstigninger. 1 Lenke til kommentar
storken Skrevet 6. september 2011 Del Skrevet 6. september 2011 At du sammenligner mennesker med dyr, og sier at frokost ikke er dagens viktigste måltid, er for meg forunderlig. Fordi mennesker er skapt av gud? (Nei, vi er offer for evolusjon - som alle andre dyrearter) De fremste ernæringslegene i verden konstaterer at frokosten legger grunnlaget for hvordan kroppen funker. Nei, det gjør de ikke. Personlig har jeg nå spist en frokost som inngår i et "sunn frokost" konsept, og kroppen min har aldri fungert bedre. Å droppe frokosten gjør at en får lavt blodsukker, går uten energi, og gjerne tyr til raske karbohydrater, som gir ugunstige blodsukkerstigninger. Personlig har jeg nå ikke spist frokost på et år, og kroppen min har aldri vært sterkere eller sunnere. Ingenting av det du påstår om frokost er sant forresten, bare myter som er indoktrinert i samfunnet. Finfin studie 1 Lenke til kommentar
Bjarnemann Skrevet 7. september 2011 Del Skrevet 7. september 2011 Enig med storken. Spiser aldri frokost, men jeg spiser ikke noe usunt av den grunn, og har ihvertfall ikke noe mindre energi. Lenke til kommentar
Ueland Skrevet 7. september 2011 Del Skrevet 7. september 2011 (endret) At du sammenligner mennesker med dyr, og sier at frokost ikke er dagens viktigste måltid, er for meg forunderlig. Forruten at mennesker er akkurat som andre dyr, bare litt mer heldig med den naturlige seleksjonen. At din kropp ikke klarer seg uten frokost er jo noe du har vendt den til og dertil ditt problem Jeg har alltid slitt med å spise frokost og har i alle år klart meg helt fint, ikke har jeg fått noe ekstra energi av å spise frokost heller. (jeg er trøtt likeså) Kroppen har en forunderlig vane med å tilvenne seg det meste, sist jeg sjekket ble forbrenningen styrt av en døgnsyklus og ikke timessyklus så opplegget med å spise hver X time anser jeg som fjås inntil videre. Jeg jobber nå med å gå ned i vekt etter å ha brydd meg for lite om hva jeg spiste ila en dag i litt for mange år. I denne perioden med nedgang har jeg både holdt meg til et måltid per dag og nå 2 veldig små måltider samt 1 stor middag. (type yoghurt/en energibar-ting for frokost/lunch) Det er vel for noen umulig at akkurat dette skal gå, men det er rart hva som går når man har kontroll på hva som spises. Det har vært noen tester som har vist til at de som skipper frokost ofte er feitere enn andre, såvidt jeg husker har vel konklusjonen der vært at de blir mer sultne utover dagen og småspiser da gjerne, eller spiser en for stor middag/senere måltider. Til trådstarter vil jeg si at prøv å se, om ikke kroppen din blir sint for det har det ikke så mye å si, til syvende å sist er det alt du putter i deg ila en dag som teller. Endret 7. september 2011 av Ueland Lenke til kommentar
KattaErDau Skrevet 7. september 2011 Del Skrevet 7. september 2011 (endret) Tror det med at man ikke skal spise før sengetid er ganske overdrevet. Men hva vet vel jeg... Jeg spiser meg alltid stappmett like før jeg legger meg. Lager meg et solid måltid med middagsmat som jeg avslutter med en halvliter melk eller ei pils. Jeg sover mye bedre når jeg er full i magen. Men ettersom jeg ikke er søvngjenger/søvnløper så har det fått litt negative effekter rundt mageregionen Endret 7. september 2011 av KattaErDau Lenke til kommentar
Akse Skrevet 8. september 2011 Del Skrevet 8. september 2011 Det er jo en grunn til at de som følger kostholdsrådene våre går ned i vekt som bare det. Jeg var heller ikke noe frokostmenneske før, men det var også grunnen til at jeg ikke hadde noen form for energi frem til lunsjtider. Jeg skal ikke si at noe annet ikke fungerer, men jeg vet at regelmessige små måltider og en god frokost fungerer. Lenke til kommentar
sinder18 Skrevet 8. september 2011 Del Skrevet 8. september 2011 Eg spiser ofte rett før eg skal legge meg, ikke noen problem med søvnen forutnom mine søvnproblemer som eg har haft i mangen år pga andre grunner. Lenke til kommentar
Akse Skrevet 8. september 2011 Del Skrevet 8. september 2011 Du trenger jo ikke nødvendigvis få dårlig søvn selv om du spiser rett før du legger deg. Jeg vil tro det er ganske individuelt. Personlig spiser jeg akkurat når det passer meg, men det er sjelden det går mer enn 1-2 timer mellom hver gang. Lenke til kommentar
storken Skrevet 11. september 2011 Del Skrevet 11. september 2011 Du trenger jo ikke nødvendigvis få dårlig søvn selv om du spiser rett før du legger deg. Jeg vil tro det er ganske individuelt. Personlig spiser jeg akkurat når det passer meg, men det er sjelden det går mer enn 1-2 timer mellom hver gang. Så du spiser 8++ måltider pr dag? Lenke til kommentar
Muggkaare Skrevet 11. september 2011 Del Skrevet 11. september 2011 Kan jo like gjerne være et lite eple? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå