Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Trenger hjelp til å lese fortere

Chib

Anbefalte innlegg

Hei! :)

Jeg skrev egentlig et vanvittig langt innlegg, men oppdaget til slutt at det ble så langt og tørt at svært få hadde kommet til å lese det. Så jeg gjør dette litt enklere. Litt mer direkte. Det er fremdeles ganske langt, men jeg klarer ikke å gjøre det kortere. Det trengs litt ord for å gi en tilfredsstillende beskrivelse av dette problemet.

Og problemet jeg snakker om, er: Jeg leser så utrolig seint! Og jeg aner ikke hva jeg skal gjøre for å klare å lese fortere uten at det sliter meg totalt ut. Jeg har nettopp tatt fatt på et ganske tungt, teoretisk studie, hvor det er over 20 bøker på pensum i bare dette semesteret. Og jeg kan ikke se for meg å komme gjennom halvparten en gang, pga. måten jeg leser på.

I stedet for å bruke en hel masse ord og avsnitt på å forklare hvordan det føles når jeg leser, skriver jeg heller en liten "steg for steg"-liste over hva som skjer når jeg prøver å lese (dette gjelder altså kun når jeg skal lese tungt universitetspensum, ikke forsideartikler på vg.no):

1. Jeg merker at det går seint allerede på side 1.

2. Jeg begynner ganske fort å enten tenke på at det går seint, eller jeg begynner å tenke på noe helt annet.

3. Jeg prøver å ignorere det jeg tenker på, og heller tenke på det jeg skal lese.

4. Jeg ender opp med å fokusere altfor mye på ordene, og ender opp med å lese ord - ikke setninger. Tempoet er fremdeles det samme, evt. begynner det å gå enda treigere.

5. Jeg leser side på side uten å vite hva jeg har lest. Jeg kan sjelden gjengi noe særlig av det jeg har lest i ettertid.

6. Jeg blir forferdelig sliten i hodet.

7. Jeg gir opp - og det etter å ha lest i kanskje èn time. Og tilbakelagt 10 sider.

Er dette noe alle opplever, men som bare jeg er for puslete til å presse meg gjennom? Jeg fatter det bare ikke.

Kan også nevne at dette er samme måten jeg leste på når jeg gikk på videregående. Jeg klarte imidlertid å psyke meg opp til å lese stoffet på den tiden, fordi jeg visste at jeg ville klare å komme meg gjennom det om jeg bare "timet" ting rett i forhold til prøvene. Og det var ganske enkelt, fordi det var færre sider å holde styr på, og færre bøker. Stoffet satte seg også greit i hodet på den tiden, men dette har nok mye med språket i bøkene å gjøre. Det var i det hele tatt mye enklere språk, og setningene var enklere å memorere pga. færre avansert ord o.l. I tillegg visste man gjerne mye bedre hva man ville komme til å få bruk for. Men for å lese 40-50 sider, kunne jeg likevel fort trenge 5-6 timer. Men det gikk bra, og jeg gikk ut med et godt snitt når jeg var ferdig.

Nå har jeg imidlertid flere tusen sider jeg må ha lest i løpet av året, langt tyngre språk å forholde meg til, og det kreves i det hele tatt langt mer for å få en god karakter nå. Og jeg forstår ikke hvordan jeg skal klare dette om jeg ikke forandrer på noe. Jeg har knapt kommet i gang med lesingen til nå, da jeg nesten mister motet hver gang jeg prøver å sette meg ned.

Kan også liste opp noen typiske ting som gjerne skjer når jeg prøver ut typiske leseteknikker, som mange andre sverger til:

- Prøver jeg å lese med musikk, hører jeg mer på musikken enn jeg leser boken (gjelder også om det bare er instrumental musikk)

- Prøver jeg å lese uten musikk, er det bare et spørsmål om tid før jeg ramler ut helt. Det blir for stille, og jeg "hører mine tanker" altfor godt.

- Prøver jeg å lese høyt, klarer jeg å lese noen sider. Men det blir for slitsomt i lengden. Det er nok ikke svaret på hvordan man skal komme seg gjennom lærebøkene på et høyeskole- eller universitetsstudie (og det er vel heller ingen som hevder det - snarere blir dette frårådet, pga. at det går så seint som det gjør).

- Prøver jeg å være veldig obs på å bruke typiske teknikker som det å ha blikket festet "midt på siden", "lese fort over, og la hjernen fylle inn småordene" o.l., ender det bare opp med at jeg mister innholdet totalt. Blir fort til at jeg ikke aner hva jeg har lest. Oppleves som å lese slurvete.

- Prøver jeg å bruke fingeren, tar det for lang tid. Mye det samme som å lese høyt.

Jeg har vurdert om lesebriller kan ha noen effekt, da jeg opplever det som hardt for øynene å kontinuerlig måtte skille den knallsorte skriften fra den kritthvite bakgrunnen gjennom lange leseperioder, men dette blir jo i så fall noe jeg bare må sjekke ut på egenhånd. Men jeg har altså tenkt på det.

Uansett, jeg ønsker VELDIG gjerne noen gode råd til hvordan jeg kan forbedre meg på å lese mer effektivt. I tillegg hadde det vært interessant å høre hvordan folk opplever det å lese, og om de kjenner seg igjen i det jeg skrev selv. For jeg har inntrykk av at mange f. eks opplever å kunne lese et avsnitt, for så å ikke ha peiling på hva de nettopp leste.

Nei, jeg får gi meg nå. Tusen, hjertelig takk for alle som måtte bidra, uansett hva det måtte være. Jeg blir glad for alt. Bare det å lese hva andre tenker om noe man selv har tenkt så mye på, er alltid godt. Uansett hva det er, så lenge det er saklig og velment! :)

Hilsen en student

Endret av Conway
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...