Gå til innhold

Konvertere til Linux?

Anbefalte innlegg

Jeg har alltid brukt windows som operativsystem, men i det siste har jeg begynt å interessere meg litt for Linux. Men det er en del ting jeg lurer på før jeg eventuelt konverterer til linux (eller i hvert fall kjører dual-boot).

Jeg har noen faste programmer og spill som jeg bruker, disse inkluderer Unreal Tournament, Unreal Tournament 2003, Photoshop 7.0, mIRC, og Dreamweaver. Jeg har lest om at alle disse funker i linux, utenom dreamweaver. Stemmer dette?

Og jeg lurer på om det er vanskelig for windowsbrukere å vende seg til linux (vurderer SuSE 8.2, siden det har fått så bra omtaler)? Må man kunne kommandoer eller klarer man seg uten (i hvert fall til å begynne med)?

Og om jeg opretter en partisjon til (blir da 3) på harddisken min, er det bare å installere Linux på den 3. partisjonen da? Og hva om jeg ikke liker Linux i det hele tatt? Kan jeg bare avinstallere det da (formatere den 3 partisjonen) eller må jeg formatere alle partisjonene?

Og så det magiske spørsmålet som jeg håper dere ivrige linux-sjeler har et godt svar på:

Hva skal jeg med Linux til mitt bruk (spilling og hjemmeside-prosjekter) ?

Det hjelper ikek å si at det det er mer stabilt eller mer raskere enn Windows , for jeg har hverken stabilitets- eller ytelsesproblemer sånn det er nå.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Linux er gøy 8)

Personlig bruker jeg SuSE Linux og har brugt det i ca. 5 uker. Jeg savner ike windows for å si det slikt. I Linux har du mer kontroll, bedre fleksibilitet osv. Du kan få det slikt du vil ha det. F eks passer det mye bedre for meg enn windows. jeg bruker pcen til surfing, chatting, musikk og film, samt litt bildebehandling og php. Chatting gjør jeg med irssi i screen, slik at jeg alltid er på irc.

Surfing går glatt som i windows (bruker Opera), musikk spilles i XMMS som er så godt som en eksakt klon av Winamp, bildebehandling går i Photoshop og php tar jeg i kwrite, som minner ganske mye om notepad.

Sitter jeg ute i hagen bruker jeg pappas laptop til å styre musikken på rommet, skal jeg overføre noen filer fra skolen er det bare å starte en ssh session osv. Fleksibiliteten er så bra at du ikke tror det før du har prøvd.

SuSE kan fins avinstlleres om du ikke liker det, men bootloaderen vil fortsatt være der. Du får uten problemer startet Windows fordet. Du bør først sette windows til standardvalg før du formaterer da.

:woot:

Lenke til kommentar

Tusen takk for svar! :woot:

Tilbake til hovedposten min:

Må man kunne mange forskjellige kommandoer osv til mitt bruk? Jeg bruker jo for det meste programmer til det jeg gjør...

Og det grafiske grensesnittet, man kan vel gjøre det meste med det? Med det mener jeg av enkle oppgaver som å kopiere filer og lage nye mapper osv. Har lest litt på forumet her og se folk legger ut kommandoer som lager nye mapper og logger av og sånn. Man kan vel gjøre slike ting uten kommandoer...?

Edit: skriveleif

Lenke til kommentar

OK, tror jeg er overtalt nå :D

Starter installering av SuSE 8.2 i morra på kvelden en gang tror jeg (er på jobb nå). Men jeg lurer på en ting til (hehe ikke greit å være nybegynner):

SIden SuSE installerer fra ftp, tar det ikke da INNMARI lang tid? Jeg har en 704/384 linje...

Vurderer å laste ned hele skiten på 100mbit linja til jobben :D

Men tror ikke jeg får lov... :roll:

Lenke til kommentar

Kommandoer er HERLIG! :D Jeg anbefaler deg å kjøpe/låne en linux for dummies bok. Så kommer du raskt igang med noen enkle kommandoer samt litt Bash scripting (som er meeeget morro :D)

Godt skrevet Egil!

Litt unødvendig huf :p Du kunne godt ha fyllt ut med noe interessant, tenk om alle hadde skrevet slikt i forumtrådene. Bedre å sende en PM med slike meldinger ;)

Jeg mener at mye av gnu/linux sin styrke ligger bak X - kommandoene som du kaller dem :) Men jeg tror du klarer deg fint uten i starten. Men til slutt må du nok litt inn ;)

Ta ting som de kommer. Bruk god tid, bli kjent med ting. Er tross alt noe helt nytt for deg du prøver. Lærer ikke alt på en uke, det skal jeg looove deg ;)

Lenke til kommentar

Sniff sniff, lukter matrix her... :lol:

Tusen takk for alle svarene! Dere har nok klart å verve en ny linux bruker om jeg blir fornøyd med SuSE. Skal lese nøye gjennom FAQer og SuSE-guiden før jeg setter igang :)

Greit å vite at man ikke må kunne kommandoer. Det er ikke det at jeg er redd for dem :wink: , men heller det at det blir så utrolig mye å sette seg inn i på en gang! Greit å kunne gjøre dagligdagse "windows-ting" uten å måtte skrive inn masse kommandoer (i hvert fall sånn i starten)...

Men et siste (kanskje siste :wink: ) spørsmål:

Funker photoshop og dreamweaver i SuSE? Må man i så fall bruke WINE (eller hva den heter)? Det er ikke noe problem, bare kjekt å vite :)

Lenke til kommentar

Okei, nå må jeg vel jobbe litt her hehe :oops:

Setter igang installeringa før jeg går på jobb i morgen jeg. Sikkert ferdig når jeg kommer hjem igjen :)

Får ikke lest noe mer her før i morgen en gang, så nok en gang, tusen takk for alle svarene deres! Dere ruler! :D

Lenke til kommentar
Tusen takk for alle svarene! Dere har nok klart å verve en ny linux bruker om jeg blir fornøyd med SuSE. Skal lese nøye gjennom FAQer og SuSE-guiden før jeg setter igang :)

Hmm, jeg må si deg at jeg ble ikke overbevist av Linux da jeg prøvde det 2uker desktop første gangen. Selv om jeg hadde 1års erfaring med min server. Men hadde jeg holdt litt lengre på hadde det nok glidd over.

Så jeg gikk tilbake til Windows. Men denne gangen så er det anderledes, vil ikke klare å gå skikkelig tilbake til Windows nå. Nå er det Linux :D

-- Sier dette fordi det er vanskelig å bli overbevist med én gang fordi Linux ER forskjellig fra windows, og jo mere ingrodd du er, jo lengre tid tar vanene dine å endres.

Men om det passer for deg vil du finne ut av det ;) Lykke til

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...