Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Teste for kjønnssykdommer

AnonymDiskusjon

Anbefalte innlegg

Var i utlandet i sommer og endte opp med å ha ubeskyttet sex 2 ganger + kondomet sprakk 1 gang.

Har nå flyttet fra Oslo til Kristiansand, og lurer på hvordan jeg skal gå fram for å få sjekket meg. Har ingen synlige symptomer som jeg har sett enda, men har klødd litt nedentil og følt at det er noe feil nede i pungen i det siste.

Så jeg har jo da ikke fastlegen min her nede, så lurer på hvordan jeg skal gå fram for å få testet meg. Ta kontakt med ett tilfeldig legekontor? eller? Og jeg bør vell ta en blodprøve slik at jeg sjekker meg for alt eller?

Og noen som vet hvor mye det koster også?

Håper noen kan hjelpe meg. Takk :)

Postet av anonym: 9e87c1bfd4718b7a636360a7f1f97c17

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dessuten må jeg jo vente til 1.10 for å få denne nye fastlegen. Jeg vil få testet meg så fort så mulig.

Hvis du går skole/universitet: Skolen har helsesøster.

Ellers: Mest sannsynlig helsetjeneste i byen som er åpent en dag i uka f.eks.

Gratis hos helsesøster på skolen og på helsestasjon i byen.

Sjekk med kommunen om de har helsestasjon i din by. Hvis ikke så kan du jo sikkert alltid stikke innom høgskolen/universitetet. De tar ikke studentbevis akkurat...

Lenke til kommentar

På de større sykehusene så ligger det SOI (seksuelt overførbare infeksjoner) som en egen avdeling under hudavdelingen. Der tester man og behandler hvis det skulle være aktuelt. Om en slik avdeling er å finne i Kristiansand vet jeg ei. Alt er gratis (dvs uten egenandel), og en trenger ingen henvisning.

Husk at det ikke bare er blod som bør testes. Urin også. Pluss den berømte pinnen :).

Og hvis det skal være aktuelt; analt, oralt og junior.

SOI kan oppstå på de fleste steder.

Endret av norskgoy
Lenke til kommentar

Om du drar til Legevakten på dagtid, så kan de få sjekket deg for mye, samt at du vil få en form for henvisning til sykehyset til å ta andre blodprøver. Alt sammen kan bli gjort på en dag. Legevakta er slik som jeg forstår det slik at de som ikke har fastleger kan komme innom på dagtid med mindre hastende problemer.

Lenke til kommentar

Om du drar til Legevakten på dagtid, så kan de få sjekket deg for mye, samt at du vil få en form for henvisning til sykehyset til å ta andre blodprøver. Alt sammen kan bli gjort på en dag. Legevakta er slik som jeg forstår det slik at de som ikke har fastleger kan komme innom på dagtid med mindre hastende problemer.

Legevakta hiver deg ut. Det er ikke akkurat noe hastverk å teste for SOI.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Da har jeg først vært og sjekket meg for klamydia på helsestasjon før jeg fikk en fastlege. Klamydia var negativ så jeg bestilte time hos lege. Måtte få hos en annen enn fastlegen min fordi han hadde ferie, men gikk nå.

Har i det siste merket mye mer kløe så gikk til legen og da sa hun at det mest sannsynlig var sopp(?) Jeg regner med hun hadde peiling, men jeg er mann. Og da jeg gikk hjem og søkte på dette, var dette HØYST uvanlig hos menn (hun sa det var svært smittsomt osv). Hun ba meg kjøpe salve osv. I tillegg skal sopp bare klø rundt penis hodet (og under forhuden osv). Og jeg klør jo rundt penis, med kjønnshårene osv.

I tillegg fikk jeg bare lov til å teste meg for HIV og hepatitt. Noe som jeg aldri i verden tror jeg har.

Derfor lurer jeg på, hadde hun i det hele tatt peiling? Virker jo som hun tydeligvis har HELT feil. Jeg blir irritert og sur hvis dette faktisk ikke er det hun sa det var. Hun så på meg nedentil og alt, og sa at alt egentlig så fint ut. Men jeg tror kansje det kan være flatlus eller noe. Noe som faktisk foråsaker kløre rundt penis. Eventuelt skabb eller hva faen. Men whatever.

sorry for langt innlegg :)

Hva tror dere?

Lenke til kommentar

Da har jeg først vært og sjekket meg for klamydia på helsestasjon før jeg fikk en fastlege. Klamydia var negativ så jeg bestilte time hos lege. Måtte få hos en annen enn fastlegen min fordi han hadde ferie, men gikk nå.

Har i det siste merket mye mer kløe så gikk til legen og da sa hun at det mest sannsynlig var sopp(?) Jeg regner med hun hadde peiling, men jeg er mann. Og da jeg gikk hjem og søkte på dette, var dette HØYST uvanlig hos menn (hun sa det var svært smittsomt osv). Hun ba meg kjøpe salve osv. I tillegg skal sopp bare klø rundt penis hodet (og under forhuden osv). Og jeg klør jo rundt penis, med kjønnshårene osv.

I tillegg fikk jeg bare lov til å teste meg for HIV og hepatitt. Noe som jeg aldri i verden tror jeg har.

Derfor lurer jeg på, hadde hun i det hele tatt peiling? Virker jo som hun tydeligvis har HELT feil. Jeg blir irritert og sur hvis dette faktisk ikke er det hun sa det var. Hun så på meg nedentil og alt, og sa at alt egentlig så fint ut. Men jeg tror kansje det kan være flatlus eller noe. Noe som faktisk foråsaker kløre rundt penis. Eventuelt skabb eller hva faen. Men whatever.

sorry for langt innlegg :)

Hva tror dere?

Sopp er ikke uvanlig faktisk. Selv om kvinner har langt større forekomst grunnet fysiologien.

Og fikk kun lov til å teste for hiv og hep? wtf. Men ikke uventet. Respekten for fastleger er omtrent ikkeeksisterende lengre.

De vanlige å teste ved blod er; hiv,hep b og c, syfilis.

Urin/dyrkingsprøve: klamydia/gonore/mycoplasma

Hvis du mistenker klam/myco, så kan du også ta en hjemmetest som sendes til Olafiaklinikken i Oslo, link er å finne her. Linken funnet herfra. En dobbelsjekk etter en stund etter første prøve, er altid en god ide.

en god side for litt info;

http://www.fhi.no/eway/default.aspx?pid=233&trg=MainArea_5661&MainArea_5661=5631:0:15,3066:1:0:0:::0:0

Endret av norskgoy
Lenke til kommentar

Okei, nå klør det forsatt, og jeg barberte meg skikkelig nedentil slik at jeg kunne se godt huden. Nå er det en del røde runde merker rundtom, litt bortpå lårene også. Regner med det er skabb og legen tydligvis ikke har sett godt nok.

Jeg orker ikke vente på en ny legetime så jeg prøver meg uten å høre med legen først, med sånn krem. Hvis det ikke blir bedre etter noen uker går jeg til legen igjen.

(Forresten så kom alle prøvene igjen negativt så jeg kjøpte jævla soppkrem unødvendig osv)

Håper jeg får dette drittet vekk så jeg kan ha sex igjen! Jævlig irriterende dette drittet her.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...