Gå til innhold

Studiepoeng?

Sertito

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Vitnemålet ditt forandrer seg nok ikke stort (skjønt du får noen poeng for å være i militæret). Mange studieløp inkluderer en del nokså frie valgfag, ofte kan du få fagene du tar nå godkjent som en del av dette. Hvis du f.eks. har mer lyst til å bruke denne tiden på å jobbe, drikke øl eller spille plater du gjøre det et halvt semester i stedet for å ta noen nye valgfag (forutsatt at du fikser finansiering fra andre steder enn Lånekassen, selvsagt).

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

30-59 studiepoeng gir 1 tilleggspoeng, 60+ studiepoeng gir 2 tilleggspoeng. Når du søker, søker du med snittet ditt ganger 10 + tilleggspoeng.

http://www.samordnaopptak.no/info/poengberegning/

Er litt forvirret, så si at jeg har 4 i snitt fra vgs og tar 60 studiepoeng i år, har jeg da 42 studiepoeng?

Nei, du har ikke 42 studiepoeng, men du har 42 konkurransepoeng som rangerer deg på listen over søkere i ordinær kvote, om du har tenkt å søke deg inn på et nytt studie.

(Forøvrig vil du ha 60 studiepoeng i det aktuelle studiet ditt, og 40 karakterpoeng fra vgs. Skolepoengene får du når du har plusset på språk-, realfags- og eventuelle kjønns- og opptaksprøvepoeng på karaktersnittet multiplisert med 10)

Anbefaler deg å lese linken du siterte.

TS: Du har allerede fått svar, men siden jeg er så godt i gang... ;) Studiepoeng får man gjennom å studere fag på høgskole/universitetsnivå. Dermed vil de ikke ha innvirkning på vitnemålet ditt fra VGS. Som nevnt over trenger du 30 studiepoeng eller mer før det gir uttelling på konkurransepoengene dine. Siden du uansett vil få 2 tilleggspoeng for å fulføre førstegangstjenesten vil du ikke kunne få poeng for fagene du tar selv om du skulle øke omfanget til 30 studiepoeng, da det er en max grense på 2 poeng. Håper dette var forståelig!

Endret av Judge Judy
Lenke til kommentar

Jeg har lest på den, men har ikke skjønt så mye, men det jeg tror skjer akkurat nå: om jeg skulle ønske å søke meg over på et fag som f.eks psykologi med la oss si 62 studiepoeng, hvor vil jeg ligge i forhold til det da? på 42?

Lenke til kommentar

Meget, meget langt bak.

Edit: Men husk at du får to alderspoeng per år f.o.m. det året du fyller 20 (du kan maks få 6-8 alderspoeng, eller noe). I tillegg kan du ta opp fag som privatist for å øke snittet ditt, kanskje ta nye fag slik at du f.eks. får realfagspoeng. Tror også du får noen poeng i militæret.

Endret av sebbur
Lenke til kommentar

Jeg har lest på den, men har ikke skjønt så mye, men det jeg tror skjer akkurat nå: om jeg skulle ønske å søke meg over på et fag som f.eks psykologi med la oss si 62 studiepoeng, hvor vil jeg ligge i forhold til det da? på 42?

Om du ikke har noen tilleggspoeng for fagkombinasjon på vgs, og ikke er over 20 så ligger du nok svært dårlig an. Har du bikket 20 får du 2 poeng for hvert år du blir eldre, inntil du har fått 8 alderspoeng. Dermed kan du komme opp fra 42 konkurransepoeng til 50 konkurransepoeng, men da ikke før året du fyller 23.

Edit: Sebbur er for rask for meg ^^ + leif

Endret av Judge Judy
Lenke til kommentar

Vitnemålet ditt forandrer seg nok ikke stort (skjønt du får noen poeng for å være i militæret). Mange studieløp inkluderer en del nokså frie valgfag, ofte kan du få fagene du tar nå godkjent som en del av dette. Hvis du f.eks. har mer lyst til å bruke denne tiden på å jobbe, drikke øl eller spille plater du gjøre det et halvt semester i stedet for å ta noen nye valgfag (forutsatt at du fikser finansiering fra andre steder enn Lånekassen, selvsagt).

Det fine er at du kan få finansiering fra lånekassen i tillegg, du må bare dokumentere studiepoengene du tar. At the end of the line bryr de seg om to ting: Hvor mange studiepoeng har du tatt, og hvor mange studiepoeng har du fått støtte for.

Lenke til kommentar

Hmm, man kan altså få stipendomgjøring for studiepoeng man har tatt i et tidligere studium?

Om jeg forstår dette rett er prosedyren:

(i) Ta tilfeldige studiepoeng.

(ii) Begynn på en grad av et eller annet slag.

(iii) Meld deg opp til full studiebelastning, få utbetalt støtte fra Lånekassen. Dropp fag ekvivalent med «overskuddspoeng» fra tidligere år.

(iv) Kjøp en kasse whisky.

(v) Profit!

Eller?

Lenke til kommentar

Hmm, man kan altså få stipendomgjøring for studiepoeng man har tatt i et tidligere studium?

(iii) Meld deg opp til full studiebelastning, få utbetalt støtte fra Lånekassen. Dropp fag ekvivalent med «overskuddspoeng» fra tidligere år.

(v) Profit!

Eller?

Vurderer det selv. Jeg har tatt en del av 3.årsfagene nå når jeg går 2.året (bachelor, blir 190 stp. til sammen), så har bare 35 studiepoeng hele 3.året. Tenker da å fylle opp med et par åpne fag for å få 60 studiepoeng (som jeg aldri tar eksamen i), for å få stipend og lån.

Har ikke sjekket om det faktisk er mulig, men det fungerer i hodet mitt. :)

Lenke til kommentar

(v) Profit!

Eller?

Vurderer det selv. Jeg har tatt en del av 3.årsfagene nå når jeg går 2.året (bachelor, blir 190 stp. til sammen), så har bare 35 studiepoeng hele 3.året. Tenker da å fylle opp med et par åpne fag for å få 60 studiepoeng (som jeg aldri tar eksamen i), for å få stipend og lån.

Er litt usikker selv, ville spurt lånekassen først ihvertfall :)

Men når det gjelder lån så får man vel det uansett så lenge man er registrert som student?

Lenke til kommentar

Innenfor et studieløp – slik du er – fungerer det helt utmerket, så lenge du klarer å bli ferdig på normert tid. Det jeg ikke er sikker på er overføring av poeng mellom studieretninger mtp stipendomgjøring.

Lenke til kommentar

Høres ut som en plan ;).

Synes forøvrig det er dumt at det ikke utbetales lån og stipend ift. hvor mange studiepoeng man tar (så lenge man tar over 60, får man samme beløp). Tar man mindre poeng et annet semester, får man mindre utbetalt—selv om man ender på 180 poeng over tre år, som er normert tid.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...