Gå til innhold

Hvordan installere MS-DOS 2.2?

Stalthy

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvordan installerer man MS-DOS 2.2 ? Prøver å mounte det men går dårlig.

Noen tips? og kan jeg velge os på boot. 2.2 eller win 7?

har win image

W7 har innebygget Disk operasjons system (DOS).

valget heter ledetekst i startmenyen.

Der har men de kommando valgene man har bruk for og som er mye mer moderne en det gamle dos systemet

hvis du likevel vil bruke MS-dos 2.2 så må du overføre noen system filer.

Det enkleste er da å starte opp med en diskett som er formatert med fat32 ( toer ikke det støtes av NTFS ( Windows system) )

og så bruke kommandoen Sys for å overføre neon systemfiler (command.com, ios.sys, msdos.sys, drvspace.bin) til riktig område på den (hard)disken) som du sterter opp fra.

etter på må alle nødvendige filer tilhørende systemet kopieres over

Skal du så velge å Boote mellom Windows og Dos så anbefaler jeg heller at du bruker ledertekst (cvomand i søkefeltet) .

det er også tvilsom om hardwaren vil samarbeidde skikkelig samt at jeg ikke vet om Windows vil fungere skikkelig etter på

Så jeg fraråder deg til å prøve det

Lenke til kommentar

Hva trenger du MS-DOS til egentlig?

For de aller fleste bruksområder vil jeg tippe at det er en bedre løsning å emulere dette.

Da kan du enten bruke Vware eller lignende emulering - eller DOSBox. DOSBox er gjerne mest typisk brukt for å gi god emulering for spill og denslags - men jeg ser ikke noen grunn for at det ikke skulle fungere for alt annet DOS-relatert også. Det fine med dette er jo at du kan kjøre det problemfritt fra inne i windows7 når du trenger det - og DOSBox er også veldig fleksibelt med brukeroppsettet så du kan konfigurere det til hva du trenger. Hvis det er nettop gamle spill du er ute etter så er DOSBox ihvertfall det åpenbare svaret på problemet.

I uansett tilfelle tror jeg det ville være et problem å sette det opp i dualboot. Det er sikkert teknisk mulig - men jeg har mine tvil om at det ville være veldig rett-frem å gjøre ettersom det er lite behov for dette for de fleste.

-Stigma

Endret av Stigma
Lenke til kommentar

Hvordan installerer man MS-DOS 2.2 ? Prøver å mounte det men går dårlig.

Ikke overraskende. Et operativsystem fra 1983/84 som hverken hadde støtte for "store" harddisker (over 10MB) eller minne utover 512KB. Vanlig minnestørrelse på den tid var 256KB og floppier var 5 1/4tom med hele 360KB lagring (180 på ensidige). Skal du forsøke med en MS/PC-dos variant bør du ihvertfall prøve med versjon 7.1.

Lenke til kommentar

DOS er ikke innebygd i windows lengre, i alle fall ikke slik det var i gamle dager, men kommandolinjen bruker framdeles kommandoer som stammer fra DOS

så du må nok finne deg i å installere dosbox eller kjøre en virtuell maskin..

men det spørs jo på formålet du trenger dos til

Lenke til kommentar

hvilke fordeler har man ved å emulere det ( vware eller DOSBox) fremfor å bruke innebygget "dos" i Windows ?

har Microsoft fjerne så mang muligheter i Windows ?

Vel det har mange fordeler å bruke DOSBox over kommandolinjen. Kommandolinjen er så langt jeg vet ikke fullverdig DOS (i de nyere OSene som ikke lenger bruker DOS som sitt grunnlag. Tidligere windows bruke fremdeles DOS som kjernen - men det et skall over for GUIet. Ved introduksjonen av windows NT (nært beslektet windows 2000) ble dette systemet edret helt fra grunnen og dermed hadde du ikke lenger noe DOS system å kjøre dirkte kommandoer til. DOS-ledetekst er bare en erstaning som tillater en viss bakoverkompatabilitet med slike ting som DOS-script osv. som var nyttig å ha muligheten for å ta videre med inn i fremtiden, men det er ikke fullverdig DOS eller et operativsystem i seg selv lenger. Så lengt jeg vet fungerer bare dos-ledetekst nå som en kommando-tolk mot OS-kjernen og lite annet.

DOSBox forenkler også mye annet som er relatert til bruken av DOS - slik som hardware-emulering for den typen hardware du typisk vil finne støtte for i DOS-applikasjoner. Det mest vanlige problematikken der er som regel lydkort - men med DOSBox emuleres slikt uten problem. Å få det til å fungere på dagens lydkort uten emulering ville vært en enorm hodepine - om det i det hele tatt er mulig.

DOSBox gjør det dermed veldig enkelt å emulere fullverdig DOS miljø for alle applikasjoner som er laget for DOS og det fungerer utmerket. Å prøve å kjøre DOS applikasjoner i kommandotekst derimot ville nok som regel ikke fungert - da litt mer komplekse programmer vil prøve å koble seg til ressurser som rett og slett ikke lenger eksisterer. Dette er egentlig hele grunnen til at DOSBox ble laget. Jeg vet som sagt ikke hva OP skal bruke DOS til - men ettersom DOSBox så lengt jeg vet emulerer hele DOS fullt ut så skulle det fungere med alt som ble laget for det OSet. Spill er bare det mest typiske (siden bedre nye programmer som regel eksisterer for alt annet man skulle ha behov for).

-Stigma

Endret av Stigma
Lenke til kommentar

Har en atari som kjører dos 2.1 og har bare 2.2 så tenkte det ville vært litt "morsomt" å knote litt rundt med det for å se hva jeg klarer

e; Har ikke diskettstasjon eller disketter, lurte da på om det finnes en måte å "mounte" det

Endret av Stalthy
Lenke til kommentar

Har en atari som kjører dos 2.1 og har bare 2.2 så tenkte det ville vært litt "morsomt" å knote litt rundt med det for å se hva jeg klarer

Maskiner som kjørte MS-DOS hadde diskettstasjoner. Så vidt jeg kan se kjørte ikke Atari MS-DOS (MS = Microsoft) men kan selvsagt ha hatt sitt eget Disk Operating System (som ikke må forveksles med hverken MS-DOS eller IBM's PC-DOS).

Lenke til kommentar

Hei,

Husk at dersom du har andre systemer enn IBM PC kompatible så er det en rekke ting som man må ta hensyn til. Alt fra formateringsteknikk på disketter til endianness på prossor.

Er mange av oss som har stålkontroll på retrostuff, men vi trenger litt mer info om hva du ønsker å oppnå og hvordan du forsøker å gjøre det. Så skal vi alltid kunne finne ut av en løsning.

Lenke til kommentar

Prosessoren var muligens en Intel 8088 prosessor (hvis det var en Atari Portfolio altså)

Men hvorfor er det ikke noe operativsystem på den?

edit: jeg som sporet av. Bruyk DOSBox. DIB-DOS er en MS-DOS variant, så regner med at DUB-DOS programmer kjører på MS-DOS uten videre, og dermed også DOSBox.

Endret av GeirGrusom
Lenke til kommentar

Prosessoren var muligens en Intel 8088 prosessor (hvis det var en Atari Portfolio altså)

Men hvorfor er det ikke noe operativsystem på den?

edit: jeg som sporet av. Bruyk DOSBox. DIB-DOS er en MS-DOS variant, så regner med at DUB-DOS programmer kjører på MS-DOS uten videre, og dermed også DOSBox.

Atari Portfolio har rimelig latterlige specs. Selv om programvaren er teoretisk DOS kompatibel så kan jeg ikke huske å ha greid å kjøre noen IBM programmer på den.

Dette er trolig en av de mest komplette ressurssidene for Atari Portfolio:

http://www.atari-portfolio.co.uk/ta-index.html

Lenke til kommentar

Ja har vist om den siden en stund, masse bra der, autocorrect er en av de bra tingene,

Hva er :

Graphics Screen Grabber

Details About The Construction Of CCM's

Setting Up A 'Fake' Database On The Portfolio

Getting Wheather Maps

Kan sjekke hvor mye plass jeg har etterpå

Forresten, hadde vært litt artig å bytte ut de indre delene (aka bruke det kabinettet siden det har qwerty). (og litt tykkere evt for delene) kan litt om deler og os mens 2 kamerater av meg bygger mye pc.

Ser også etter gamle palmtops, no care om det er 60 tallet eller 1999. Bare det er billig? noe runt xp (mener looken) helst visuell, hadde vært nydlig med wifi... pixler? idd, usikker...

windows ce 2.0 rundt der?

Endret av Stalthy
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...