Boris Yeltsin Skrevet 5. september 2011 Del Skrevet 5. september 2011 (endret) Hei. Jeg kjøpte en helt ny pc for 1 år siden (nøyaktig 1 år om 2 uker, faktisk!) Da kjøpte jeg med 4 x SAMSUNG SPINPOINT F3 1TB SATA/300 7200RPM 32MB. En dag, ca 3-4 måneder etter pcen ble kjøpt, startet det en del problemer. Den ene harddisken OS'et var på forsvant nå og da. Jeg fikk opp følgende bilde: Etter ett par reboot, og sjekk av kabling, så fikk jeg boote. Dette skjedde vel ca 3-4 ganger i uken i ett par måneder. men i mai i år, så forsvant hele harddisken helt. Jeg fikk den aldri tilbake. Tenkte at det kanskje var harddisken som daua - og mente det ikke var verdt bryet med å stresse med dustin for 400kr, så jeg tok den bare ut, uten å teste en ny harddisk i samme slot Så formaterte jeg og innstallerte OS på en ny harddisk, og alt fungerte fint en stund. Nå i de siste par månedene har jeg opplevet treigheter med kopiering av filer mellom partisjonene. Jeg har "ingenting" på C: da jeg ikke ville stresse med å miste ting på ny, og kjører spill, filmer, musikk + diverse andre ting på de andre harddiskene. Filmer lagger av og til, spill har ingame lagg (altså ikke ping) og musikken henger seg ofte opp. (har gått over til spotify, som kjøres på C: og har ingen problemer der lenger). jeg har uTorrent, programmet er innstallert på C: - men det jeg laster ned blir lagret på en av de andre harddiskene, her får jeg av og til en feil: "Forespørsel kunne ikke gjennomføres på grunn av en I/U feil" som jeg fikk googlet frem til var et problem med hardware. jeg håper noen skjønner problemet og har en løsning på det, selv om jeg føler jeg har forklart problemet ganske rotete På forhånd takk! Edit: Mitt hovedkort er: ASUS Rampage III GENE, Socket-1366 Endret 5. september 2011 av Tiugama Kaa Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 5. september 2011 Del Skrevet 5. september 2011 Det første som slår meg med en gang er at det kan være en dårlig S-ATA kabel eller kabel som rett og slett står dårlig tilkoblet. Dette er ikke så totalt ukjennt fenomen med S-ATA kabler og jeg har opplevd dette selv et par ganger (på alle typer disker). Alternativt kan det selvfølgleig være en dodgy kontrollerport - men disse pleier enten å fungere helt eller ikke fungere i det hele tatt. Det hadde også vært relevant å vite omdu bruker noe RAID-oppsett for disse diskene eller om det bare er seperate disker. -Stigma Lenke til kommentar
Boris Yeltsin Skrevet 5. september 2011 Forfatter Del Skrevet 5. september 2011 Det første som slår meg med en gang er at det kan være en dårlig S-ATA kabel eller kabel som rett og slett står dårlig tilkoblet. Dette er ikke så totalt ukjennt fenomen med S-ATA kabler og jeg har opplevd dette selv et par ganger (på alle typer disker). Alternativt kan det selvfølgleig være en dodgy kontrollerport - men disse pleier enten å fungere helt eller ikke fungere i det hele tatt. Det hadde også vært relevant å vite omdu bruker noe RAID-oppsett for disse diskene eller om det bare er seperate disker. -Stigma Jeg har dessverre ikke peiling på om jeg bruker noe RAID-oppsett eller ei, jeg satt bare diskene i pcen og innstallerte OS. Jeg ville vel ha visst om jeg bevisst må sette opp dette for å bruke det? Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 5. september 2011 Del Skrevet 5. september 2011 Det første som slår meg med en gang er at det kan være en dårlig S-ATA kabel eller kabel som rett og slett står dårlig tilkoblet. Dette er ikke så totalt ukjennt fenomen med S-ATA kabler og jeg har opplevd dette selv et par ganger (på alle typer disker). Alternativt kan det selvfølgleig være en dodgy kontrollerport - men disse pleier enten å fungere helt eller ikke fungere i det hele tatt. Det hadde også vært relevant å vite omdu bruker noe RAID-oppsett for disse diskene eller om det bare er seperate disker. -Stigma Jeg har dessverre ikke peiling på om jeg bruker noe RAID-oppsett eller ei, jeg satt bare diskene i pcen og innstallerte OS. Jeg ville vel ha visst om jeg bevisst må sette opp dette for å bruke det? hvis du ikke vet - så har du det ikke - da det vil trenge bevisst setup. -Stigma Lenke til kommentar
Boris Yeltsin Skrevet 7. september 2011 Forfatter Del Skrevet 7. september 2011 Nå er ting blitt verre.. Jeg har tidligere kunnet kopiere filer mellom harddiskene, men nå stopper det helt opp, og kan ikke spille av noe som helst fra de andre harddiskene... Finnes det noe verktøy jeg kan bruke for å "måle" ett eller annet? Jeg er ikke særlig teknisk av meg på hardware, mulig jeg bare leverer inn PCen for en kjapp sjekk... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå