Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

PCen fryser under spill

Anbefalte innlegg

Hei! :)

I dag har et stort problem begynt på min PC. (Problemet begynte i dag, og alt har fungert fint før nåværende tidspunkt). Jeg gikk inn i en kamp på et spill, da plutselig hele maskinen min fryser seg. Jeg kunne ikke gjøre noe, så tilslutt måtte jeg bare starte hele PCen på nytt ved å trekke ut strømforsyningen. Spillene jeg foreløpig har fått problemet på (har ikke prøvd flere) er: Heroes of Newerth, Red Alert 3, og The Witcher 2. Jeg har enda ikke opplevd noe frys ved vanlig bruk av feks, spotify eller internettleser.

Jeg må under alle tilfellene dra ut strømmen for å få rebootet. For 1 måned siden oppgraderte jeg PCen min, med ny prossessor, hovedkort og ram. Strømforsyning og skjermkort har jeg enda ikke fått oppgradert.

TEMPERATURER:

Under HON: CPUen ligger på rundt 70-90c

Under TW2: CPUen ligger på rundt 60-80c.

Under RA2: CPUen ligger på rundt 60-70c.

Deler:

Hovedkort: ASUS SABERTOOTH X58

Prosessor: Intel® Core™ i7-960

Ram x3: Corsair XMS3 DDR3 1333MHz

Skjermkort: Nvidia GEFORCE 9800.

Operativsystem: Windows 7 64 BIT.

Nærme opplysninger har jeg ikke på dette tidspunkt rundt delene, hvorav den detaljerte listen er oppbevart i jobbskapet mitt. Er det noen som har en ide om hva som kan være feilen, evt hva jeg kan gjøre for å korrigere feilen? Hvis noen trenger mer detaljert system informasjon, kan jeg opplyse om dette i morgen.

Jeg setter stor pris på alle former for tips dere muligens kan ha. Jeg er rimelig desperat, ettersom jeg er veldig glad i PCen min. :love:

På forhånd takk.

- Mightyers.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det var ikke jeg som moneterte de nye delene i PCen, men han forsikret meg om at alt var festet og montert ordenklig. Er en kompis av meg som moneterte den, så kan rimelig fort få han til å sjekke det hvis det evt. kan være et problem. Jeg har ikke noe form for overklokking. Kan opplyse om at viften ligger på 2230 rpm ved idle.

Kabinettet er et gammelt kabinett, som jeg ikke maktet å finne en link til. Men det har en stor vifte som fungerer fint, og en frampå pcen som også kjører som normalt.

Har begynt å lure på om det kan være noe i veien med selve CPU kjøleren. Kjører for øyeblikket en CPU burn test fra Komplett.no for å få undersøkt om det er noe defekt med selve CPUen. Er rimelig frustrert og vet ærlig talt ikke hva jeg skal gjøre.. :(

Lenke til kommentar

Nå når jeg starter opp ett av spillene på PCen min, har ikke noe å si hvilket, får jeg opp at skjermkort driveren min har sluttet å fungere. Kan det være en mulighet om at det er skjermkortet mitt som er defekt?

Driveren er oppdatert til den aller nyeste oppdateringen en stund tilbake, og har sjekket at det ikke er noe ny ute. Har heller ikke hatt noen problemer med at skjermkort driveren slutter å fungere før.

Endret av Mightyers
Lenke til kommentar

Låner tråden her litt. Har kinda samme problemet.

Pc'n restarter seg, eller skrur seg av da jeg åpner og kommer inn på diverse spill. Siste spillet dette skjedde på var Cities Xl 2011. Jeg spilte det et par ganger, så når jeg skulle inn igjen så restarta pcn. Jeg får sett introen, men da jeg skal inn på menyen så skjer det.

Samme har skjedd på f.eks Mafia 2 og The Witcher 2.

Hvordan fikser jeg dette?

Litt av det jeg har i pc'n:

Intel Core2 Quad Q9300 2.5GHz

8gb ram

Vista 64-bit

XFX GeForce GTX 260

Lenke til kommentar

Trådstarter: Prøv å gå inn i innstillingene til skjermkortet ditt (nvidia control center eller hva det nå heter), og deaktiver/ta vekk haken for "Enable VPU Recovery".

Manlulu: Hvis du har overclocket, tilbakestill dette.

Hvordan er temperaturen på CPU og GPU? Last ned f.eks Aida64 eller lignende og skjekk temperaturen. Er temperaturen grei, så kan du prøve å tilbakestille CMOS'en (bare for å ha prøvd det).

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...