Rudde Skrevet 5. september 2011 Del Skrevet 5. september 2011 Hello! Jeg og noen venner driver å bygger russebil og jeg lurer på om det finnes noen løsning vi kan bruke for å ha 2 overvåkingskamera i russebilen som lagrer all data på en harddisk monter i bilen og skrus på når bilen startes og de kan skrus på når bilen er av. Altså om de tar opp film i 30 fps med lyd eller tar ett bilde i sekundet eller noe. Og all data skal lagres til en harddisk i bilen. Er det noen som vet hvordan vi skal få til noe som dette? BTW, aner ikke om dette er riktig forum men det er det eneste jeg fant som kunne fungere. Lenke til kommentar
iKent Skrevet 6. september 2011 Del Skrevet 6. september 2011 Spørs hva formålet er, de fleste ville nok sakt dette høres litt sketchy ut, og lurer litt på hva du skal med dette. Men om vi later som at din grun er "legit", så kan jeg foreslå at dere enkelt og greit kjøper kameraer på div. butikker som selger dette, de har som regel også en sender/mottaker enhet, som du kan koble i en pc eller en cd/vhs recorder. Dersom du skal ha det så må du vel også opplyse alle som går inn i russebilen at det er et kameraovervåket område, og om datatilsynet tillater dette er en annen sak. Lenke til kommentar
Rudde Skrevet 6. september 2011 Forfatter Del Skrevet 6. september 2011 Spørs hva formålet er, de fleste ville nok sakt dette høres litt sketchy ut, og lurer litt på hva du skal med dette. Men om vi later som at din grun er "legit", så kan jeg foreslå at dere enkelt og greit kjøper kameraer på div. butikker som selger dette, de har som regel også en sender/mottaker enhet, som du kan koble i en pc eller en cd/vhs recorder. Dersom du skal ha det så må du vel også opplyse alle som går inn i russebilen at det er et kameraovervåket område, og om datatilsynet tillater dette er en annen sak. Vi skal ha det for å lage timelapse etter russetiden, fordi vi alle er enige om at det ville vært jævlig kult. Vi kommer ikke til å gidde å kontakte datatilsynet fordi det ikke er overvåkning i den forstand at vi skal ta noen men at vi bare filmer, jeg har aldri sett en som går rundt å filme med ett videokamera informere om overvåkning. Lenke til kommentar
PerB Skrevet 6. september 2011 Del Skrevet 6. september 2011 Vi kommer ikke til å gidde å kontakte datatilsynet fordi det ikke er overvåkning i den forstand at vi skal ta noen men at vi bare filmer, jeg har aldri sett en som går rundt å filme med ett videokamera informere om overvåkning. Beklager. Her er du ute på tynn is. Fastmontert kamera med den oppførselen du bekriver krever tillatelse. Samtidig må det være godt synlige plakater som informerer om overvåkningen samt at det er krav til hvor lenge opptak kan oppbevares. Et håndholdt kamera som du går rundt med er ikke definert som overvåkning. Lenke til kommentar
Rudde Skrevet 6. september 2011 Forfatter Del Skrevet 6. september 2011 Ja greit da setter vi kameraene på noen skinner som lett kan flyttes rundt og de går litt frem og tilbake (noe vi selvfølgelig ikke kommer til å gjøre) alle som "eier" bilen er enige om at dette er ett kult konsept og det er uaktuelt med overvåket område lapper. men det er ikke hva jeg spør om i tråden, jeg spør hvordan vi best og billigst mulig han få til noe slik som fungerer. Lenke til kommentar
Amokk81 Skrevet 6. september 2011 Del Skrevet 6. september 2011 (endret) Kanskje de her kan hjelpe deg. De veit alt om sånne ting tenker jeg. Sakset ifra datatilsynets nettside "Strenge krav til varsling Det går fram av personopplysningsloven at den som ønsker å overvåke et område hvor folk ferdes i offentlighet, som for eksempel en butikk eller kiosk, skal vurdere om det forligger en saklig begrunnelse for overvåkingen ut fra virksomheten som drives. Loven stiller strenge krav til varsling av at området er overvåket, og det skal gjøres oppmerksom på hvem som er ansvarlig for overvåkingen." Tviler veldig sterkt på at det er sånne krav til fastmonterte kameraer i en privat bil. For en russebil er jo en privat bil og ikke en del av offentligheten hvor alle kan ferdes. Man kan jo tilogmed montere ett dashboard kamera i bilen sin for og filme veien man kjører på og andre billister uten noen tillatelse. Tillatelse/varsling gjelder i grove trekk kun hvis man skal ha fast overvåkning på ett fast sted feks. butikker/industriområder etc. eller hvis man kjører en fast rute med den hensikt og overvåke personer på den ruten. Det er ihvertfall sånn jeg har forstått det etter og ha lest litt regler her og der. Men dette var en digresjon ifra det TS spurte om, som jeg skreiv kun fordi andre måtte komme med sitt synspunkt på lovligheten, når det da ikke var noe TS lurte på. Endret 7. september 2011 av Amokk81 Lenke til kommentar
iKent Skrevet 7. september 2011 Del Skrevet 7. september 2011 Kan nok hende det er riktig at det gjelder mer for de som skal ha fast montering på fks. en kiosk eller butikk, men siden det er en privat bil, så kan det hende det er andre regler for dette. Du bør kontakte datatilsynt, på hvordan dette fungerer Lenke til kommentar
007CD Skrevet 7. september 2011 Del Skrevet 7. september 2011 Istedet for å krangle på regelverk og slikt som vi ikke har noe med og som garantert blir kjedelig å lese for de som finner denne tråden via Google om noen år (Ofte at slikt skjer.) Så vil jeg slenge opp noe ala ett webkamera eller ett kamera du kan koble til en PC som da må ha en skikkelig strømforsyning så den klarer å holde seg og harddisken gående så lenge den skal ta opp. Om du kan få webkameraet til å funke på PCen, så skal det i teorien gå greit å bruke VirtualDub til å ta opp med. Men som sagt, diskplass blir noe du kommer til å trenge en del av vil jeg anta da du burde ta opp ukomprimert for å så bestemme codec osv i etterkant. Og for guds skyld, gi F i å bruke Windows Movie Maker, .wmv er bare problematisk og dårlig kvalitet, VirtualDub eller VirtualDubMod kan lage ett mye bedre sluttresultat når du komprimerer enn det Windows Movie Maker noensinne får til. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå