Averagepilot Skrevet 5. september 2011 Del Skrevet 5. september 2011 Hey Skal i disse dager lage et lite hjemmekino oppsett på soverommet. Trenger hjelp til diverse komponenter som er nødvendig til opplegget jeg har tenkt. Har fått en nokså dyr projektor av mor til omlag 18000. Av den grunn trenger jeg kun lydanlegg, og muligens lærett. Har hvit overflate til å rette projektoren mot så vet ikke om lærett er nødvendig. Bare så det er sagt så har jeg testet projektoren på lærett i forhold til veggen min, uten merkbar forskjell, så strengt talt føler jeg ikke dette er nødvendig, innslag? Anlegget jeg har sett for meg er følgene: http://www.samsung.com/no/consumer/tv-home-theatre/home-theatre/home-theatre-system/HT-D5530/XE/index.idx?pagetype=prd_detail&returnurl= Hvis dere ser på tilkoblingsmulighetene så er det 2x HDMI innganger og 1x HDMI utgang. Vil dette si jeg kan koble til en xbox 360 slim og HD-PVR inn på denne boksen, slik at den fungerer som en slags reciver? Til syvende og sist, er dette et bra anlegg? Eller anbefaler dere et annet anlegg som har de samme funksjonene nødvendig for at jeg får kobla til xbox og HD-PVR? Har kun en inngang på projektoren så en slags AV-mottaker er nødvendig i mitt tilfelle. (tilkoblingen til projektoren er forøvrig vga). Takk for svar :-) Lenke til kommentar
AndersT2 Skrevet 5. september 2011 Del Skrevet 5. september 2011 Å kjøre bildet rett på veggen går nok greit. Ville nok spandert på litt pussepapir og en meget fin rulle. Samt ett lite spann med lerretsmaling. Det finnes. Spesielt laget for å ha bildet direkte på veggen. mener å huske at AVshop.no har dette. Tror ikke det var spesielt dyrt heller. Mange vegger er malt med litt grov rulle, som gjør at man mister litt detaljer osv i bildet. Men er man fornøyd så er man fornøyd. En ting med prosjektor er at bildet er stort. Det fortjener også lyden. Samsung anlegget vil jeg tro vil gi en litt liten og spinkel lyd i forhold til bilde størrelsen. Hvis du ikke har råd til ett skikkelig anlegg med en gang, bygg heller ut over tid. Kjøp en ekte forsterker, f.eks. Onkyo 609 eller Yamaha 667. Begge kan fås billig hos Surround.no eller Elkjøp. Førstnevnte har mulighet for Spotify og andre ting via nettverk. Ved å bygge ut kan man få ett mye mye bedre anlegg. Ett eksempel på en høytaller som gir bra lyd, uten å koste mye er Dynavoice sine MX-65 (Hvis jeg ikke husker feil av navnet). Disse har faktisk blitt kåret til årets budsjett høytaller i hifi magasinet "Lyd & Bilde". Ellers så vil Samsungen funke som du sier, som ett koplingspunkt for Xbox og HD PVR. Det samme vil de andre dedikerte forsterkerene også. Lenke til kommentar
Averagepilot Skrevet 6. september 2011 Forfatter Del Skrevet 6. september 2011 (endret) Pussepapir og lerretmaling er uaktuelt for min del. Bildet rett på veggen fungerer bra nok til at jeg ser det verdt og investere et par tusen på lerret. Som du sier så hadde det nok vært bedre med en anlegg ala noe du viser til. Allikevel satser jeg på en enklere løsning denne gangen. En må tenke litt løsninger når det gjelder gutterommet, som ellers er beleiret med andre møbler. Et bedre anlegg for heller forekomme den dagen jeg får meg egen leilighet og har litt mer frihet innenfor volumets begrensninger. Da tror jeg at jeg går for Samsung anlegget. Dette systemet tror jeg fungerer bedre med design og funksjonalitet tatt i betrakting. Fakta er at jeg ikke har mye kunnskaper innenfor lyd, og da blir det fort utelukket med noe hjemmesnekra greier jeg må sette sammen til et komplett system. Av den grunn faller valget på Samsung. Endret 6. september 2011 av DonThomas Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå