FrkSofie Skrevet 5. september 2011 Del Skrevet 5. september 2011 Har kjøpt et hus fra 70-tallet, og ønsker å hjelpe det litt ut av dette tiåret. Ved inngangsdøra er det en rød og utrolig stygg teglsteinsmur som jeg ønsker å endre. Som jeg forstår det har jeg to valg, enten å male med murmaling eller å slemme muren med noe slags mørtel. Jeg ønsker ikke at teglsteinsstrukturen skal bli helt borte, derfor må jeg evt lage tynn slemming. Noen som har erfaringer eller tips? Lenke til kommentar
Svinks Skrevet 5. september 2011 Del Skrevet 5. september 2011 Hey'di hvit (eller grå, lysgrå og murgrå) er gjennomfarget og kan brukes til både puss og slemming, avhengig av hvor mye vann du blander i. Veggen kan først primes med Hey'di KZ, eller du kan blande det rett i slemmingen. Smøres på med "gresskost", nesten like enkelt som å male. Men, ironisk nok: Om du velger hvit eller lysgrå slemming, kommer muren se ut til som den er bygget av Mexi kalksandstein. Det er mye mer 70-tall enn tegl, som er et pent og tidløst materiale. Noen vil synes det er hærverk å male eller slemme en teglsteinsmur. Så start med å vaske den, kanskje blir den da så pen at du ikke trenger å gjøre mer med den? Lenke til kommentar
FrkSofie Skrevet 6. september 2011 Forfatter Del Skrevet 6. september 2011 Takk for svar, selv om det ikke var det svaret jeg håpet på, hehe. Jeg er en såpass "flink pike" at jeg kan ikke gjøre noe som minner om hærverk ;-) Men du, eller andre, hva gjør jeg da? Jeg skulle bare ønske muren var mer grålig og ser gamlere ut. Tips? Lenke til kommentar
Svinks Skrevet 10. september 2011 Del Skrevet 10. september 2011 Det er din mur, ikke bry deg om andres synsing og smak, og hvis du vil ha mursteinsstrukturen men med gråfarge, så slemmer du med f.eks. Hey'di Grå. Om jeg eller noen andre seinere kjøper huset og vil ha fram teglfargen igjen, kan vi jo sandblåse muren. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå