sofiepett Skrevet 5. september 2011 Del Skrevet 5. september 2011 Heisann! Jeg har en mor som er 100% uføretrygdet. Inntekten av det er jo ikke akkurat mye å skryte av, og spesielt ikke om man har regninger og lån å betale (slik som alle andre). Jeg har forstått det slik at det faktisk er mulighet for hun å jobbe, om hun ikke går over grensen på 1G, som idag er på 79 216 kr pr år. Regner med at dette er før skatt. Men hvordan påvirker dette hennes uføretrygd? Hvor mye skatt må hun betale sånn ca? Noen som generelt har noen tips angående dette? Håper noen kan hjelpe oss! Lenke til kommentar
stich_it Skrevet 5. september 2011 Del Skrevet 5. september 2011 hva du ikke kan finne på nav.no Verdt å vite for deg som mottar uførepensjon Hvor mye kan jeg tjene ved siden av uførepensjonen? Det første året du mottar hel (100 prosent) uførepensjon, vil uføregraden bli redusert i takt med eventuell arbeidsinntekt (pensjonsgivende inntekt). Når det har gått mer enn ett år siden vedtaket om uførepensjon, kan du ha en arbeidsinntekt på inntil ett grunnbeløp (kalt friinntekt) før uføregraden blir redusert. Dersom du har gradert uførepensjon, er det på forhånd fastsatt hvor stor framtidig arbeidsinntekt (pensjonsgivende inntekt) du kan ha. Hovedregelen om ett års ventetid for rett til friinntekt gjelder ikke for mottakere av uførepensjon med politiske og andre tillitsverv i frivillige organisasjoner eller med omsorgslønn fra kommunen. Uførepensjonen og pensjonsgivende inntekt kan til sammen ikke overstige fastsatt inntektsnivå før uførhet. Denne inntektsgrensen blir oppjustert årlig, og du vil få beskjed om den nye grensen. Du må melde fra til NAV-kontoret ditt dersom du overskrider inntektsgrensen din. Jeg vil forøvrig anta at man må skatte som vanlig av den ekstra inntekten. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå