Gå til innhold

Valg av førstegangstjeneste

Garrian

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg heter Vidar Hetlelid og er 17år. Jeg har akkuratt begynt på autmasjon (VG2) og jeg har da 1,5 eller 2,5år i lære alt etter om jeg tar VG3.

I dag fikk jeg brev om sesjon 1 hvor jeg skulle fylle ut infomasjonen samt hvilken gren jeg ønsker å tjenestegjøre (hæren, sjøforsvaret, luftforsvaret osv..)

Jeg vet ikke hva jeg skal velge på gren, og håper derfor noen kan komme med anbefalinger.

Jeg er ikke en person med veldig god kondis og er heller ikke i spesielt god form. Jeg sliter b.l.a med armhevinger, da jeg klarer kanskje 20stk fra kne. Men jeg klarer meg bedre i andre styrketreninger.

Jeg er interessert bla i jakt og fiske, motorer/mekanikk, dykking og treningskyting med hagle/rifle.

Jeg har interesse av å få med meg våpenlære i førstegangstjenesten, samt litt fra felten. Jeg vil ikke ha noe som er veldig fysisk krevende heller. Har sett på stridsvogn-fører og dykker. Grensejeger er det en spennende gren?

Setter pris på tips og tilbakemeldinger.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Begynn og tren nå. Jeg antar du skal inn i Forsvaret etter lærlingtiden din, altså om tidligst halvannet år? Du er interessert i jakt og fiske. Tren godt frem til da(du har god tid til å komme i meget god form), og søk om innrykk til GSV.

Lenke til kommentar

Dykker er veldig vanskelig å komme inn på. Få stillinger og veldig populært. Med andre ord stor konkurranse. GSV er hovedsaklig patruljering og overvåking av grensen. Men også her må du hevde deg for å få de virkelige spennende stillingene.

Det gjelder det meste. Så vil anbefale deg å trene så mye som mulig. For å slippe at det skal være det som ødelegger for deg. Men du har god tid på deg. Er det å komme i bedre form noe du vil så klarer du det..

Stridvogn fører er vel en stilling som mange vil bli innen panser. Så du må regne med å kjempe for den også.

Er felt noe du kommer til å like veldig gjerne? Eller vil du helst slippe?

Hvis du kunne tenke deg å jobbe med fly? Hvis du liker å være teknisk og ha lite fysisk tjeneste så er noe innen luftforsvaret tekniske noe for deg.

Jeg vil anbefale deg å velge en tjeneste du kommer til å bli litt tung, for det er ofte de du får mest igjen av.

Lenke til kommentar

Hva med båt? Tror ikke det er så fysisk krevende, selv om du må klare 3000-meteren på under 15 minutter for å bli vurdert til tjeneste der. Vet ikke hva automasjon er for noe, men hvis du har spesialkunnskaper som kan være til nytte på et fartøy, f.eks. om du kan jobbe med motor, er du tilnærmet garantert tjeneste. Vakt og Sikring er heller ikke blant de mest fysisk krevende tjenestene, men du må gjennom et kurs som kan være ganske hardt hvis du er i dårlig form.

Men du har fremdeles god tid på deg, er bare å legge seg i trening:)

Lenke til kommentar

Takk for mange, og gode svar.

Muligens jeg burde stare å trene litt selv. Har sagt det til meg i flere år at "nå må jeg begynne å trene.." men har aldri blitt. Hvilken type trening bør jeg satse mest på? Vi kan ta i utgangspunkt at jeg litt under snittet med tanke på kondis, styrke og egentlig generellt.

Jeg trenger litt motivasjon for å komme i gang.., hehe..

Endret av vidar_h
Lenke til kommentar

Motivasjonen din er veldig enkel! Tren deg opp til bra form -> få den tjenesten du har lyst på -> Ha et KONGE år i grønt!

Du er med på å avgjøre hva slags tjeneste du kan få. Hvis du får en tjeneste du har lyst på er sjansen stor for at du kommer til å trives langt større. Og du kommer til å føle at du sitter igjen med noe.

Tren pushups, situps og hangups i intervaller. Og husk å tren de sånn som de blir utført i forsvaret. Når det kommer til kondisjon kan du fokusere på intervaller der og. Men også kjøre noe lang turer for å bli vant til det. Gjerne kjøre forskjellige intervaller (alt fra 4x4 til 15x15 etc).

Gå gjerne så mye som mulig i skogen. Gjerne bruk sekk med litt belastning for å bli vant med det. Hvor mye du bør gå med sekk må du se utifra hva slags tjeneste du ønsker deg. Vil du i GSV så er det å anbefale. Men skal du i kystvakten trengs det ikke hoved fokus på det.

Lenke til kommentar

Takker igen for svar.

Jeg har da, faktisk, begynt å trene litt. La ut på en ca 2timers tur med gåing/jogging + litt styrke trening med vekter.

Får håpe jeg kan gjøre det til en vane å trene litt.

Andre forslag til valg av førstegangstjeneste?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...