Gå til innhold

Lue på skole og generelt

82 stemmer

1. 1. Er lue forferdelig å bruke inne?

• Ja
      43
    • Nei
      39

Anbefalte innlegg

Lue innendørs er forkastelig, med mindre det er under 10 varmegrader inne og du også går med ytterjakke og tykke klær. Sitter du med lue på når du spiser middag ved kjøkkenbordet hjemme? Det er ingen som har fått litt folkeskikk ispedd oppdragelsen gjør det. Det normale er at man tar av ytterklær og henger det fra seg når man ønskes velkommen inn.

Akkurat som jeg har lyst å rise alle hvite gutter som er eldre enn 10 år som går med caps bak frem. Det er ikke kult, du driter deg ut.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg sier ingenting om at jeg synes det er kult. Jeg sier det er slik jeg liker å kle meg, dermed kan jeg ikke forstå hvorfor det skal være ulovlig.

Jeg spiser som regel ikke med lue på, nei. men det har jo ikke noe med saken å gjøre.

Angående det med caps bak frem er en kulturgreie hvor flertallet av de de går med syntes det ser bra ut. Bare tenk hvordan de tenker på andres klesstil?

Jeg kan ikke se hvorfor men skal si nei til lue etc. når det er en "stil". Ja det er en gammel skikk og regel, men man må kanskje endre den skikken da den ikke kan beskyttes med andre argumenter enn "det er uhøflig" uten noe mere. Det er ingen grunnlag for at det er uhøflig, "det bare er slik".

Selv om noen ser på det som uhøflig så er ikke det grunn nok til å nekte det i timene da de fleste på skolen ikke bryr seg. Og de som sier det er stygt kan like gjerne ha stygg klesstil selv, men det er DEM som liker det og derfor går de kledd slik.

Jeg kan ikke akkurat si at jeg er en stor fan av buksa langt over magen eller t-skjorta ned i buksa. man jeg ville ikke nekta noen i å gå med det.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Nå er jeg verken kristen eller har noen annen form for religiøs overbevisning, men jeg mener det er dårlig folkeskikk og frekt å gå med lue inne, har aldri skjønt hvorfor man skal det.

Ikke det at jeg konfronterer folk som går med lue inne, men må innrømme at jeg ser på de som litt mindre smarte.. Mye fordi det oftest var bråkmakerne og de mindre begavede på skolen som absolutt skulle ha på seg den lua.

Lenke til kommentar

Da må jeg spørre deg: hvorfor vil du gå med lue absolutt overalt, hele tiden?

det er sagt så står det i skolens regler at man ikke skal bruke lue i timene. Jeg kan ikke se hvordan det går an å skrive noe så dumt i reglene!

Har du konfrontert rektor med dette for å høre hvorfor dette står i skolereglemanget? Jeg foreslår at du gjør det :)

-

Det handler ofte om et prinsipp. Og av høflighet. Og respekt for en autoritet (noe som dagens ungdom ser ut til å ikke ville inneha, på tverr, fordi de mener dealltid har rett og er best).

Så uavhengig av hvilken "stil" folk ønsker å kjøre, så er det liksom folkeskikk å ta av lua i sammenhenger hvor lue ikke er normalt (inne, på identifikasjoner som skal vise deg og ikke den stilen du har tatt deg for øyeblikket, osv). Du bader vel ikke med den godt utslitte og svette lua di heller, eller?

Lenke til kommentar

Det handler ofte om et prinsipp. Og av høflighet. Og respekt for en autoritet (noe som dagens ungdom ser ut til å ikke ville inneha, på tverr, fordi de mener dealltid har rett og er best).

I tidligere tider ble det forventet at unge menn skulle ta av seg lua når de møtte noen fra "øvrigheta", som for eksempel skolestyreren eller lensmannen. Man skulle ta av seg lua, holde den med begge hender foran brystet, samtidig som man bøyde nakken svakt fremover og senket blikket idet "øvrigheta" passerte.

Tilsvarende "respekt" ble forventet av folk som ønsket å låne noen kroner i banken.

Dette var veletablerte prinsipper.

Hvorfor er det ikke slik lenger? Er vi av den grunn prinsippløse? Betyr dette at folk som ikke står med lua i handa og bukker og skraper når de ber om lån er direkte uhøflige? Er det et tegn på at "vår norske kultur" har forfalt og at vi er på full fart mot fortapelse og barbari? Eller er det bare et tegn på at vi har blitt et mer egalitært samfunn der det blir mindre og mindre av at noen kan lage regler for andres oppførsel bare fordi de sitter i en maktposisjon og fordi "det alltid har vært slik"?

Det var en tid da det ble ansett som urealistisk at kvinner noen gang skulle kunne ha stemmerett, og da noen våget seg til å spørre hvorfor, så skapte det jammen bruduljer. Kvinnelig stemmerett kom ikke over natta. Først måtte noen stille spørsmålstegn ved gamle regler og prinsipper. (Jeg sammenligner ikke kvinnelig stemmerett med retten til å bruke lue innendørs, men argumentasjonen for at man skal forholde seg til gjeldende regler og prinsipper er felels for begge. Konservatismen er sterk i Norge.)

• Liker 3
Lenke til kommentar

Da må jeg spørre deg: hvorfor vil du gå med lue absolutt overalt, hele tiden?

Det er enkelt og greit fordi jeg syntes det er behagelig.

det er sagt så står det i skolens regler at man ikke skal bruke lue i timene. Jeg kan ikke se hvordan det går an å skrive noe så dumt i reglene!

Har du konfrontert rektor med dette for å høre hvorfor dette står i skolereglemanget? Jeg foreslår at du gjør det :)

Jeg sendte en mail til rektor i går kveld, men har ikke fått noen svar enda.

Så uavhengig av hvilken "stil" folk ønsker å kjøre, så er det liksom folkeskikk å ta av lua i sammenhenger hvor lue ikke er normalt (inne, på identifikasjoner som skal vise deg og ikke den stilen du har tatt deg for øyeblikket, osv). Du bader vel ikke med den godt utslitte og svette lua di heller, eller?

Nei, jeg bader nok ikke med lua, du :tease:

• Liker 1
Lenke til kommentar

Hvorfor er det en bid deal at folk bruker lue inne?

Så lenge det ikke er distraherende eller forstyrende ser jeg ikke problemet med å ha den på.

Ungdomstiden er den tiden man er mest i opposisjon og man får hele tiden høre at man skal utvikle egene meninger og være seg selv. Syns det blir helt bak mål å sette grenser for hodeplagg.

• Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...