Gå til innhold

Lue på skole og generelt

82 stemmer

1. 1. Er lue forferdelig å bruke inne?

• Ja
      43
    • Nei
      39

Anbefalte innlegg

Å bruke lue inne ser tåpelig ut. Ingen går rundt med boblejakke i klasserommet på sommeren, og "ingen" går med lue inne.

Men, for min del kan du bruke så mange luer du vil, samtidig om det passer deg.

For deg så ser det tåpelig ut, for andre så er det helt normalt. Alt etter hva man er vant til. Og det er forresten folk som sitter med boblejakke på seg om vinteren (riktignok ikke sommeren, men fortsatt inne) og jeg vil si at dette bør forbys mere enn lue, da det bråker noe så inni svarte granskauen!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Om du leser første post så står det at jeg snakker om bruk av lue generelt. Faktisk står det i overskriften. Det virker heller ikke som om du vet at det er ganske mye som blir akseptert i dette samfunnet i forhold til før. (det virker nemlig som om du klamrer deg til gamle skikker og regler.

Ja, du snakkar om hue generelt i fyrste post, men "TS" er meir en første post, det er "trådstartar". Som altså skriv seinare:

Når det er sagt så står det i skolens regler at man ikke skal bruke lue i timene. Jeg kan ikke se hvordan det går an å skrive noe så dumt i reglene!

At du skriv nett dette kan då ikkje han med anna å gjera enn at du opplever denne konkrete samfunnsnormen som skulen her uttrykker som plagsam?

Det er ellers veldig mykje som er akseptert i dag som ikkje var det før. Samfunnet endrar seg, og ingen kjem på bygda i dag om han/ho til dømes har familemiddag med mindre enn fem retter, endå familien har råd til det. At noko har endra seg, tyder likevel ikkje alt ALT har endra seg. Det var langt fleire reglar å ta omsyn tll i Noreg anno 1711 enn i Noreg anno 2011, men at ein ikkje kan (les: vil) tilpassa dei reglane som faktisk GJELD for åtferd i dei kretsar der ein fer fram, er framleis nett like mykje problem for ein sjølv i 2011 som det var i 1711. Anten må ein då finna andre kretsar å ha livet sitt i, eller leva som "einsam ulv".

Lenke til kommentar

"Ta av deg lua" "Sett deg ned". Ser du likheten? Hvorfor er det annerledes å ta av seg lua? Kan ikke du lære mens du står kanskje?

Å ta ordre er disiplin. Hva ordren innebærer har ingenting med å gjøre om det er disiplin å følge det eller ikke.

Jeg ser likheten, men jeg ser også en STOR forskjell. Begge er kommandoer, men på veldig forskjellige måter.

Selvfølgelig er det mulig å lære når man står, men hvordan kan de bak deg se hva som står på tavla da?

Om noen sier "sett deg ned" så sier de det for en god grunn. Sier de "ta av deg lua" så vil de bare nekte deg den klesstilen du liker.

Du ser enda ikke poenget. Om en leder sier du skal gjøre noe, så gjør man det. Du trenger ikke å se hvorfor lederen sier du skal gjør det, du skal bare gjør det. Så enkelt er det faktisk.

Det er ditt valg om du vil følge lederen din eller ikke, men du må også ta konsekvensen om du velger å ikke følge en leder.

Om det er så viktig for deg så ha på deg lue, så får du bare få dårlig ordenskarakter da. Det er ikke læreren din sin feil at du er umoden, så selvsagt er det du som får konsekvensen.

På jobb så får du endten advarsel eller sparken om du går imot reglene, men om du føler det er verdt det så værsågod. Hadde sjefen min fortalt meg å gjøre noe umoralt så hadde jeg sagt nei, og hadde med glede tatt konsekvensene, så får jeg heller bare ta det opp med sjefen til sjefen om jeg syntes det var feil av sjefen min å gi meg konsekvenser.

Lenke til kommentar

"Ta av deg lua" "Sett deg ned". Ser du likheten? Hvorfor er det annerledes å ta av seg lua? Kan ikke du lære mens du står kanskje?

Å ta ordre er disiplin. Hva ordren innebærer har ingenting med å gjøre om det er disiplin å følge det eller ikke.

Jeg ser likheten, men jeg ser også en STOR forskjell. Begge er kommandoer, men på veldig forskjellige måter.

Selvfølgelig er det mulig å lære når man står, men hvordan kan de bak deg se hva som står på tavla da?

Om noen sier "sett deg ned" så sier de det for en god grunn. Sier de "ta av deg lua" så vil de bare nekte deg den klesstilen du liker.

Du ser enda ikke poenget. Om en leder sier du skal gjøre noe, så gjør man det. Du trenger ikke å se hvorfor lederen sier du skal gjør det, du skal bare gjør det. Så enkelt er det faktisk.

Det er ditt valg om du vil følge lederen din eller ikke, men du må også ta konsekvensen om du velger å ikke følge en leder.

Om det er så viktig for deg så ha på deg lue, så får du bare få dårlig ordenskarakter da. Det er ikke læreren din sin feil at du er umoden, så selvsagt er det du som får konsekvensen.

På jobb så får du endten advarsel eller sparken om du går imot reglene, men om du føler det er verdt det så værsågod. Hadde sjefen min fortalt meg å gjøre noe umoralt så hadde jeg sagt nei, og hadde med glede tatt konsekvensene, så får jeg heller bare ta det opp med sjefen til sjefen om jeg syntes det var feil av sjefen min å gi meg konsekvenser.

så det du sier er at man ikke skal tenke selv, bare gjøre som fortalt. Akkurat som roboter. det er altså "gjør det eller sparken". Det du sier virker bare helt ulogisk. Man burde ikke følge regler blindt.

Om du leser første post så står det at jeg snakker om bruk av lue generelt. Faktisk står det i overskriften. Det virker heller ikke som om du vet at det er ganske mye som blir akseptert i dette samfunnet i forhold til før. (det virker nemlig som om du klamrer deg til gamle skikker og regler.

Ja, du snakkar om hue generelt i fyrste post, men "TS" er meir en første post, det er "trådstartar". Som altså skriv seinare:

Når det er sagt så står det i skolens regler at man ikke skal bruke lue i timene. Jeg kan ikke se hvordan det går an å skrive noe så dumt i reglene!

At du skriv nett dette kan då ikkje han med anna å gjera enn at du opplever denne konkrete samfunnsnormen som skulen her uttrykker som plagsam?

Det er ellers veldig mykje som er akseptert i dag som ikkje var det før. Samfunnet endrar seg, og ingen kjem på bygda i dag om han/ho til dømes har familemiddag med mindre enn fem retter, endå familien har råd til det. At noko har endra seg, tyder likevel ikkje alt ALT har endra seg. Det var langt fleire reglar å ta omsyn tll i Noreg anno 1711 enn i Noreg anno 2011, men at ein ikkje kan (les: vil) tilpassa dei reglane som faktisk GJELD for åtferd i dei kretsar der ein fer fram, er framleis nett like mykje problem for ein sjølv i 2011 som det var i 1711. Anten må ein då finna andre kretsar å ha livet sitt i, eller leva som "einsam ulv".

Det har plaget meg andre steder også, og selv om jeg spesiellt trekker ut skole betyr ikke det at det er det eneste det er rettet mot.

Lenke til kommentar

så det du sier er at man ikke skal tenke selv, bare gjøre som fortalt. Akkurat som roboter. det er altså "gjør det eller sparken". Det du sier virker bare helt ulogisk. Man burde ikke følge regler blindt.

Nei, det er IKKJE at du ikkje skal tenkja sjølv som vert sagt her! Du skal aldri fylgja ein regel blind, men du skal like mykje vera budd på å ta konsekvensen frå samfunnet av å ikkje fylgja han, så lenge samfunnet du er i faktisk ventar den regelen fulgt. Anten dette gjeld skulesamfunnet, arbeidssamfunnet, venesamfunnet eller andre samfunn. Det er ikkje DI sak å avgjera kva ANDRE skal ha lov og ikkje lov til å venta av deg!

Ynskjer du å vera medlem i eit samfunn, så tek du konsekvensen av dette samfunnet sine reglar.

Lenke til kommentar

Hvorfor skal man da gjøre det en "leder" sier uten å diskutere det om man skal tenke selv? Jeg kan jo se at man må gjøre som fortalt, men det er om det gir mening.

Hadde du ikke reagert om din arbeidsgiver plutselig sa til deg "fra nå av så er klær forbudt, og om du ikke er naken så har du sparken"? Det er et ekstremt eksempel, men det er noe av det samme.

Det er jo viktig å følge regler (les: om) de gir mening. Noe som det å ikke bruke lue gjør. Det er ingenting som tilsier at det er bedre uten lue.

EDIT: Med det siste du sa der. Mener du da et det er bedre at jeg holder meg utenfor arbeidslivet og samfunnet fordi jeg vil bruke lue men det er folk som ikke liker dette?

Endret av burndrinker
Lenke til kommentar

Inntrykket mitt er at alle som går med lue hele tiden er slasker som ikke gidder å vaske/fikse håret sitt.

Det ser jævlig dumt ut når det er 30 varmegrader ute og man går med lue.

Det inntrykket er ganske feil faktisk. Jeg dusjer MINST annenhver dag og jeg kan ikke regnes som en slask. Jeg har respekt for eldre og hvem det måtte være jeg liker bare enkelt og greit å bruke lue :thumbup:

Jeg bruker den forresten som en "caps". Enten du tror det eller ei så er det mere effektivt en en vanlig caps. :tease:

EDIT: det stemmer nok overens med mange som bruker lue, men på langt nær alle. Bare ikke ta alle under en kam :thumbup:

Endret av burndrinker
Lenke til kommentar

Da er du i så fall unntaket som bekrefter regelen. De aller fleste er slasker som dasser rundt i joggebukse eller sæggebukse. Det er iallefall slik på skolen min.

Hvordan skygger en lue mer effektivt for sola enn det en caps gjør? Det må du forklare harhar.gif

Har du noen gode argumenter for at man absolutt skal bruke lue hele tiden da?

Endret av ΣΙΝΔΡΕ
Lenke til kommentar

Det er nettopp personlig stil det er snakk om. Jeg vil gå så langt som å påstå at forbud mot lue, caps eller lignende er diskriminerende overfor personer som benytter seg av nevnte i deres klesstil.

Mogeleg det, du. Er det diskrimerande mot personen sin klesstil å nekta gravferdsagenten å stilla i klovnedrakt og?

En gravferdsagent stiller ikke i sine dagligdagse klær slik som skoleelever gjør.

Anten du likar det eller ikkje, så lenge du skal ha omgang med folk som har eit anna syn på slikt enn deg, sjølv, så må du anten ta konsekvensen av slik gjennom tilpassing av di eiga åtferd eller ta konsekvensen av slikt gjennom hin si åtferd mot deg.

Ja, jeg bør kunne tilpasse meg andres regler dersom jeg skal for eksempel jobbe for vedkommende, men nå er skolen en offentlig og obligatorisk institusjon og bør absolutt ikke være preget av folks syn på verken oppdragelse eller normer.

Som eg nemnte i førre innlegg: "Skikk fyljga eller land fly". Det er nemleg aldri DU som avgjer kva åtferd sndre skal tolerera, like lite som andre kan avgjera kva åtferd DU vil tolerera.

Det er ikke snakk om personer som skal tolerere deg, men regelverket.

Det er ikke alle foreldre som tvinger på ungene sine foreldede og tåpelige normer.

Kor vidt ein meiner samfunnet sine normar er "tåpelige og foreldede" står ein kvar fritt til å avgjera, likeeins å oppseda borna si i tru på dette. Då må ein og vera førebudd på å tåla samfunnet sine konsekvensar av eigen åtferd, likeieins at borna opplever det same. Tåler ein ikkje dei, høyrer ein ikkje til i det samfunnet, og må finna eit anna. Ingen, korkje born eller vaksne, har nemleg KRAV på å verta godteke som "tilhøyrande" i eit samfunn! Slikt er ein konsekvens av å godta det samfunnet sine normar.

«Samfunnet» er ikke bare folk som deler ditt syn. Det består av mange forskjellige mennesker, også de som bruker lue inne. Når det er klart, burde det ikke være noe problem å skjønne hvorfor jeg mener at en gruppe ikke burde kunne begrense en annen på grunn av sitt personlige syn. Ja, en gruppe. Det er ikke samfunnet som mener at lue inne er uhøflig, det er en del av samfunnet. Akkurat som at man har en gruppe som ikke mener at lue inne er uhøflig. Hvorfor skal den ene ha rett til å begrense den andres rettigheter?

• Liker 2
Lenke til kommentar

Da er du i så fall unntaket som bekrefter regelen. De aller fleste er slasker som dasser rundt i joggebukse eller sæggebukse. Det er iallefall slik på skolen min.

Hvordan skygger en lue mer effektivt for sola enn det en caps gjør? Det må du forklare harhar.gif

Har du noen gode argumenter for at man absolutt skal bruke lue hele tiden da?

Jeg og en annen i min klasse går med lue og jeg ville ikke sett på oss som slasker, så det er mere att det er litt flere slasker som bruker lue.

Den skygger bra når den trekkes lengre ned rett over øynene omtrent. Dette gjør jeg bare om det er ekstremt med sol og jeg har glemt solbriller.

Argumentet mitt er at det er min måte å kle meg på, that's it. Akkurat som voks, det er ikke noen mening med det annet enn utseende :tease: Når jeg tenker meg om blir det 1-0 Lue vs. voks :new_woot: (det var en spøk, bare så ingen tar det alvorlig)

Endret av burndrinker
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+987123

Nå vet jeg ikke hvor du er fra, men følgende gjelder i Oslo:

Driftsstyret har også våren 2006 sluttet seg til Oslo kommunes forslag om tillegg til forskriften:

§ 7 a Bruk av hode- og ansiktsplagg

Bruk av plagg som helt eller delvis dekker elevenes ansikt er ikke tillatt. Forbudet omfatter ikke hodeplagg der ansiktet er fullt synlig. Forbudet gjelder på skolens og voksenopplæringssentrenes område og når skolen/opplæringssentrene har ansvar for elevene, jfr. § 3 Virkeområde, 6. ledd."

Så lenge luen ikke dekker noe av ansiktet, er den altså tillatt.

Men jeg er fortsatt av den oppfatningen av at luer ikke skal brukes inne, uansett om det er en stil eller religion.

God og gammeldags folkeskikk er det dessverre lite av nå til dags.

Endret av Slettet+987123
Lenke til kommentar

En gravferdsagent stiller ikke i sine dagligdagse klær slik som skoleelever gjør.

Kven har lovsett at ein gravferdsagent har mindre rett til å stilla i daglege klede enn ein skulelev? Tykkjer beint fram eg luktar eit snev diskrimeringslyst her eg...

Ja, jeg bør kunne tilpasse meg andres regler dersom jeg skal for eksempel jobbe for vedkommende, men nå er skolen en offentlig og obligatorisk institusjon og bør absolutt ikke være preget av folks syn på verken oppdragelse eller normer.

Det er mange offentlege institusjonar, sjukehus til dømes. Bør absolutt heller ikkje dei som er ein del av det samfunnet vera prega av folk sitt syn på korkje oppdragelse eller normar, men kunna gjera nett kva dei vil? Møta ein pasient med livstruande kreft iført klovnedrakt, til dømes?

Skulen er ellers INGEN obligatorisk institusjon. Det er ikkje ein gong grunnskulen i Noreg, og langt mindre vgs. Å gå der er noko ein gjer av di ein sjølv (vgs) eller foreldra (grunnskulen) ser dette som anten ei tenleg løysing på anten den lærdomstrongen ein sjølv har (vgs) eller ein tenleg måte for foreldra å oppfylla den opplæringsplikta dei har for borna sine på (grunnskulen).

Har du KRAV på å verta tolerert meiner du, utan å sjølv tolerera det regelverket - skrive og uskrive - samfunnet set til deg? Gjer plikta di før du tek til å snakka om retten din!

«Samfunnet» er ikke bare folk som deler ditt syn. Det består av mange forskjellige mennesker, også de som bruker lue inne. Når det er klart, burde det ikke være noe problem å skjønne hvorfor jeg mener at en gruppe ikke burde kunne begrense en annen på grunn av sitt personlige syn. Ja, en gruppe. Det er ikke samfunnet som mener at lue inne er uhøflig, det er en del av samfunnet. Akkurat som at man har en gruppe som ikke mener at lue inne er uhøflig. Hvorfor skal den ene ha rett til å begrense den andres rettigheter?

Det er mange samfunn som dannar eit storsamfunn kalla "ein nasjon". I storsamfunnet "Noreg" har du rett til å gå med hue innandørs, ingen kjem i fengsel av den grunn. I dei småsamfunna som byggjer dette storsamfunnet - arbeidsplass, venesamfunn, skulesamfunn mm - har du ingen som helst rett! Her er du med av di du vert GODTEKEN - noko du aldri har KRAV på å verta! DU nett like lite som nokon annan!

Lenke til kommentar

Det har plaget meg andre steder også, og selv om jeg spesiellt trekker ut skole betyr ikke det at det er det eneste det er rettet mot.

Jeg har jo sagt man skal tenke selv, men jeg sa også at man må ta konsekvensene. Slutt å putt ord i munnen min. Om du ikke skjønner konseptet så er du ikke moden nok for å skjønne hvordan et samfunn fungerer.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Driftsstyret har også våren 2006 sluttet seg til Oslo kommunes forslag om tillegg til forskriften:

Bruk av plagg som helt eller delvis dekker elevenes ansikt er ikke tillatt. Forbudet omfatter ikke hodeplagg der ansiktet er fullt synlig. Forbudet gjelder på skolens og voksenopplæringssentrenes område og når skolen/opplæringssentrene har ansvar for elevene, jfr. § 3 Virkeområde, 6. ledd."

Men jeg er fortsatt av den oppfatningen av at luer ikke skal brukes inne, uansett om det er en stil eller religion.

God og gammeldags folkeskikk er det dessverre lite av nå til dags.

Hvor er det egentlig det står at det er kun i Oslo? Bor i Kristiansand, og jeg aner ikke hvordan man finner slikt :blush: Hadde vert greit å bruke som argument :w00t:

Endret av burndrinker
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er nok å trekkja litt forhasta slutning. Det som her er spesifikt omtala er kva som er FORBODE, og det går og fram at dette forbodet gjeld på OMRÅDET, altså både inne og ute. Av dette kan ein ikkje trekkja den konklusjon at alt anna enn kva føresegna omtalar er tillete. Det står knapt i denne føresegna at det er forbode å dra læraren etter håret - men det vil nok ikkje vera fritt fram for slik åtferd likevel. Det norske samfunnet er nemleg ikkje slikt at alt som det ikkje er spesifikt lovforbod mot, har ein fullaste rett til. Det er ikkje spesifikt lovforbod mot å gå kledd som ein vil på ein arbeidsplass heller, men arbeidsgjevar har - gong på gong på gong - vunne fram med dette kan vera oppseiingsgrunn likevel. Ein kan ikkje STRAFFAST utan etter lov, men ein kan godt oppleva forakt og utestenging og utan at det ein gjer er forbode ved lov!

Lenke til kommentar

Kven har lovsett at ein gravferdsagent har mindre rett til å stilla i daglege klede enn ein skulelev? Tykkjer beint fram eg luktar eit snev diskrimeringslyst her eg...

Jeg vil tro det er arbeidsgiveren som bestemmer kleskoden sine arbeidstakere skal ha.

Det er mange offentlege institusjonar, sjukehus til dømes. Bør absolutt heller ikkje dei som er ein del av det samfunnet vera prega av folk sitt syn på korkje oppdragelse eller normar, men kunna gjera nett kva dei vil? Møta ein pasient med livstruande kreft iført klovnedrakt, til dømes?

Igjen: Kleskode.

Skulen er ellers INGEN obligatorisk institusjon. Det er ikkje ein gong grunnskulen i Noreg, og langt mindre vgs. Å gå der er noko ein gjer av di ein sjølv (vgs) eller foreldra (grunnskulen) ser dette som anten ei tenleg løysing på anten den lærdomstrongen ein sjølv har (vgs) eller ein tenleg måte for foreldra å oppfylla den opplæringsplikta dei har for borna sine på (grunnskulen).

Videregående er frivillig, men grunnskole er plikt.

Har du KRAV på å verta tolerert meiner du, utan å sjølv tolerera det regelverket - skrive og uskrive - samfunnet set til deg? Gjer plikta di før du tek til å snakka om retten din!

Jeg snakker ikke om uskrevne normer fra samfunnet. Jeg snakker om regelverket på skolen som forbyr bruk av lue inne. Jeg krever at min klesstil skal tolereres like mye som andre sin.

Det er mange samfunn som dannar eit storsamfunn kalla "ein nasjon". I storsamfunnet "Noreg" har du rett til å gå med hue innandørs, ingen kjem i fengsel av den grunn. I dei småsamfunna som byggjer dette storsamfunnet - arbeidsplass, venesamfunn, skulesamfunn mm - har du ingen som helst rett! Her er du med av di du vert GODTEKEN - noko du aldri har KRAV på å verta! DU nett like lite som nokon annan!

Skolesamfunnet består av flere enn bare de menneskene som lager reglene. Hvorfor skal deres normer telle mer enn de som samfunnet består av?

• Liker 2
Lenke til kommentar

Skolesamfunnet består av flere enn bare de menneskene som lager reglene. Hvorfor skal deres normer telle mer enn de som samfunnet består av?

Skulesamfunnet sine reglar er godkjende av eit organ som er demokratisk valgt, nemleg skulestyret. Kven har BETRE rett til å uttala seg på samfunnet sine vegne enn eit slikt organ?

Lenke til kommentar

Jeg vil tro det er arbeidsgiveren som bestemmer kleskoden sine arbeidstakere skal ha.

OK, kvifor avgjer så IKKJE skulen kva kleskode deira "arbeidstakarar" skal ha? Skulen er OG ein arbeidsplass, og det å møta der er altså noko ein gjer av di ein sjølv (eller foreldra) har VALGT denne "arbeidsplassen".

Igjen: Kleskode.

Ja, og kven avgjer HAN på arbeidsplassen "skulen"? Kvifor skal det vera andre enn leiaren der som avgjer han - serleg når denne leiaren har eit demokratisk valgt organ som representerer skuleeigaren i ryggen?

Videregående er frivillig, men grunnskole er plikt.

FEIL! Grunnskulen er ingen PLIKT! For å sitera konkret frå det lovverket du linkar til:

Barn og unge har plikt til grunnskoleopplæring, og rett til ein offentleg grunnskoleopplæring i samsvar med denne lova og tilhøyrande forskrifter. Plikten kan ivaretakast gjennom offentleg grunnskoleopplæring eller gjennom anna, tilsvarande opplæring.

Kor finn du her PLIKT til å søkja grunnskulen? Foreldre kan VELJA om borna skal ha grunnskuleOPPLÆRING (som er pliktig) i offentleg skule, i privat skule eller heime!

Du finn i dag ein del unge som ikkje går i noko skule, av foreldra deire gjev dei heimeundervisning, og du finn endå ein del fleire som går i privat skule, av di foreldra ikkje vurderer den offentlege tenlege for den oppsedinga dei ynskjer. NETT same retten har foreldra dine om du er grunnskuleelv, og foreldra dine ikkje tykkjer om offentleg grunnskule sine krav.

Kva med å læra å LESA før du kjem med slike vrøvlepåstandar som at grunnskulen er plikt?

Jeg snakker ikke om uskrevne normer fra samfunnet. Jeg snakker om regelverket på skolen som forbyr bruk av lue inne. Jeg krever at min klesstil skal tolereres like mye som andre sin.

Og kva meiner du gjev deg rett til å stilla eit slikt krav, utan å sjølv fyrst tolerera samfunnet sine krav til åtferd i det samfunnet du er ein del av?

Endret av Atlanterhavet
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...