Gå til innhold

Lue på skole og generelt

82 stemmer

1. 1. Er lue forferdelig å bruke inne?

• Ja
      43
    • Nei
      39

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg bruker lue mer eller mindre hele året og hater det med at man ikke kan ha på lue inne på skolen eller på pass/bankkort.

Det er jo helt på tryne at muslimer kan ha hijab på seg overalt.

Noen som kan svare meg på hvorfor det er et så sinnsyk stort problem med lue inne? Hva er det som gjør det så mye verre enn f.eks hijab?

Jeg snakker også om lue på pass, bankkort, førerkort etc. ikke bare på skolen og andre plasser man ikke kan bruke lue.

Er det noen som har noe for-/motargumenter? :roll:

Endret av burndrinker
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Noen som kan svare meg på hvorfor det er et så sinnsyk stort problem med lue inne?

Å gå med lue inne oppfattes i enkelte kristen-/kulturkonservative miljøer som et uttrykk for forakt mot øvrigheten og mangel på respekt for mennesker som er eldre enn deg.

Det er vel ikke i tråd med deres forståelse av "norsk kultur" å gå med lue inne, eller noe sånt.

Lue er vel ikke definert som et religiøst hodeplagg - bortsett fra dersom du er pave e.n.s. -, ellers hadde du vel kunnet hevde din rett til å gå med lue p.s.m. som andre går med hijab, kippah, "nonnehatt", sikh-turban, osv.

Start en ny religion og gjør det påbudt å gå med lue!

Lenke til kommentar

Jeg stemte ja selv om jeg ikke syntes det er "umoralt", det handler nok mer om disiplin enn noe annet. Jeg kan ikke si norske skoler tar skade av litt disiplin :p

Så skolen er en mild variant av befalsskolens "helvetesuke" der de bryter deg ned og bygger opp igjen en disiplinert soldat eller lydig elev?

Det er greit nok at man vektlegger at elevene skal lære noe på skolen, men "bruk av lue" og andre former for "fashion advice" burde vel ikke stå særlig sentralt.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Ja det der har jeg lurt litt på. Hvordan starter man en religion? Noe sånt som han her har gjort :w00t:

Men jeg kan ikke se hvor problemet med å gå med lue inne ligger... Jeg går på TIP og der kan jeg ikke bruke lue i sveising. Det er noe som bare kommer med fordeler da det mildt sagt svir med sveisegnist i hue :ermm:

Når det er sagt så står det i skolens regler at man ikke skal bruke lue i timene. Jeg kan ikke se hvordan det går an å skrive noe så dumt i reglene!

Lenke til kommentar

Men jeg kan ikke se hvor problemet med å gå med lue inne ligger... Jeg går på TIP og der kan jeg ikke bruke lue i sveising. Det er noe som bare kommer med fordeler da det mildt sagt svir med sveisegnist i hue :ermm:

Når det er sagt så står det i skolens regler at man ikke skal bruke lue i timene. Jeg kan ikke se hvordan det går an å skrive noe så dumt i reglene!

Jeg vet ikke hvor lurt det er med sveisegnist og kunstfiberlue (- er det der uttrykket "stå i lys lue" kommer fra? -), men ull og brannsikker bomull burde jo være midt i blinken.

Det er mulig reglene er gamle og modne for en oppdatering? Står det noe om at matboksen skal være i metall og ha hengslet lokk også?

• Liker 1
Lenke til kommentar

Noen som kan svare meg på hvorfor det er et så sinnsyk stort problem med lue inne?

Av di dette har med heilt basic oppseding å gjera i vår kultur. Nett som det ikkje er vanleg folkeskikk å skubba andre til sides og trengja seg fram, eller vanleg folkeskikk å leggja beina sine der andre kan tenkjast å skulla sitja (eit bussete til dømes...) er det vanleg folkeskikk for gutar/menn å vera hovudplagglaus innandørs. Som godaste Margrethe Munthe skreiv i ein av bornesongane sine:

Nei, nei, gutt!/Dette må bli slutt!/Ikke storme inn i stua/før du har tatt av deg lua!/Glemte du deg rent?/Det var ikke pent!

Husk å ta/alltid lua av./Ikke kast den eller sleng den,/rett og fint på knaggen heng den./Tørk av skoen din,/gå så stille inn.

Sjølv om denne songen ikkje er skulepensum meir, så er det - anten du likar det eller ikkje - teikn på NETT like stort fråvære av heitl basic folkeskikk i dag når ein gut går med hovudplagg inne som songen gjev uttrykk for! Og, anten du likar det eller ikkje: Det ER framleis litt skilnad på kjønna kva gjeld høveleg åtferd!

Lenke til kommentar

Noen som kan svare meg på hvorfor det er et så sinnsyk stort problem med lue inne? Hva er det som gjør det så mye verre enn f.eks hijab?

Hijab blir ofte feilaktig sett på som et religiøst plagg, og som alle vet skal slikt beskyttes. Nekter man noen å bruke hijab, krenker man deres rett til å være religiøs og deres identitet.

Jeg snakker også om lue på pass, bankkort, førerkort etc. ikke bare på skolen og andre plasser man ikke kan bruke lue.

På pass og slikt ser jeg nødvendigheten av å ha bilde uten ymse plagg som dekker deg til, og jeg er mot hijab og lignende på bilder som kan brukes til å identifisere deg. Hvordan du kler deg ellers, som i skolen, burde ikke lærere ha noe med. I så fall må de være konsekvent.

Lenke til kommentar

Av di dette har med heilt basic oppseding å gjera i vår kultur. Nett som det ikkje er vanleg folkeskikk å skubba andre til sides og trengja seg fram, eller vanleg folkeskikk å leggja beina sine der andre kan tenkjast å skulla sitja (eit bussete til dømes...) er det vanleg folkeskikk for gutar/menn å vera hovudplagglaus innandørs. Som godaste Margrethe Munthe skreiv i ein av bornesongane sine:

Nei, nei, gutt!/Dette må bli slutt!/Ikke storme inn i stua/før du har tatt av deg lua!/Glemte du deg rent?/Det var ikke pent!

Husk å ta/alltid lua av./Ikke kast den eller sleng den,/rett og fint på knaggen heng den./Tørk av skoen din,/gå så stille inn.

Sjølv om denne songen ikkje er skulepensum meir, så er det - anten du likar det eller ikkje - teikn på NETT like stort fråvære av heitl basic folkeskikk i dag når ein gut går med hovudplagg inne som songen gjev uttrykk for! Og, anten du likar det eller ikkje: Det ER framleis litt skilnad på kjønna kva gjeld høveleg åtferd!

Hvorfor skal en "stil" kalles å være uhøflig? Det er jo like ille å gå med jakke inne, Hvorfor skal det være et så stort problem med å gå med lue inne. Det kan da ikke beskyttes med å si at det alltid har vært slik? Kanskje i mine øyne så er det forferdelig å bruke voks, det gjør ikke at alle andre syntes det.

PS: sorry om jeg misforstod noe, forstår ikke dialekten din 100% :tease:

Endret av burndrinker
Lenke til kommentar

Jeg stemte ja selv om jeg ikke syntes det er "umoralt", det handler nok mer om disiplin enn noe annet. Jeg kan ikke si norske skoler tar skade av litt disiplin :p

Så skolen er en mild variant av befalsskolens "helvetesuke" der de bryter deg ned og bygger opp igjen en disiplinert soldat eller lydig elev?

Det er greit nok at man vektlegger at elevene skal lære noe på skolen, men "bruk av lue" og andre former for "fashion advice" burde vel ikke stå særlig sentralt.

Disiplin handler om å gjøre det en leder sier, på skolen er lærere og rektor lederne. Om de sier du skal ta av deg lua og spytte ut tyggisen så gjør man det, selv om det ikke gjør at du plutselig blir om til Einstein så hjelper det å lære deg lydighet, disiplin og respekt. Det er ikke bare når man bærer et maskingevær disiplin kommer til nytte, husk at skole er forberedelse til arbeid og om du ikke klarer å følge det sjefen din sier du skal gjøre så kan du bare bli uteligger allerede nå.

Lenke til kommentar

På pass og slikt ser jeg nødvendigheten av å ha bilde uten ymse plagg som dekker deg til, og jeg er mot hijab og lignende på bilder som kan brukes til å identifisere deg.

Ettersom en hijab ikke dekker noe av ansiktet (bortsett fra ørene - som ikke er særlig fremtredende på passbilder uansett), burde vel ikke det være noe problem, da? I likhet med turban, kippah, "nonne-hatt", osv.

Hijab er ikke det samme som niqab, burka, osv. der knapt nok øynene er synlig.

Lenke til kommentar

Disiplin handler om å gjøre det en leder sier, på skolen er lærere og rektor lederne. Om de sier du skal ta av deg lua og spytte ut tyggisen så gjør man det, selv om det ikke gjør at du plutselig blir om til Einstein så hjelper det å lære deg lydighet, disiplin og respekt. Det er ikke bare når man bærer et maskingevær disiplin kommer til nytte, husk at skole er forberedelse til arbeid og om du ikke klarer å følge det sjefen din sier du skal gjøre så kan du bare bli uteligger allerede nå.

Men hvor kommer lue inn i bildet? Det er har jo ingenting med disiplin å gjøre. Da hadde det vært bedre om læreren stod bak i klasserommet å tok de 14 av 16 elevene som er på Facebook i stede for å klage på luer. Det å gå med lue er en stil, det vil jo si at de kan nekte gutter å bruke voks fordi de trenger disiplin...

Lenke til kommentar

Men hvor kommer lue inn i bildet? Det er har jo ingenting med disiplin å gjøre. Da hadde det vært bedre om læreren stod bak i klasserommet å tok de 14 av 16 elevene som er på Facebook i stede for å klage på luer. Det å gå med lue er en stil, det vil jo si at de kan nekte gutter å bruke voks fordi de trenger disiplin...

Fordi før ble det å gå med lue inne sett på som uhøfflig, så lærere nektet elever å ha det på inne. Nå bryr egentlig ikke folk seg lenger, men det blir ennå brukt i skoler nettopp som disiplin. Om du ikke skjønner hva det har med disiplin å gjøre så vet ikke du hva ordet disiplin betyr.

Lenke til kommentar

Hvorfor skal en "stil" kalles å være uhøflig? Det er jo like ille å gå med jakke inne, Hvorfor skal det være et så stort problem med å gå med lue inne. Det kan da ikke beskyttes med å si at det alltid har vært slik?

Du kan lika eller mislika dette nett kor mykje du vil, nett som du kan lika eller mislika du i samvær med andre normalt veloppseda personar må eta middagen din med kniv og gaffel og ikkje med fingrane. Det nyttar ikkje i nokre av desse tilfella å snakka om personleg stil eller personleg vane. Samfunnet du lever i har faktisk ymse ting dei ventar av ein person kva gjeld åtferd. Lik eller mislik det nett kor mykje du vil, det er DU som må tilpassa deg samfunnet, ikkje samfunnet som må tilpassa seg deg!

Trudde verkeleg slikt som dette var noko foreldre framleis lærte borna sine før dei tok til på skulen...

• Liker 2
Lenke til kommentar

Hvorfor skal en "stil" kalles å være uhøflig? Det er jo like ille å gå med jakke inne, Hvorfor skal det være et så stort problem med å gå med lue inne. Det kan da ikke beskyttes med å si at det alltid har vært slik?

Du kan lika eller mislika dette nett kor mykje du vil, nett som du kan lika eller mislika du i samvær med andre normalt veloppseda personar må eta middagen din med kniv og gaffel og ikkje med fingrane. Det nyttar ikkje i nokre av desse tilfella å snakka om personleg stil eller personleg vane. Samfunnet du lever i har faktisk ymse ting dei ventar av ein person kva gjeld åtferd. Lik eller mislik det nett kor mykje du vil, det er DU som må tilpassa deg samfunnet, ikkje samfunnet som må tilpassa seg deg!

Trudde verkeleg slikt som dette var noko foreldre framleis lærte borna sine før dei tok til på skulen...

Jeg hadde sånn sett ikke nektet noen å ete med hendene, men de kan forvente at folk ser dumt på dem.

Jeg forventer ikke at samfunnet skal tilpasse seg meg. Jeg mener at det er meningsløst å si at et plagg skal nektes bare fordi det var uhøflig før i tiden.

Før var det jo også forferdelig at gutter hadde langt hår. Nå er det jo mer eller mindre normalt.

• Liker 1
Lenke til kommentar

husk at skole er forberedelse til arbeid og om du ikke klarer å følge det sjefen din sier du skal gjøre så kan du bare bli uteligger allerede nå.

Norsk arbeidsliv er i stor grad avhengig av mennesker som både kan vise initiativ og være kreative, og den "lydighetstreningen" du gjør deg til talsmann for har helt feil fokus i så måte. Man skal vise respekt for andre, ja vel, men hva sier det om forholdet mellom lærer og elev dersom den eneste repekten læreren får er at elevene tar av seg lua - fordi de blir kommandert til det?

Respekt er også noe man gjør seg fortjent til - ikke noe man kan kreve av andre.

(Dvs. man kan kreve det dersom man har et maktforhold overfor den man krever respekt av. Som en fangevokter overfor en innsatt. Men det blir aldri en særlig god relasjon.)

Skolen har regler som det ikke er noe problem å forklare grunne til - som at man skal vente med å snakke til det blir ens tur -, og skolen har regler som kun kan forklares med at "det står i regelverket". Det er ikke lenger særlig mange som krever at "kvinner skal tie i forsamlingen", og reglen om innendørs luebruk kan uten problem gå samme vei. (Gamle påstander om at "man får mark i håret" og denslags visvas finnes det ingen holdepunkter for.)

• Liker 1
Lenke til kommentar

Det nyttar ikkje i nokre av desse tilfella å snakka om personleg stil eller personleg vane.

Det er nettopp personlig stil det er snakk om. Jeg vil gå så langt som å påstå at forbud mot lue, caps eller lignende er diskriminerende overfor personer som benytter seg av nevnte i deres klesstil.

Samfunnet du lever i har faktisk ymse ting dei ventar av ein person kva gjeld åtferd. Lik eller mislik det nett kor mykje du vil, det er DU som må tilpassa deg samfunnet, ikkje samfunnet som må tilpassa seg deg!

Å ta av seg luen er ikke å tilpasse seg samfunnet. Det er flere grunner til at man har regler mot hodeplagg inne, men jeg tviler på at samfunnsnormer er på toppen av listen.

Det er ikke alle foreldre som tvinger på ungene sine foreldede og tåpelige normer.

Lenke til kommentar

Ettersom en hijab ikke dekker noe av ansiktet (bortsett fra ørene - som ikke er særlig fremtredende på passbilder uansett), burde vel ikke det være noe problem, da? I likhet med turban, kippah, "nonne-hatt", osv.

Jeg mener likevel at det er unødvendig å ha med på et passfoto, og at det ikke burde være et stort problem å ta av seg.

Lenke til kommentar

Jeg mener likevel at det er unødvendig å ha med på et passfoto, og at det ikke burde være et stort problem å ta av seg.

Jeg Har ikke noe problem med det, men om hijab er lov så skal lue også være lov, ellers er det bare rein idioti. Hva gjør at det er så forbanna viktig å måtte ta av seg lua når andre bruker hijab liksom :tease:

Er det forresten noen som vet hvordan dette er med burka?

Lenke til kommentar

Lik eller mislik det nett kor mykje du vil, det er DU som må tilpassa deg samfunnet, ikkje samfunnet som må tilpassa seg deg!

Ja, dette er fremdeles en utbredt oppfatning i mange kristen-/kulturkonservative miljøer.

Vil du ha en ekstrem-variant av dette kan du se på Amish-samfunnene i USA. Der er det kravet om sosial konformitet så kraftig at du blir så godt som utstøtt av din egen familie dersom du ikke følger Amish-samfunnets disiplinære regler. Der går de fortsatt kledt som de gjorde der de kom fra for 150 år siden (eller når det var).

I Norge finner vi vel bare light-utgaver av dette, først og fremst på sør- og vestlandet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...