Gå til innhold

Enda et «bevis» på større iPhone-skjerm

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Er det mulig at Apple har tenkt å nå gå for 2 iphone størrelser på markedet fremover?

Det er ikke umulig, men det vil føre til tre forskjellige formfaktorer å ta hensyn til for utviklere. Dette blir fort kaotisk. iPhone vs iPad er så fundamentalt forskjellig at det gir mening å kjøre separate størrelser og delvis forking (gafling?) av utviklingsprosessen, en liten forskjell i skjermstørrelse ville gi oss formater som konseptuelt var ekvivalente, men krevde forskjellig implementering; knappen som er stor nok på full size-telefonen blir for liten for fingrene på den lille. Ikke ideelt.

Det jeg ser som nokså sannsynlig er at Apple dropper prisen på grunnmodellen en hel del, slik at iOS-plattformen som helhet klarer å konkurrere mot en større andel av Android-markedet. Slik det er i dag har Apple absolutt ingenting å tilby til de som er ute etter alt annet enn dyre telefoner.

Lenke til kommentar

Nei, om de har større skjerm med samme oppløsning og kjører samme utgave av applikasjonene vil «touch targets» (igjen, gode norske varianter?) ha økt i størrelse. Knappen som hadde perfekt størrelse på 3.5" blir unødvendig stor på 4.3". Det kan godt hende dette totalt sett er bedre likevel, vanskelig å gjette på uten å ha prøvd seg frem med prototyper.

Et tilleggsmoment: det var neppe helt tilfeldig at Apple brukte 3.5" på den opprinnelige iPhone, akkurat som de tenkte ganske godt gjennom saken før iPad kom med 10" 4:3-skjerm. Det er sikkert et element av teknologiutvikling som har gjort større skjermer billigere og mer energieffektive, men jeg er ikke helt sikker på at det kommer til å tippe beslutningen over i en annen retning.

For oss nordmenn hadde økt skjermstørrelse vært kjempefint – jeg synes engelsk keyboard er langt mer behagelig enn det norske, der flere knapper må inn på samme plassen.

Lenke til kommentar

Honeycomb har en ganske så annen modell, så de fleste på 10" ender opp tilsvarende som med iPad; ingen problemer der, altså. Jeg har opplevd en del rimelig ugne grensesnitt på Android-telefoner nettopp på grunn av dette, skjønt det her er en fordel at man på Android kan bytte ut tastaturet om en ikke synes originalmodellen egner seg for skjermstørrelsen. (Ofte er det jo heller ikke stock Android som kommer på telefonen.) Situasjonen er med andre ord ikke direkte sammenlignbar, men i mine øyne finnes problemet absolutt på Android.

Lenke til kommentar

Med mindre jeg regner avsindig feil, vil en økning fra 3.5 til 3.7 tommer med samme aspect ratio tilsi at skjermen blir rundt 2.7 mm bredere, altså ikke akkurat mye. Økning til 4" gir ca 7mm økt bredde. (høyde øker med hhv ca 4 og 10 mm) Med samme rammebredde rundt, passer egentlig det etuiet på bildet ganske bra med en 4" skjerm. Om det er reelt er en amen sak. ;)

Endret av teitur
Lenke til kommentar
  • Opprett ny...