perinau Skrevet 5. september 2011 Del Skrevet 5. september 2011 Hei, som emnetittelen tilsier opprettet jeg enkeltmannsforetak i fjor vinter. Hadde ingen innkommende eller utgående utgifter, men fikk allikevel litt kalde føtter da jeg så denne artikkelen: http://www.dagbladet.no/2011/09/05/nyheter/arbeidsliv/skatt/innenriks/17973238/ Har prøvd å lese meg frem til det her, men om det er noen som har et kjapt svar så setter jeg pris på det. Må jeg levere næringsoppgave og selvangivelse for de to månedene selskapet var opprettet, selv om det ikke var noen aktivitet? Mvh. Per Lenke til kommentar
Atlanterhavet Skrevet 5. september 2011 Del Skrevet 5. september 2011 Må jeg levere næringsoppgave og selvangivelse for de to månedene selskapet var opprettet, selv om det ikke var noen aktivitet? Ja, er det registrert eit ENK, så SKAL det leverast næringsoppgåve, og tala herfrå SKAL over på di eiga sjølvmelding, sjølv om tala berre er nokre store nullar. Å ikkje gjera det er blankofullmakt til skattestyresmaktene til å fastsetja innteninga ved næringa "etter skjønn" og skattleggja ut frå det, med tilleggskatt og full pakke. Du har ingen klagerett på eit slikt skjønn. Oppgåva skulle vore levert til 31. mars (freista er seinare på altinn, men så lenge du ikkje har levert på altinn, er dette datoen det vert rekna frå), og etter dette vert det rekna seinkingavgift, men så lenge skatteoppgjer enno ikkje ligg føre for næringsdrivande, er det høve til å "etterlevera". 1 Lenke til kommentar
perinau Skrevet 5. september 2011 Forfatter Del Skrevet 5. september 2011 Takk for svaret. Lenke til kommentar
dsgf Skrevet 14. september 2011 Del Skrevet 14. september 2011 I Altinns veiledning til innlevering av næringsoppgave står følgende: Fritak fra levering av næringsoppgave Fra og med inntektsåret 2009 er en del personlig næringsdrivende med enkeltpersonforetak fritatt fra å levere næringsoppgave. De som omfattes av ordningen kan fortsatt velge å levere næringsoppgave. Er du fritatt fra å levere næringsoppgave, har du heller ikke bokføringsplikt. Du må likevel dokumentere alle dine inntekter og kostnader. Denne dokumentasjonen må du oppbevare i 10 år. Vilkår for fritak Årets brutto driftsinntekt må ikke overstige kr 50 000 Du må være skattemessig bosatt i Norge Foretaket ditt må ikke ha regnskapsplikt, jf. lov av 17.07.1998 nr. 56 (regnskapsloven) § 1-2 Foretaket ditt må ikke være registreringspliktig, jf. lov av 19.06.1969 nr. 66 (merverdiavgiftsloven) § 27 flg. Du kan ikke benytte ordningen hvis du krever næringsinntekten fordelt med ektefelle mv. har drevet mer enn én virksomhet i året har drevet virksomhet som er skattepliktig til mer enn én kommune krever fradrag i skatt for kostnader til forskning og utvikling Ordningen kan ikke benyttes dersom du plikter å levere: RF-1223 "Tilleggsskjema for drosje- og lastebilnæringen mv." RF-1189 "Årsoppgjør for utleie mv. av fast eiendom" sammen med RF-1084 som både gjelder næringsvirksomhet og den utleide eiendommen. ^ Til toppen 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå