Gå til innhold

Svak samferdselsminister


Anbefalte innlegg

Refererer til denne saken:

http://www.tv2.no/nyheter/innenriks/-toget-har-svevd-minst-ti-meter-i-loese-luften-3575718.html

 

Enhver logikk tilsier at en jernbanestrekning er utsatt for skade som følge av naturlige og unaturlige forhold. At et land som Norge med 3100 milliarder på bok (oljefondet) ikke har tilfredstillende mekanismer for å forhindre ulykker med tog, er jo intet mindre en utrolig.

 

Kameraer, sensorer, og inspeksjonsturer er noe som burde ha vært implementert. Jeg synes samferdselsministeren fremstår som utgått på dato, tannløs, brannslukker og med manglende evne til å forutse problemer. Vi trenger ikke en gammel dame i 50-60 års alderen som samferdselsminister. Det vi trenger er noen med ordentlig pondus, som tåler en støyt og som kan få ting effektuert og gjennomført.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Problem 1: NSB og norske sporbaner er ikke samme selskap. Dette tillater dem å skylde på hverandre for problemer.

Problem 2: NSB er oppfordet til å skaffe profit, i stede for å ha et godt tilbud

Problem 3: Alle ministrene er bare nikkedukker uansett, så ingenting galt med samferdsministeren som ikke allerede er galt med de andre

 

Småting:

1. Når var flommen?

2. Toget "sporet av" i dag, ja?

Vis flommen var f.eks lørdag er det en skandale at skinnene ikke er sjekket.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

I nordsjøen borer moderne borerigger flere kilometer dype brønner. De borer ikke bare rett ned, men etter ett par kilometer svinger de gjerne og treffer reservoaret horisontalt med en presisjon på noen få centimeter. Man kan altså sitte på land og vite nøyaktig hvor borekronen befinner seg flere kilometer under vann i Nordsjøen, jernbanen benytter seg stort sett av gammel teknologi og vet vel knapt hvilke kommuner togene til enhver tid befinner seg i.

 

Så lenge skinnene henger sammen og ikke er kortsluttet ser alt ok ut, hvis ikke vil noen dra ut for å sjekke feilen hvis de får tid mellom togavgangene...

Lenke til kommentar

Hmmmm, forhørt meg litt igjen:

Det regnet Natt til søndag til mandag morgen en gang.

Feilen var at de IKKE hadde kjørt en enkeltvogn(sporetralle? husker ikke på hva de kaller det) først bare for å sjekke sporet.

Så vi har grovt brudd på rettningslinjer. Ansvarlig direktør er skyldig i å ikke overholde rettnignslinjene.

Ikke noen rettningslinjer? Ikke noe problem: Ansvarlig direktør er ansvarlig for å ha farlige rettningslinjer.

Lenke til kommentar
Vi trenger ikke en gammel dame i 50-60 års alderen som samferdselsminister. Det vi trenger er noen med ordentlig pondus, som tåler en støyt og som kan få ting effektuert og gjennomført.

Jeg er heller ikke imponert over denne damen vi har sittende som samferdselsminister, ikke i det hele tatt, men jeg syns forsatt det blir feil å gi skyld på mennesket som sitter der når prioriteringene ikke har vært der til jernbanen over flere regjeringer og minister.

Lenke til kommentar
Vi trenger ikke en gammel dame i 50-60 års alderen som samferdselsminister. Det vi trenger er noen med ordentlig pondus, som tåler en støyt og som kan få ting effektuert og gjennomført.

Jeg er heller ikke imponert over denne damen vi har sittende som samferdselsminister, ikke i det hele tatt, men jeg syns forsatt det blir feil å gi skyld på mennesket som sitter der når prioriteringene ikke har vært der til jernbanen over flere regjeringer og minister.

 

Forsåvidt enig i det du sier her. Imidlertidig er ansvarsfraskrivelse og henvisning til andre alltid et stort problem i det offentlige norge. Om alle hadde skjerpet seg, hatt fokus på samarbeid og ytt det lille ekstra, så ville også alt fungert bedre.

 

Selv om vi er et av verdens beste land å bo i med mye utviklet infrastruktur osv, så er det ingen unnskyldning for å ikke bli ennå bedre.

 

Det er åpenbart at en person, i dette tilfellet samferdselsministeren, ikke kan stilles personlig ansvar for tingenens tilstand. Men det er min mening at hun fremstår som svak og mer som en brannslukker enn en som har oversikt og kontroll.

 

Er det hindringer i regelverk, organisasjonsstruktur eller andre hindringer som forsinker og forvansker et samarbeid, så må det jobbes med å forbedre dette.

 

Mener å ha sett en dokumentar fra England hvor man hadde satt opp kameraer på en lang jernbanestrekning, og dette ble kontinuerlig overvåket i et kontrollrom.

 

Årsaken til at vi har presis teknologi for oljeutvinning i Nordsjøen og andre steder er at her er det store penger å hente. Om noen stakkarer får nakkesleng i det et tog sporer av er ikke så farlig..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...