Gå til innhold

BK: Aurora @ Campsite

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Kan ikke si så mye annet enn at jeg synes dette ble brukbart! Likte kompen! Ser ut som en fornuftig eksponering. Kanskje en person som skuer oppopver mot himlen der forran teltet hadde gjort det lille ekstra her.....? (men du hadde vel ingen med deg i sekken -kunne brukt deg selv kanskje...? ) ;)

4'er fra meg! :)

Lenke til kommentar

Kan ikke si så mye annet enn at jeg synes dette ble brukbart! Likte kompen! Ser ut som en fornuftig eksponering. Kanskje en person som skuer oppopver mot himlen der forran teltet hadde gjort det lille ekstra her.....? (men du hadde vel ingen med deg i sekken -kunne brukt deg selv kanskje...? ) ;)

4'er fra meg! :)

Joda, var inne på tanken, men liker meg aller best bak kameraet så holdt meg der. Nordlyset varte en stund og i mørket inne på vidda er det ikke så alt for mye annet å finne på så ble noen runder med kameraet - tror jeg skal ha eksponeringer nok til en solide timelapse. Får linke til den etterhvert som den blir ferdig...

Lenke til kommentar

Joda, var inne på tanken, men liker meg aller best bak kameraet så holdt meg der. Nordlyset varte en stund og i mørket inne på vidda er det ikke så alt for mye annet å finne på så ble noen runder med kameraet - tror jeg skal ha eksponeringer nok til en solide timelapse. Får linke til den etterhvert som den blir ferdig...

Skjønner den... :cool:

Venter bare på det første "undrings-bildet" fra en sånn type situasjon du overværte her. Tror at det rent komp.messig kan bli et veldig så bra bilde med en person som står og skuer oppover mot nordlyset. Med en gang jeg så bildet ditt tenkte jeg på noe slikt!

Bare så synd vi ikke har så bra muligheter her.... ! Vi har nordlys av og til men da ikke på langt nær så spektakulært som lenger nord... :no:

Må vel kanskje på en nordlyssafari en gang.... :whistle:

PS!

Skal se på timelaps'n din når den kommer... :thumbup:

Lenke til kommentar

Flott Espen, veldig bra av deg å få med alle ellementene i et bilde, tenker da på opplyst telt i "mørket" og nordlyset som danser på himmelen........ med andre ord flott utført. Om det skulle være noe å sette figeren på, så syns jeg at rammen blir litt for dominerende, men dette er til syvende og sist en smakssak :)

Lenke til kommentar

Skjønner den... :cool:

Venter bare på det første "undrings-bildet" fra en sånn type situasjon du overværte her. Tror at det rent komp.messig kan bli et veldig så bra bilde med en person som står og skuer oppover mot nordlyset. Med en gang jeg så bildet ditt tenkte jeg på noe slikt!

Bare så synd vi ikke har så bra muligheter her.... ! Vi har nordlys av og til men da ikke på langt nær så spektakulært som lenger nord... :no:

Må vel kanskje på en nordlyssafari en gang.... :whistle:

PS!

Skal se på timelaps'n din når den kommer... :thumbup:

Takk igjen for enda flere refleksjoner. Jeg har allerede et bilde av typen du skisserer i samlingen (http://www.digit.no/bilde/selvportett-paa-nyttaarsaften/941792/) og er i enig i at dette også er flotte motiver. Det blir nok større sjanse for slike når jeg og Lars (Mathisen) kommer oss på fototur sammen og kan være modell for hverandre. Det er faktisk forholdsvis utfordrende å være modell for slike da det krever at man står dørgende stille under eksponeringstiden for å ikke bli uklare. Og for Lars og meg som allerede er litt uklare i utgangspunktet så er det en skikkelig utfordring...

Det hender sågar humoren tar overhånd: http://www.flickr.com/photos/41756663@N08/5308062723/in/photosof-espenorud/

Flott Espen, veldig bra av deg å få med alle ellementene i et bilde, tenker da på opplyst telt i "mørket" og nordlyset som danser på himmelen........ med andre ord flott utført. Om det skulle være noe å sette figeren på, så syns jeg at rammen blir litt for dominerende, men dette er til syvende og sist en smakssak :)

Kan meget godt være enig i rammen. Jeg synes de aller fleste bilder kommer bra frem med mørk ramme og det er også min måte å legge en ekstra beskyttelse direkte i bildene mine. Jeg er ikke fan av å legge vannmerker dirkete på bildene og ved å ha både tittel og navn i bildet så gjør det saken enklere for forlk som tar kontakt å vil ha et spseifikt bilde til noe og det gjør også at de som vil misbruke bildet "fysisk" må klippe vekk ramme osv og dermed gjør en bevisst gjerning. Det er vrient å prate seg vekk fra etterpå...

Lenke til kommentar

Blir bare en kort betraktning fra meg, flott bilde, skulle gjerne opplevd det selv en gang. Eneste jeg lurer på er om det kunne vært ørlite mørkere? Tenkte slik at himmelen og teltet ble enda mer fremtredende. Eller er det så lyst/tidlig på kvelden?

Det er fortsatt såpass lyst langt utover kvelden her nord at frem til ca 22 får en fortsatt med en del terreng om man eksponerer fornuftig. Og det har egentlig vært ønske her i og med at det er en vesentlig større utfordring fotomessig å få med kurant terreng i nordlysbildene så lenge det ikke er snø. Når det er sagt så gjorde jeg nær 600 eksponeringer denne turen (riktignok en del av fisk og sånn også, men majoriteten var nordlysbilder) så jeg har masse bilder hvor terrenget stort sett er siluetter og himmelen, vannet og teltet er det eneste fremtredende elementer i bildet så det kommer nok et par av disse variantene her også etterhvert.

Så bakgrunnen for at jeg valgte dette til første bilde ut er at dette faktisk er vesentlig vanskeligere å få til enn man kanskje skulle tro i tillegg til at jeg synes at nordlysets plassering her gir en tiltalende komposisjon. Det var perioder der nordlyset både kom og gikk og også flyttet seg mye så det ble mye løping rundt med kamera og stativ for å tilpasse seg lysets plassering i forhold til telt osv og ikke alle vinkler ga teltet i like fin positur heller, men sånn er det med naturfoto, vi tilpasser oss naturen og ikke omvendt... ;-)

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...