Gå til innhold

Oppfordring: Ikke stem ved valget

94 stemmer

1. 1. Skal du stemme ved valget

• Selvfølgelig, jeg gjør jo bare min demokratiske plikt!
      65
    • Stemme? lol
      21
    • Ja, seff. Hvilke partier stiller?
      8

Anbefalte innlegg

At de fleste anarkister er ikke-voldelige for eksempel? Av alle usaklige anklager og personangrep jeg har sett på dette forumet må forresten dette være det absolutte lavmål.

Så vidt jeg kan erindre så var det jo NØYAKTIG det ABB sa da..

Du kan jo heller ta det som et hint om hvordan andre oppfatter deg og dine revolusjonære holdninger..

Sånn automatisk er det ikke lett å tolke at din form for revolusjon foregår fra sofaen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

At de fleste anarkister er ikke-voldelige for eksempel? Av alle usaklige anklager og personangrep jeg har sett på dette forumet må forresten dette være det absolutte lavmål.

Du kan jo heller ta det som et hint om hvordan andre oppfatter deg og dine revolusjonære holdninger..

Sånn automatisk er det ikke lett å tolke at din form for revolusjon foregår fra sofaen.

Når jeg skriver direkte aksjon, så antar du at det betyr drap på meningsmotstandere? Beklager at jeg forventer at folk i det minste skal kikke litt på sidene jeg linker til.

Lenke til kommentar

At du velger influensa når alternativet er testikkelkreft betyr ikke at du må sverge absolutt lojalitet til influensaen. Ingen sier at du ikke kan "stemme mot FrP" (som bare skulle mangle om du kaller deg venstreradikal spør du meg) og fortsatt drive aktivisme mot det parlamentariske systemet ellers. Skjerpings.

Endret av D-Fens
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Når jeg skriver direkte aksjon, så antar du at det betyr drap på meningsmotstandere? Beklager at jeg forventer at folk i det minste skal kikke litt på sidene jeg linker til.

Nå sa jeg ikke egentlig at du skulle drepe noen da, selv om jeg i ettertid ser at det lett kunne tolkes slik..

ABB sa at han var nødt til å gjøre det fordi han hadde mistet troen på det politiske system og at det var usannsynlig å få gjennomslag der.

Det var den biten jeg siktet til..Årsaken, men ikke handlingen og i alle fall ikke Utøya delen....

Du tar en ABB, bare fra sofaen... og synes du er sååååå revolusjonær.. ooohhhh my....

Jeg skal ta selvkritikk for at jeg ikke klikket på lenkene dine, men jeg er motstander av det systemet og føler jeg viser dette best med å ignorere slike..

Lenke til kommentar

Å ikke gjøre noe som helst gir deg ikke en dritt, bortsett fra mindre mosjon.

Å stemme gjør heller ingenting. Jeg synes det er merkelig at folk overvurderer verdien av å stemme så kraftig. Ofte kan man få inntrykk av at en person som ikke har satt seg inn i noe som helst, men som putter en stemmeseddel i en boks hvert andre år, gjør en mer aktiv innsats enn en person som gjør alt annet enn å stemme. Hva man stemmer, har absolutt ingenting å si i den store sammenheng. En stemme fra eller til er en dråpe i havet. Det som endrer samfunnet, er å påvirke andre mennesker. Jeg tør påstå at jeg har gjort mer for å spre liberale ideer enn alle de som ikke gjør noe annet enn å stemme til sammen, men bare fordi jeg ikke stemmer, er jeg plutselig lat og bryr meg ikke om samfunnet. Dette:

De som ikke stemmer bryr seg ikke om samfunnet.

er altså det reneste nonsens. Det hjelper ikke samfunnet at jeg stemmer på et parti som er en promille mer liberalt enn de andre partiene. Det endrer ikke på det faktum at folk ikke får bestemme over sine egne liv. Derfor velger jeg heller å ta avstand fra hele systemet og argumentere for et bedre alternativ.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Å stemme på feil parti og person er verre enn å ikke stemme, siden du da bidrar til at disse får flere stemmer enn de som er bedre potensielle ledere.

Men å ikke stemme er ingen måte å løse problemet på. Antagelig så er det beste du kan gjøre, å selv stille til valg, og å ikke la deg påvirke av annet enn vanlige folks meninger (evt. fagfolk der det er relevant). Spesielt bør du ikke bli med i et eksisterende parti bare for å forvente at resten av gjengen skal fortelle deg om hvordan du skal oppføre deg, hva du skal bli med på. Du må ikke ta del i politikken bare for å la deg styre av andre.

Endret av KarlRoger
Lenke til kommentar

Et problem er jo at det er alt for lite (fantastisk lite i grunn) fokus på de blanke stemmene som faktisk avgis. Ved valget i 2007 var det ca. 0,7% som stemte blankt, prosentmessig nesten like mange som de som i år stemte på Pensjonistpartiet og Miljøpartiet de grønne på landsbasis, og en god del flere enn de som stemte på Kystpartiet og Demokratene. Dette er på tross av at de blanke stemmene knapt nok har blitt nevnt andre steder enn obskure kolonner hos SSB. Faktisk var det først i 2005(!) at man begynte å registerer blanke stemmer i valgstatestikken, og med dagens ordning blir tallene først frigitt flere uker etter at de ordinære stemmene er talt opp, altså når medienes interesse for valget har dabbet ganske så kraftig av.

For å si det litt flåsete: "Vi har et kjempeproblem!!" ;)

Endret av Hugo_Hardnuts
Lenke til kommentar

Å stemme på feil parti og person er verre enn å ikke stemme, siden du da bidrar til at disse får flere stemmer enn de som er bedre potensielle ledere.

Dette er veldig riktig. Jeg ønsker imidlertid ikke at noen skal være ledere og andre undersåtter i utgangspunktet, så derav min protest mot hele systemet.

Men å ikke stemme er ingen måte å løse problemet på. Antagelig så er det beste du kan gjøre, å selv stille til valg, og å ikke la deg påvirke av annet enn vanlige folks meninger (evt. fagfolk der det er relevant). Spesielt bør du ikke bli med i et eksisterende parti bare for å forvente at resten av gjengen skal fortelle deg om hvordan du skal oppføre deg, hva du skal bli med på. Du må ikke ta del i politikken bare for å la deg styre av andre.

Mitt syn er at det er mye arbeid til liten eller ingen nytte å stille til valg. Ved hvert eneste valg må man samle inn 5000 underskrifter for å kunne stille i hele landet (man kan stille i fylket med 500, men da er man garantert ikke å få noen som helst oppmerksomhet). Den tiden det tar å samle inn 5000 underskrifter, kan man heller bruke på å spre ideer. Lykkes man men det, følger partiene og hele det politiske spekteret etter uansett.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Dette er veldig riktig. Jeg ønsker imidlertid ikke at noen skal være ledere og andre undersåtter i utgangspunktet, så derav min protest mot hele systemet.

Det kan godt være vi er enige i at systemet suger... Men å ignorere det hjelper fint lite..

det er en plikt å engasjere seg synes jeg..

Alle som ikke stemmer burde bli hengt ut på alle landets nettsider slik som alle norske statsborgere blir i forbindelse med skattelistene...

Det finnes ingen grunn for å ikke stemme annet enn sinnslidelser, andre alvorlige sykdommer og død...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...