Gå til innhold

Oppfordring: Ikke stem ved valget

94 stemmer

1. 1. Skal du stemme ved valget

• Selvfølgelig, jeg gjør jo bare min demokratiske plikt!
      65
    • Stemme? lol
      21
    • Ja, seff. Hvilke partier stiller?
      8

Anbefalte innlegg

Å ikke stemme er å ikke verne om demokratiet, pusher propagandakanalen ut nå i disse valgtider. Javel, tenker jeg. Hvorfor faen skal jeg verne om demokratiet?

I likhet med de fleste av dere, er også jeg en kunnskapsløs og dum person. Om jeg stemmer, så bestemmer jeg over enorme deler av livet til andre mennesker. Dette skyldes at staten har en finger med i spillet i stort sett alt.

For ikke lenge siden, fantes det bare en telefontilbyder i Norge, og mange følte at det var helligbrøde å fjerne dette monopolet.

I sannhet er alle sosialdemokrater en slags monopolister. I Norge mener alle mennesker at det eneste riktige, er at alt skal stemmes over. Du skal stemme over hva slags oppdragelse unga dine skal få. Du skal stemme over hvor lange barnehagetidene og SFO oppbevaringen skal være. Flertallet skal bestemme alt. Absolutt alt.

Nei, jeg har ikke noen formening om kontantstøtte, hvorfor faen skal det offentlige ha barnehager? Hvorfor faen skal statsekretærer skalte og valte, og bestemme innholdet av disse tjenestene?

Tenk deg hvor jævlig dumt det hadde vært, om det kun var en mobiltilbyder, og du måtte trygle en jævla byråkrat om å få litt flere friminutter og gratis SMS i måneden? Akkurat som du må trygle det offentlige nå om å starte en skole som ikke inneholder propagandaservering og leksetvang.

Hvorfor skal ikke 10 åringer få være med å bestemme forresten? Hvorfor skal ikke 12 åringer? Hvorfor skal vi ikke ha stemmerett for alle, når vi først tvinger dem til å bruke mesteparten av dagene sine i konsentrasjonsleire, hvor de tvinges til å mobbes, til å føle seg mislykkede, til å bli sammenliknet med andre?

Hvorfor skal noen ha noe annet enn forakt for sosialdemokratiet og hvordan det fungerer? Sosialdemokratiet er jo en gavepakke til bestemmelseskåte drittsekker. Sosialdemokratiet er voldelig, tvangsaktig og forkastelig. Sleng hele sosialdemokratiet på båten. Sitt heller hjemme og gjør noe annet, eller sitt foran et stemmelokale og si: drit i å stemme, gi faen.

• Liker 8
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Den dagen et klokt individ eller en klok gruppe oppretter et statlig diktatur, skal jeg stemme på vedkommende.

Forøvig skal jeg begynne å delta i vårt flotte sosialdemokrati den dagen følgende skjer:

1. Politikere holder alt de lover, og klarer å gjennomføre nevnte saker.

2. Sløsingen med statlige midler opphører, all statlig pengebruk effektiviseres optimalt.

3. Vi slutter å sy puter under armene på politikere som er mer opptatt av å mele sin egen kake enn samfunnets.

Det er for mye snakk og byråkrati. En gruppe på fem mennesker i hver samfunssektor med absolutt makt og evne til å gjennomføre forandringer hadde kanskje vært det beste. Da med et støtteapparat i ryggen for å kunne gjennomføre endringer.

Det var bare noen tanker, og ingen absolutt fasit.

Kommer ikke til å stemme, synes de fleste politikere er totalt udugelige, og er mer opptatt av badstue på hytta si og private goder enn å tjene samfunnets beste.

• Liker 5
Lenke til kommentar

Man må gjerne være misfornøyd med systemet, men bruk nå stemmeretten til å snu systemet mot noe man selv kan være fornøyd med.

Jeg stemmer på partiet jeg er minst uenig med av saker som betyr noe for meg. Så egoistisk er jeg.

Jeg klarer ikke helt å se hvordan det kan være egoistisk. Er ikke det selve essensen av det å stemme?

• Liker 1
Lenke til kommentar

Man må gjerne være misfornøyd med systemet, men bruk nå stemmeretten til å snu systemet mot noe man selv kan være fornøyd med.

Man endrer ingenting med å stemme. En stemme fra eller til har ingenting å si, slik at man like godt kan stemme utelukkende ut fra symboleffekt. Dersom man stemmer på et parti som er noen promille mindre undertrykkende enn de andre partiene, gjør folk umiddelbart antakelser om hva man mener. Eksempelvis vil en Frp-stemme tolkes dit hen at man er negativ til innvandring og bompenger. Dersom man avstår fra å stemme, og har en god begrunnelse for dette, kan man selv sette premissene for debatten.

Dessuten er det en langt mer radikal handling å avstå fra å stemme enn å stemme på det minste ondet. Ved å avstå fra å stemme, tar man avstand fra hele systemet slik det fungerer i dag, der det er allment akseptert at naboen min forsøker å stikke hånden sitt lengst mulig ned i min lommebok og i tillegg vil bestemme hvordan jeg skal leve mitt liv. Jeg har ingen interesse av å bestemme over andre, og jeg har heller ingen interesse av å stjele andres penger. Så hvorfor skal jeg stemme og være med på å legitimere et system av diktatorspirer og snyltere?

Lenke til kommentar

Jeg klarer ikke helt å se hvordan det kan være egoistisk. Er ikke det selve essensen av det å stemme?

Du har helt rett. Folk flest stemmer ut fra snevre egeninteresser og tenker kun på hvor mye de kan hente ut av systemet på naboens bekostning. Politikerne er selvsagt ikke noe bedre, som lover goder til sine utvalgte grupper på andre gruppers bekostning. Det hele er en motbydelig affære. Det ironiske er at 99 % av befolkningen støtter opp om systemet fordi de tror at de klarer å snylte mer på naboen enn naboen snylter på dem, noe som per definisjon er umulig.

Lenke til kommentar

Da stemmer du blankt?

Om man ikke gjør noenting viser man holdningen at man ikke bryr seg.

Nei, å stemme blankt vitner om at man støtter systemet, men ikke partiene. Å avstå fra å stemme innebærer at man tar avstand fra hele systemet. Min protest er tross alt ikke primært mot partiene; de bare følger folkets ideer. Min protest er først og fremst mot folket og hvordan de utnytter systemet til å prakke på andre sine ideer om livsførsel så vel som regnskap.

Stemmegivning er for øvrig svært overvurdert. Å møte opp i et stemmelokale og stemme på et eller annet tilfeldig parti, har absolutt ingen ting å si. Det har ingen effekt i det hele tatt. Det som påvirker samfunnsretningen, er å spre ideer og overbevise folk. Dersom hele det politiske spekteret flyttes, vil også partiene følge med, uten at en eneste stemme er nødvendig. At det er stemmegivningen som er det ultimate uttrykk for å bry seg eller for å gjøre noe, er således en helt absurd påstand.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Du har helt rett. Folk flest stemmer ut fra snevre egeninteresser og tenker kun på hvor mye de kan hente ut av systemet på naboens bekostning. Politikerne er selvsagt ikke noe bedre, som lover goder til sine utvalgte grupper på andre gruppers bekostning. Det hele er en motbydelig affære. Det ironiske er at 99 % av befolkningen støtter opp om systemet fordi de tror at de klarer å snylte mer på naboen enn naboen snylter på dem, noe som per definisjon er umulig.

Hvorfor skal du alltid late som om det bare er sosialdemokratene og sosialistene som er egoistiske? Det er implisitt det du påstår når du sier at folk flest "tenker kun på hvor mye de kan hente ut av systemet på naboens bekostning". Er høyreradikalere/liberalister egentlig noe bedre? De stemmer jo minst like mye utfra egeninteresser, bare at deres egeninteresser dreier seg mer om aksjeutbytte, inntektsskatt og arveavgift heller enn barnehagedekning, stønad og kontantstøtte.

Dessuten er det veldig merkelig at du anklager folk for å være egosistiske når du selv er tilhenger av en politisk filosofi som anser egoisme som den mest høyverdige komponenten i menneskesinnet.

• Liker 5
Lenke til kommentar

Jeg stemmer på partiet jeg er minst uenig med av saker som betyr noe for meg. Så egoistisk er jeg.

Du ser altså ikke hva som er egoistisk med å stemme på det partiet som i størst grad representerer dine interesser i øyeblikket? Og når livssituasjonen din blir litt annerledes, tilpasser du ditt politiske ståsted til dine nyervervede interesser? Er ikke dette nærmest ordbokdefinisjonen på egoisme? I mine øyne er dette den største feilen med demokratiet, og hovedgrunnen til at politikk aldri kan bli noe annet enn et lappeteppe.

På mandag går 3,4 millioner egoister til valgurnene, med i beste fall overfladisk kunnskap om sakene de stemmer over. Og ikke nok med det, men det diskuteres også hvorvidt 16-åringer bør få stemmerett ved valg. Det betyr i praksis enda mer umodne, uinformerte mennesker med ekstra bastante meninger. Som om det ikke er ille nok allerede.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Du ser altså ikke hva som er egoistisk med å stemme på det partiet som i størst grad representerer dine interesser i øyeblikket? Og når livssituasjonen din blir litt annerledes, tilpasser du ditt politiske ståsted til dine nyervervede interesser? Er ikke dette nærmest ordbokdefinisjonen på egoisme? I mine øyne er dette den største feilen med demokratiet, og hovedgrunnen til at politikk aldri kan bli noe annet enn et lappeteppe.

På mandag går 3,4 millioner egoister til valgurnene, med i beste fall overfladisk kunnskap om sakene de stemmer over. Og ikke nok med det, men det diskuteres også hvorvidt 16-åringer bør få stemmerett ved valg. Det betyr i praksis enda mer umodne, uinformerte mennesker med ekstra bastante meninger. Som om det ikke er ille nok allerede.

Jeg ser jo ordbok-definisjonen av egoistisk, men jeg synes ikke det kan stemples som egoistisk, i alle fall ikke med negativt fortegn. Alle som stemmer, og som noen sinne har stemt, har stemt etter egen oppvisning og hva de ønsker, ikke etter hva som er best for andre. Det er jo selvfølgelig mulig at det har vært en og to som har gjort det, men det er så lite at det ikke betyr noe. Du stemme egoistisk, eller så vil jo ikke valgresultatet være riktig.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Poenget med demokratiet er jo akkurat det at hele folket skal være representert. Om jeg har en egoistisk tankegang som gjør at jeg stemmer utifra det som passer best for meg, så er det poenget! Da er jeg representert i samfunnet med min lille stemme, og min mening er rettferdig tatt med i systemet.

Alle har en form for tro på det de mener, og det er en menneskerett å ha egne meninger. Derfor er det helt rett at denne miningen er en del av samfunnet, men kun representert som en andel tilsvarende andelen av mennesker som deler denne meningen.

Lenke til kommentar

Stemme på noen som ikke holder ord og lyver som gribber? Meh...

Ser ikke ut som om jeg kommer til å stemme, for jeg finner ikke et parti som står for det jeg ønsker.

Vurderer nesten å starte mitt eget parti

Dere burde vel i grunnen stemme blankt for å signalisere misnøye med alternativene.

Nei, å stemme blankt vitner om at man støtter systemet, men ikke partiene. Å avstå fra å stemme innebærer at man tar avstand fra hele systemet. Min protest er tross alt ikke primært mot partiene; de bare følger folkets ideer. Min protest er først og fremst mot folket og hvordan de utnytter systemet til å prakke på andre sine ideer om livsførsel så vel som regnskap.

Stemmegivning er for øvrig svært overvurdert. Å møte opp i et stemmelokale og stemme på et eller annet tilfeldig parti, har absolutt ingen ting å si. Det har ingen effekt i det hele tatt. Det som påvirker samfunnsretningen, er å spre ideer og overbevise folk. Dersom hele det politiske spekteret flyttes, vil også partiene følge med, uten at en eneste stemme er nødvendig. At det er stemmegivningen som er det ultimate uttrykk for å bry seg eller for å gjøre noe, er således en helt absurd påstand.

Enig i at det finnes andre virkemidler, og politisk engasjement utenfor selve valget er vel så viktig og virkningsfullt. Men for å få til en forandring kreves det politisk handlekraft - ergo personer i maktsystemet som, i et demokrati, velges. Å avstå fra å stemme er således fåfengt, samme hvor ideologisk tuftet beslutningen er.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...