Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Termodynamikk - spørsmål om fasediagram.

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg har akkurat begynt med et fag som heter termodynamikk på universitetet, men det er en ting jeg ikke fatter (har ikke hatt noe særlig fysikk tidligere):

Når man har et fasediagram som dette, så vil man vel ha fordampning i området med væske? F.eks. hvis jeg har en kopp med vann i 35 grader celsius og atmosfæretrykk, så vil det jo fordampe til slutt? Skjønner ikke helt greie med dette. Hadde satt stor pris på hvis noen kunne oppklart det for meg.

pdusual.gif

På forhånd takk.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Et kjempeviktig poeng med fasediagrammer er at de gjelder ved termodynamisk likevekt. Det har man normalt ikke i tilfellet med en kopp med vann ved 35 °C som står på kjøkkenbordet. Dersom man derimot plasserer hele koppen i en tett boks vil det fordampe litt vann i starten, helt til damptrykket i boksen blir lik metningstrykket av vann ved 35 °C. Da er likevekt innstilt i systemet, og deretter vil det ikke skje noen netto forandring (vannet fordamper og kondenserer like fort).

En naturlig reaksjon på denne forklaringen er «ja, greit nok, men man har jo fortsatt både vann og damp til stede i systemet, mens fasediagrammet kun viser vann under disse forholdene». Det er også riktig, men fasediagrammet viser den mest stabile fasen, altså den som til enhver tid har lavest energi. I eksempelet med koppen vil det si at vann har lavere energi i væskefasen enn i gassfasen under de gitte forholdene (35 °C og 1 bar), og derfor er dette området i fasediagrammet merket med væske. I virkeligheten er væskefasen i likevekt med en gassfase, men på grunn av energiforskjellen mellom fasene er det væskefasen som dominerer.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...