Gå til innhold

Hjelp til valg av programeringspråk til prosjekt

Anbefalte innlegg

Jeg håper at jeg etterhvert også vil trenge litt 2D tegning og å lage fysikksimulatorer, simulere tyngdekraft, kjedereaksjoner ++, så spørsmålet mitt nå er:

Vil Javascript lage begrensninger for meg, og at etter mye arbeid må jeg starte på nytt med Java?

Det finnes etterhvert en hel rekke fysikksimulerings-biblotek tilgjengelig for JavaScript også.., brukt i spill og lignende. Og en masse andre biblotek. Har ikke brukt noe slikt selv, men har sett eksempler.

Å dra en DIV rundt på skjermen får du til med f.eks. jQuery - se her!

Hovedgrunnen til å lære JavaScript - som nevnt tidligere - er for å lage kode som kjører i browseren. Er ikke dette hovedfokuset ditt bør du nok vurdere andre platformer.

Men å si at JavaScript ikke er et programmeringsspråk er jo bare tull og viser uvitenhet. Java og JavaScript har rett og slett ulike bruksområder, og ulike plattformer for kjøring. Og for all del, ikke hopp direkte på Java bare fordi du finner JavaScript "for lett" - det finnes selvfølgelig mange andre alternativer.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja, er veldig greit å kunne kjøre det i nettleseren. Kjører på med JavaScript jeg :)

Bare for å nevne det så har du jo alltids plugin-baserte alternativ som Silverlight, Flash og (God forbid) Applets.

Ta for eksempel Silverlight. Det er en plugin som i praksis gir deg .NET i browseren. Du kan da lage ting i valgfritt .NET-språk (C#, VB.NET, IronRuby osv.), og kjøre det i browseren. Dette kan være greit i noen scenarier, men egner seg ikke for generell websideutvikling. Dessuten kommer det / har det i det siste kommet flere muligheter i ren browserteknologi gjennom ting som Canvas (HTML5). Da er man ikke lenger basert på plugins, og er tilbake i JavaScript.

Mange muligheter! :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...