Harrison Skrevet 6. august 2003 Del Skrevet 6. august 2003 Refererer til et tideligere innlegg med IBM og WD kollisjon. Har forstått at de lite sansynelig kolliderer, så jeg kjøpte like gjerne en ny WD 120gb. Har noen mulighet til å sette opp forslag for det som vil passe best med stasjoner på master eller slave, og på hvilken ide-kontroller? Har to ATA100 kabler, som står på hver sin IDe-kontroller. Har ikke raid. Her er stasjonene som skal inn: -> IBM 40gb (skal brukes som førstedisk, og skal legges inn Win2K på. Denne må kunne fungere 100% uten at nestemann skal være nødvendig) ->WD 120gb (skal fungere som en sekundær disk, men det skal ikke svekke på noen ting for det. Denne skal legges inn WinXP på, og bør kunne fungere alene også) -> DVDrom -> cd-brenner trenger svar snarest! Lenke til kommentar
trn100 Skrevet 6. august 2003 Del Skrevet 6. august 2003 Ingen CD/DVD spillere? En master på hver IDE controller? I såfall sett hver av diskene som Master med den lille pluggen bak... Jeg har aldri brukt CS /Cable Select) da jeg har hatt dårlige erfaringer med det... Har du optiske enheter, sett disse på IDE1 og HD'ene som Master + Slave på IDE0... Lykke til! Lenke til kommentar
Harrison Skrevet 7. august 2003 Forfatter Del Skrevet 7. august 2003 jeg har 1 dvd og 1 cdbrenner, og nå 2 harddisker. bør begge harddiskene være master på hver sin ide-kabel? og så kan de to andre være slave? Lenke til kommentar
trn100 Skrevet 7. august 2003 Del Skrevet 7. august 2003 Da ville jeg heller ha satt opp HD'ene som Master+Slave på IDE0 og Brenner som Master+DVD spiller som slave på IDE1... Lenke til kommentar
Star Skrevet 9. august 2003 Del Skrevet 9. august 2003 sånn har jeg det bare at dvd`spillern er sjefen og brenneren er slaven:) har en disk med win xp ( 80 wdc ) og en disk med win 2000 ( sekundær backup ) ( 10 seagate) master og slave.. fønker helt fint, når man først har satt DISK 1 på master og DISK 2 på slave, skal man være god for og få start på disk2 som oppstartsdisk:) Lenke til kommentar
bjoen2 Skrevet 9. august 2003 Del Skrevet 9. august 2003 Ville selv valgt å sette hver HDD som master på hver sin IDE controller, og da sier resten seg selv! Har selv opplevd problemer med cd copy, når cd/dvd og brenner har stått på samme controller Lenke til kommentar
ProZ Skrevet 10. august 2003 Del Skrevet 10. august 2003 bra jeg hører andre plages med kræsj eller lignende ved bruk av ibm og wd sammen.. for jeg har en ibm og en wd disk som jeg har plagdes med en stund nå... wd disken 'mister' partisjoner hele tiden... har tidligere byttet samme disken med en tilsvarende, uten forbedrende tegn... skal nå prøve å bytte til maxtor... Lenke til kommentar
Mr. Mustard Skrevet 10. august 2003 Del Skrevet 10. august 2003 Uansett hva du gjør må du ha boot-disken som master på den første IDE porten. Deretter finnes det flere muligheter men det naturlige er etter min mening å ha den andre hd'en som slave på den samme IDE porten som boot-disken. Hvis både CD-RW og DVD fungerer som slave spiller det ingen rolle hvordan du kobler dem. Hvis ingen av dem fungerer som slave har du derimot et problem som vel bare kan løses ved å investere i et løst kontrollerkort. Lenke til kommentar
Gompedyret Skrevet 10. august 2003 Del Skrevet 10. august 2003 Jeg forsket på saken da denne problemstillingen var aktuell for meg for en stund siden, og det virket som om det var rimelig konsensus om dette oppsettet: IDE0: HD1(bootdisk) master, HD2 (slave) IDE1: Brenner (master), DVD-rom (slave) Men dette er litt opp til egne preferanser; om du for eksempel kommer til å overføre mye data frem og tilbake mellom HD1 og HD2, kan det være en ide å ha disse på hver sin IDE, da datatransporten da går kjappere. Jeg for min del kommer til å brenne mer enn jeg sender data frem og tilbake mellom diskene, så da passer oppsettet over best for meg. Lenke til kommentar
P@rm@nn Skrevet 10. august 2003 Del Skrevet 10. august 2003 Men dette er litt opp til egne preferanser; Gompedyre har et viktig poeng her. Det som er best for meg er ikke garantert best for deg. Det er slik at samme kabel ikke kan overføre data till/fra mer enn en enhet om gangen. Det betyr at om du vil overføre data fra master til slave så må først dataen leses fra master, så lagres i hovedminnet for så å bli lagrett på slave. Om du skal hente data fra en disk på en kabel til en disk på en annen kabel så vil det få raskere da den vil kunne hente fra kabel1 sammtidig som den skriver til kabel2. Så spørsmålet er hva du bruker ofte. La oss si at du bruker hardiskene ofte og sammtidig så vil det lønne seg å ha de på hver sin kabel enhet. Om du ofte brenner fra Hardisk1 til brenneren så lønner det seg å ha de på forskjellige kabler. Personlig har jeg min 80Gb alene og min brenner som master og dvd spiller som slave. Når jeg får min nye disk blir hver disk master på sin egen kabel og brenneren slave til min gamle disk. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå