Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Særemne! / Plagiat blant forfattere ELLER noe med Den siste viking, av Johan Bojer?

Anbefalte innlegg

Hei!

Sitter å planlegger hva jeg skal skrive om til Individuell fordypningsoppgave (særemne).

Jeg har allerede ett alternativ. Nemlig å skrive om plagiat blant forfattere, nærmere bestemt bøkene: Dan Brown:Da Vinci Koden, Tom Egeland:Sirkelens ende, Gert Nygårdshaug:Fortellerens marked og Baigent Michael og Henry Lincoln:Hellig blod, Hellig gral.

Men, det jeg egentlig har lyst til å skrive om er Johan Bojer:Den siste viking. Problemet er at et av kravene til særemne på skolen jeg går er at det skal være basert på minst 2 bøker, eller kombinasjon bok/film.. Er det noen som har forslag til hva jeg kan kombinere med Den siste viking?! :D

Mvh

Ivar

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er det noen som har forslag til hva jeg kan kombinere med Den siste viking?! :D

Tja, kva med å samanlikna "Den siste viking" med ei bok som kom i sal omlag samstundes, til dømes Knut Hamsun si bok "Konene ved Vandposten"? Gjer ei samanlikning av alt frå innhald til språk hjå den etter kvart røynde Johan Bojer, som hadde vore "bygdeskribent" i nær 25 år, men først verkeleg SLO GJENNOM med "Den siste viking" og den røynde forfattaren Knut Hamsun, som på same tid har mange kjende bøker på merittlista, og samstundes med at Bojer kjem inn som "ny stjerne" på bokhimmelen, er Hamsun ei stjerne er Hamsun ei stjerne som har passert middagshøgda der.

Kan og seia at i "Den siste viking" rår vidsyn, mot og vilje til å vera "litt fargerik", i "Konene ved Vandposten" rår noko litt anna...

Lenke til kommentar

Er det noen som har forslag til hva jeg kan kombinere med Den siste viking?! :D

Tja, kva med å samanlikna "Den siste viking" med ei bok som kom i sal omlag samstundes, til dømes Knut Hamsun si bok "Konene ved Vandposten"? Gjer ei samanlikning av alt frå innhald til språk hjå den etter kvart røynde Johan Bojer, som hadde vore "bygdeskribent" i nær 25 år, men først verkeleg SLO GJENNOM med "Den siste viking" og den røynde forfattaren Knut Hamsun, som på same tid har mange kjende bøker på merittlista, og samstundes med at Bojer kjem inn som "ny stjerne" på bokhimmelen, er Hamsun ei stjerne er Hamsun ei stjerne som har passert middagshøgda der.

Kan og seia at i "Den siste viking" rår vidsyn, mot og vilje til å vera "litt fargerik", i "Konene ved Vandposten" rår noko litt anna...

Hmmm, godt forslag! Skal se på det i løpet av helgen :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...