johome Skrevet 7. september 2011 Del Skrevet 7. september 2011 (endret) Kan du evt. sende en PM til BAT Be ham å stikke innom denne tråden. Han har denne typen BIOS , og kan sikkert hjelpe deg med å få til RAID/ AHCI modus. Dessuten har han skikkelig god peiling på SSD'er. Siden jeg ikke har Award BIOS , står jeg nærmest i stampe .... EDIT: det er ikke harddiskene du skal ha i port 1 og 2 , det er SSD'en Endret 7. september 2011 av johome Lenke til kommentar
Complain Skrevet 7. september 2011 Forfatter Del Skrevet 7. september 2011 Kan du evt. sende en PM til BAT Be ham å stikke innom denne tråden. Han har denne typen BIOS , og kan sikkert hjelpe deg med å få til RAID/ AHCI modus. Dessuten har han skikkelig god peiling på SSD'er. Siden jeg ikke har Award BIOS , står jeg nærmest i stampe .... EDIT: det er ikke harddiskene du skal ha i port 1 og 2 , det er SSD'en Skal sende ham en PM. SSD'en er i port 2, og HDDen er i Port 1. Lenke til kommentar
BAT Skrevet 7. september 2011 Del Skrevet 7. september 2011 Er egentlig ingen hokuspokus å sette opp biosen. Gå inn på Integrated Peripherals Sett OnChip SATA Type til AHCI OnChip SATA Port4/5 Type til IDE Trykk F10 og lagre Restart og installere W7 Når det gjelder hastighet så er brikkesettet gammelt (SB750) slik du vil uansett få ganske dårlige resultater selv med NCQ. Det hjelper litt med oppdaterte AHCI drivere fra AMD men det kan ikke sammenlignes med en hovedkort med SB 850/950. Lenke til kommentar
Complain Skrevet 7. september 2011 Forfatter Del Skrevet 7. september 2011 (endret) Er egentlig ingen hokuspokus å sette opp biosen. Gå inn på Integrated Peripherals Sett OnChip SATA Type til AHCI OnChip SATA Port4/5 Type til IDE Trykk F10 og lagre Restart og installere W7 Når det gjelder hastighet så er brikkesettet gammelt (SB750) slik du vil uansett få ganske dårlige resultater selv med NCQ. Det hjelper litt med oppdaterte AHCI drivere fra AMD men det kan ikke sammenlignes med en hovedkort med SB 850/950. Aha, vel den står jo på RAID akkurat nå. Får fikse det nå. Men først, hvordan oppgraderer jeg HK'et? Versjonen jeg har nå er vel fra 2009. Det blir forresten nytt HK snart, like etter lanseringen av prosessorene til AMD, forhåpentligvis et HK som støtter 2 stk 580 GTX (2stk x16 bus) DirectCU II (massive kjølevifter) i et Midi Tower. Har forsåvidt akkurat plass til et GTX 580 til, men i lengden blir SATA kablene i veien, dessverre. Gleder meg enormt til å få utnyttet SSDen på max! Endret 7. september 2011 av Complain Lenke til kommentar
BAT Skrevet 7. september 2011 Del Skrevet 7. september 2011 Går ikke an å oppgradere, du må bytte ut med et nytt som har samme sokkel som den prosessoren du har og som støtter samme minnetype du har nå. Evt så kjøper du en pakke med alt det samlet. (cpu, mb, ram) Lenke til kommentar
Complain Skrevet 7. september 2011 Forfatter Del Skrevet 7. september 2011 Går ikke an å oppgradere, du må bytte ut med et nytt som har samme sokkel som den prosessoren du har og som støtter samme minnetype du har nå. Evt så kjøper du en pakke med alt det samlet. (cpu, mb, ram) Joda, såpass kan jeg om PCer, men det jeg mente var hvordan oppgraderer jeg driveren til HKet? Lenke til kommentar
BAT Skrevet 7. september 2011 Del Skrevet 7. september 2011 Ahhh... OK spm kunne misforståes Du laster ned fra AMD her. Last ned SB og AHCI Lenke til kommentar
Complain Skrevet 7. september 2011 Forfatter Del Skrevet 7. september 2011 (endret) Ahhh... OK spm kunne misforståes Du laster ned fra AMD her. Last ned SB og AHCI Takker og bukker for hjelpen, det gjelder dere andre også! Kommer tilbake med rapport litt senere. Å installere Windows tar litt tid. Bare for å dobbeltsjekke for å unngå misforståelser, det var fra RAID til AHCI jeg skulle endre det? Endret 7. september 2011 av Complain Lenke til kommentar
Complain Skrevet 7. september 2011 Forfatter Del Skrevet 7. september 2011 Det var ikke stort til forbedringer. Får vel bare vente til jeg har kjøpt meg et nytt HK. HDD'en kom i hvertfall inn nå! (og den hadde skremmende like resultater som SSD'en i et par seksjoner) Lenke til kommentar
johome Skrevet 7. september 2011 Del Skrevet 7. september 2011 (endret) Det var faktisk snakk om forbedringer ... Du har økt antall Random Read IOPS fra ca 6000 til 26000 (4K-64thrd) En markant fremgang. Jeg tror faktisk at det Hk'et bare har SB710 sørbro. Isåfall kan du ikke forvente noe særlig bedre ytelse. 80/90 % av vanlig bruksmønster er Read Endret 7. september 2011 av johome Lenke til kommentar
Complain Skrevet 7. september 2011 Forfatter Del Skrevet 7. september 2011 Det var faktisk snakk om forbedringer ... Du har økt antall Random Read IOPS fra ca 6000 til 26000 (4K-64thrd) En markant fremgang. Jeg tror faktisk at det Hk'et bare har SB710 sørbro. Isåfall kan du ikke forvente noe særlig bedre ytelse. Tja, har ikke helt peiling på akkurat det der, men hvis du sier at den ble merkant bedre, så ble den vel det. Merk at den sank noe jævlig mens jeg bencha. Startet på 180 MB/S og falt veldig hele veien. Lenke til kommentar
johome Skrevet 7. september 2011 Del Skrevet 7. september 2011 (endret) AS SSD er et litt spessielt programm.. Som bl.annet ikke er til spesielt fordel for SF baserte SSD'er SF kontrolleren komprimerer data. AS SSD tillater ikke at data komprimerer. PS. litt unødvendig å quote hele posten foran deg , slik som du har gjort i de siste postene. Postene blir så laaange av det... Jeg pleier kun å quote deler av en post , hvis det skulle være nødvendig. Endret 7. september 2011 av johome Lenke til kommentar
BAT Skrevet 7. september 2011 Del Skrevet 7. september 2011 Det var ikke stort til forbedringer. Får vel bare vente til jeg har kjøpt meg et nytt HK. HDD'en kom i hvertfall inn nå! (og den hadde skremmende like resultater som SSD'en i et par seksjoner) Som Johome skriver så har du økt ganske mye randome read og du vil merke denne økningen godt i all åpning av programmer og oppstart av OS. Det fulle potensialet i ssden du har kjøpt kommer ikke før du kobler den til en SATA 6.0 Gb port. Hvis du ønsker å se resultater i beching som ligner på specen fra Corsair så må du kjøre en benchmark som bruker komprimerbare data, som F.eks Anvils sitt nye program eller ATTO. Lenke til kommentar
Complain Skrevet 8. september 2011 Forfatter Del Skrevet 8. september 2011 Synes det er rart at jeg ikke oppnår SATA2s maxpotensiale, men jeg får bare prøve med et program som komprimerer. Beklager for quotene, men hadde det litt travelt i går. Igjen, takk for hjelpen! Lenke til kommentar
BAT Skrevet 8. september 2011 Del Skrevet 8. september 2011 Du vil aldri nå max potensiale til SATA 3.0 Gb da SB710 som du har er et gammelt brikkesett. Lenke til kommentar
Complain Skrevet 8. september 2011 Forfatter Del Skrevet 8. september 2011 Det var rimelig irriterende. Finnes det HKer til salgs i dag med sockets som støtter neste generasjon prossesorer? Lyst til å utnytte SSD'en til sitt maxpotensiale. Lenke til kommentar
BAT Skrevet 9. september 2011 Del Skrevet 9. september 2011 For AMD så er det 990FX som gjelder, intel har P67/Z68. Lenke til kommentar
Complain Skrevet 9. september 2011 Forfatter Del Skrevet 9. september 2011 (endret) For AMD så er det 990FX som gjelder, intel har P67/Z68. ASUS Sabertooth 990FX, Socket-AM3+ ser jeg @ Komplett.no Da kan jeg jo kjøpe nytt HK allerede nå da jeg har en AMD Phenom x4 965 BE (AM3 socket). Vannkjølinga vil da også passe til de nye prosessorene. Kom på like etter at jeg kjøpte vannkjølinga at kanskje det var useless da nye prosessorer er rett rundt hjørnet anyway, men nå viser det seg at alt ordner seg. Vet det er litt tidlig å si spesielt mye om hvordan de nye prosessorene kommer til å bli, men hvilken produsent tror du vil levere den beste prosessoren til omkring 3000 kroner? Takker for den fenomenale hjelpen, Bat! Du har fortjent en stjerne i boka y0. Endret 9. september 2011 av Complain Lenke til kommentar
BAT Skrevet 10. september 2011 Del Skrevet 10. september 2011 Det Sabertooth kortet har fått gode testresultater. Kunne tenkt meg å kjøpe det selv. Hvilken som er best vet vi ikke før Bulldozer lanseres i oktober og de første testene kommer men jeg tipper det blir sånn noen lunde likt mellom i7 2600K og Bulldozer. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå