Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Får ikke ''inn'' HDD etter jeg tok i bruk SSD.

Anbefalte innlegg

Heisann.

Jeg satt inn en Corsair 520/510 MB/s SSD her om dagen og installerte Windows på den.

Allerede fra det punktet jeg skulle installere Windows på den, dukket ikke HDDen opp som et valg, hverken for installering eller formatering.

Disken dukker heller ikke opp på boot (den har fortsatt Windows), og ikke i min datamaskin.

Ikke dukker den opp i enhetsbehandling heller. Strøm- og SATA2 kabel er plugget inn, de samme type kablene som er i SSDen. (Joda, vet forresten at jeg ikke får full ytelse fra SATA2).

Hva gjør jeg?

Og mens jeg først lager en tråd nå... Jeg benchmarket SSDen og fikk bare 200 MB/s. Jeg har forstått det slik at SATA 2 takler opp til 300 MB/s, og SSDen takler som sagt 520/510.

Hvorfor får jeg ikke hastigheten jeg burde ha?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Og mens jeg først lager en tråd nå... Jeg benchmarket SSDen og fikk bare 200 MB/s. Jeg har forstått det slik at SATA 2 takler opp til 300 MB/s, og SSDen takler som sagt 520/510.

Hvorfor får jeg ikke hastigheten jeg burde ha?

Du oppnår ca 285 MB/s med SATA II

Hva slags program har du testet med ?

Kan du legge ut screenshot ?

Hva slags HK har du ?

Lenke til kommentar

Link til screenshot av Benchmarken her.

Når jeg recorder Bad Company 2 med Fraps, så dropper FPSen til omkring 50 og er en smule hakkete. Har GTX 580, og det spiller ingen rolle om grafikken er på max eller min. FPSen dropper likevel. Den er vanligvis dønn på 60 (Vsync på). Er det harddisken min som er skyldig i dette, eller?

Endret av Complain
Lenke til kommentar

Du har installert SSD'en i IDE modus.

Hvis du har tenkt å få bedre ytelse , er du nødt til å reinstallere OS'et.

Velg RAID modus i BIOS.

RAID er vel slik at du gjør om flere harddisker til èn, eller tar jeg feil nå?

HDDen vil jeg bare bruke som lagring for generelle nedlastinger.

Lenke til kommentar

Det kan også brukes til det , men det var ikke det jeg tenkte på.

Å gjøre om flere harddisker til en kan man gjøre ved å velge f.eks RAID 0 for flere disker.

Igjen var det ikke det jeg tenkte på...

Grunnen til at du bør vælge RAID modus i BIOS , er at RAID ( eller AHCI som jeg ikke tror HK'et ditt har ) aktiverer NCQ , som igjen gjør at SSD'en øker ytelsen.

RAID modus må du velge før du installerer OS'et.

Det er også lurt å koble vekk evt. andre disker ( f.eks ved å nappe ut SATA kabelen ) mens du installerer OS'et på SSD'en.

Endret av johome
Lenke til kommentar

Det Gigabyte HK'et har vel AWARD BIOS som jeg ikke har.

Kan du prøve dette :

Velg "Integrated Peripherals"

bios_main.jpg

Så :

Tror det er noe som kalles for "SATA Mode"

Velg her "RAID"

Eller OnChip SATA type til "RAID"

Husk å lagre dine instillinger med F10

Har sjekket det HK'et

Det skal støtte RAID modus.

Endret av johome
Lenke til kommentar

Det burde ikke være noe problem å skifte fra IDE til AHCI eller Raid mode.

Det er allerede nevnt i andre tråder, den med DISM.EXE .

For å installere drivers i en offline image (en windows installation som man får tilgang til, med å boote fra en DVD eller recovery console, er å betrakte som en offline image. Vanligvis refererer man til en "offline image" til en windows install.wim eller boot.wim, som mountes i en folder fra i den Windows vi er allerede logget in.

Fra command prompt (når du starter PCen din fra en DVD og velger Repair my computer og ikke Install Now) utføre:

Dism /image:C: /add-driver /driver:C:\drivers\endrivermanønsker.INF (det betyr at *.inf driver for chipset det gjelder er plassert i den C:\drivers\ folder, og det man kan gjøre før man går i gang med det)

Hvis man ikke er sikker på hva man skal legge i den folder,blir det enklere å plassere alle drivere man får ekstrakt fra en driver package,og, utføre følgende:

Dism /image:C: /add-driver /driver:C:\drivers /recurse

HUSK at når man booter fra DVD eller recovery console, det er alltid riktig å kontrollere bokstavene på volumene, slik at man korrigerer bokstavene i kommando linje ovenfor. En C: volume med Windows (sett fra i diskbehandling eller My Computer) kan være noe annet sett fra utsiden, dvs når man booter maskinen fra en dvd.

Derfor, når du kommer til command prompt er alltid riktig å utføre:

diskpart og tast enter

list volume og tast eter

Noter alle bokstaver for volumene (spesielt hvis du har mange av dem), for deretter å korrigere bokstavene i den med DISM kommando linje.

Ellers som andre brukere har kommentert og funnet som enklest er det Fix it

Endret av wiberos
Lenke til kommentar

Det burde ikke være noe problem å skifte fra IDE til AHCI eller Raid mode.

Det er allerede nevnt i andre tråder, den med DISM.EXE .

For å installere drivers i en offline image (en windows installation som man får tilgang til, med å boote fra en DVD eller recovery console, er å betrakte som en offline image. Vanligvis refererer man til en "offline image" til en windows install.wim eller boot.wim, som mountes i en folder fra i den Windows vi er allerede logget in.

Fra command prompt (når du starter PCen din fra en DVD og velger Repair my computer og ikke Install Now) utføre:

Dism /image:C: /add-driver /driver:C:\drivers\endrivermanønsker.INF (det betyr at *.inf driver for chipset det gjelder er plassert i den C:\drivers\ folder, og det man kan gjøre før man går i gang med det)

Hvis man ikke er sikker på hva man skal legge i den folder,blir det enklere å plassere alle drivere man får ekstrakt fra en driver package,og, utføre følgende:

Dism /image:C: /add-driver /driver:C:\drivers /recurse

HUSK at når man booter fra DVD eller recovery console, det er alltid riktig å kontrollere bokstavene på volumene, slik at man korrigerer bokstavene i kommando linje ovenfor. En C: volume med Windows (sett fra i diskbehandling eller My Computer) kan være noe annet sett fra utsiden, dvs når man booter maskinen fra en dvd.

Derfor, når du kommer til command prompt er alltid riktig å utføre:

diskpart og tast enter

list volume og tast eter

Noter alle bokstaver for volumene (spesielt hvis du har mange av dem), for deretter å korrigere bokstavene i den med DISM kommando linje.

Ellers som andre brukere har kommentert og funnet som enklest er det Fix it

Verdien er allerede 0 hos meg i HKEY_LOCAL_MACHINE\System\CurrentControlSet\Services\Msahci

Det andre du forklarte ble en smule komplisert, lett for at jeg gjør en liten feil. Vet du om en YouTube-film elns hvor det gjøres det du beskriver?

Det Gigabyte HK'et har vel AWARD BIOS som jeg ikke har.

Kan du prøve dette :

Velg "Integrated Peripherals"

bios_main.jpg

Så :

Tror det er noe som kalles for "SATA Mode"

Velg her "RAID"

Eller OnChip SATA type til "RAID"

Husk å lagre dine instillinger med F10

Har sjekket det HK'et

Det skal støtte RAID modus.

Det har jeg allerede gjort, og deretter formaterte jeg og installerte Windows på nytt.

Lenke til kommentar

Jeg endret det til dette før jeg formaterte og installerte Windows på nytt.

Port 4/5 trenger jeg i IDE-mode for å få CD greia til å spinne. Har forsikret meg om at begge harddiskene står i SATA port 1 og 2 :D

post-233536-0-97267200-1315419985_thumb.jpg

Endret av Complain
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...