Gå til innhold

Forslag til Hovedkort , CPU kjøler og SSD !

Anbefalte innlegg

Heisann !

Da tenkte jeg at det var på tide å oppgradere Pc'en min ettersom GPU,CPU,og mitt gamle hovedkort tok kvelden .

Dette er delene jeg allerede har fra mitt gamle setup som foreløpig ikke trenger å byttes.

PSU : Chieftec Nitro Series 850W

RAM : Patriot Viper II Sector 5 DDR 2x2GB 1600 Mhz

HDD : Samsung Spinpoint F3 1TB SATA/300 7200RPM 32MB

Kabinett : Cooler Master CM 690 II Advanced

DVD-ROM : Samsung DVD±R/RW/RAM DL 22X SATA

Så for å gjøre denne PC'en komplett har er det disse delene jeg har vurdert.

Det er kun disse delene jeg trenger nedenunder, ikke noe ekstra tastatur , mus osv .

GPU : ASUS GEFORCE GTX 560 TI DCII TOP

CPU : INTEL CORE I5 2500K

CPU-Kjøler : CORSAIR H60 HYDRO SERIES LIQUID COOLING

Operativsystem : MICROSOFT WINDOWS 7 HOME PREMIUM OEM 64-BIT

Skjerm : DELL U2311H ULTRASHARP 23" E-IPS

Så nå kommer det til mitt første dilemma

Jeg får ikke bestemt meg for hvilket Hovedkort jeg skal velge.

Det står vel egentlig mellom disse to hovedkortene :

Nr.1 - Maximus IV gene-z ( Micro ATX )

Nr.2 - P8Z68-V PRO ( ATX )

Har lyst til å prøve å Overclocke CPU til rundt 4-4,3Ghz.

Hvilket Hovedkort mener du jeg bør velge ( begrunn )

Prislappen på delene jeg trenger er på 7500,-kr (+ / - 200,-kr ) og det er det jeg er villig til å betale så helst ikke noen alternativer over den prislappen hvis det blir gjort noen endringer på Setupen.

Mitt andre spørsmål er.

Jeg får kanskje en ekstra tusenlapp som jeg vil velge å bruke på en SSD , å har sett litt på OCZ AGILITY 3 60GB, er dette et godt valg ? Skal bruke den til OS og de mest vanlige programmene jeg bruker Websurfing / Photoshop etc .

Tredje Spørsmål

Kommer H60 Kjøleren til å kunne oppfylle det kravet jeg har med å overclocke CPU ?

Pcen kommer til å brukes til :

70% Spilling

20% Film/Musikk

10% Photoshop/Redigering

Har lyst til å kjøre : SWTOR , BF3 , MW3 , osv på Max oppløsning

Bare å komme med innspill og setter utrolig pris på all hjelp jeg kan få.

Tusen takk på forhånd ! :)

Endret av Shelzar
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Siden du har et ATX-kabinett blir Z68-V PRO et naturlig valg.

Strømforsyning kan du trygt gå ned til 750W og på SSD vil jeg heller anbefale Vertex 2, da denne ikke har noen problemer med ustabilitet og bluescreens.

EDIT:

Ser at du har valgt litt dyrere RAM enn nødvendig, men du får med 3dMark Vantage om du er interessert i dette. Forskjellen fra CL9 til CL8 er uansett mindre enn 0.1% i ytelse, så om du er interessert i å gå opp til 8GB kan du gjøre dette for 80 kr ekstra.

Endret av arni90
Lenke til kommentar

Okei , har bare hørt så mye om maximus kortet , at det skal ha super lyd integrert og at det er mye mer optimized for gamers og overclockers , + at jeg elsker utseende på RoG kortene.

Er det noen fordeler med Z68-V PRO utenom ekstra SATA og USB porter ?

Endret av Shelzar
Lenke til kommentar

Okei , har bare hørt så mye om maximus kortet , at det skal ha super lyd integrert og at det er mye mer optimized for gamers og overclockers , + at jeg elsker utseende på RoG kortene.

Er det noen fordeler med Z68-V PRO utenom ekstra SATA og USB porter ?

Z68-V vil overklokke bedre og takle høyere spenninger.

Du får god plass til to 560 Ti i SLI om du ønsker.

Lyden er praktisk talt like god siden begge kortene bruker en Realtek-brikke, GENE-Z har ikke enormt bra lyd nei.

mATX-hovedkort er kun nyttig om du ønsker å bygge et lite oppsett med et grafikkort, utvidelsesmulighetene blir sterkt begrenset med mATX og derfor er ATX-kort bedre.

Lenke til kommentar

Jeg kan si noe om kjøleren som du har plukket ut.

Fikk min i dag, og på idle så ligger min I7-2600 på ca 29-30 grader, og under 60 på load over tid. Kjører default speed @3.4ghz.

Men, jeg har begynt å irritere meg sykt mye over støyen fra pumpa på kjøleren. Det høres ut som om maskinen hele tiden jobber med en sliten IDE HDD. Om du søker litt på nettet så ser du at flere sliter med det samme. Det snakkes om luft i pumpa etc. Ser også at Corsair er rimelig grei med RMA av samme årsak.

Positivt med kjøleren er at jeg ikke hører vifta på den. Den var lett å installere, og som sagt så har jeg inntrykk av at den kjøler relativt godt.

Jeg har også samme skjermkort somm du har plukket ut. Det fungerer meget bra, gir god ytelse og lager svært lite lyd. Så jeg kjøpte likså godt to av de.

Som Arni sier så burde en god 750W PSU holde. Jeg bruker en Termaltake Toughpower 750 watt og har ingen prob. så langt.

Lenke til kommentar

Okei , da stoler jeg på arni og går for en p8z68-v Pro.

PSU'en har jeg allerede så dette er ikke noe å tenke på.

Jeg regner med at H60 kjøleren vil klare en clock på rundt 4 - 4,3ghz uten at cpu blir for varm ?

Takk for svar ! :)

Om du vil prøve en H80 så ligger den på 749 på cdon.com (http://cdon.no/elektronikk/corsair_cooling_hydro_h80_cpu-kylare_multiplatform-14840238)

Men som du sier, så burde H60 klare jobben.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...