Gå til innhold

Powersurge og sikring som ryker ved oppstart av maskin

Anbefalte innlegg

Hallo godt folk.

For noen uker siden byttet jeg PSU fra Corsair HX1000 til HX1050 i maskinen min, samt byttet ut skjermene med 2stk Dell 24 Ultrasharp.

Nå ryker sikringen hver gang jeg slår på strømmen på padden, og jeg må ned og vri om bryteren. Når jeg da går opp igjen og skrur på padden igjen, så kan jeg slå på dataen uten problemer. Det virker nesten som om maskinen trekker så voldsomt med strøm idèt den fyller seg opp med juice at sikringen går, for neste gang så fungerer den helt supert. Ingen driftsproblemer.

Den er en i7 920 OC til 3,8 ghz, og det er montert på 2stk Gigabyte GTX 480 Super Overclocked skjermkort.

Jeg kan ta kablene til skjermene over i en annen padde, slik at det kun er selve dataen som får strøm ved første "boot", men utenom dette så aner jeg ikke.

:hmm:

Setter stor pris på hjelp :(

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Et low-tech alternativ kan være å slå på de forskjellige delene med et sekund pause mellom - eller ihvertfall dele det opp i 2 noenlunde like grupper slik at du ikke får en slik plutselig surge. Mange elektriske ting trekker veldig mye akkurat i øyeblikket de starter - og vedig raske sikringer kan som det nevnes være litt for overfølsome på dette.

EDIT: så du har nevnt den mulige løsningen selv.

-Stigma

Endret av Stigma
Lenke til kommentar

Takk for hjelp.

Stigma: Men jeg bare gjetter og foreslår, derfor er det kjekt å se at andre tenker i de samme baner. "Kona" er elektriker så nå fikk hun ett oppdrag :D Jeg blir deppa hvis maskinen i seg selv er for stor for den lille 10A kursen. Men resten skal ihvertfall over på en annen padde. Alle våre padder har forøvrig manuell bryter for strømsparing når ting ikke er i bruk. Så å slå på i en spesiell orden blir ikke noe stress.

Lenke til kommentar

Aha- vel da er jo det hele rimelig enkelt. Problemet er jo ikke en bedre egnet sikring koster mye penger - eller at det tar lang tid å gjøre - men nettop det at du får ikke lov til å rote med det elektriske annlegget uten å være kvaifisert til det. Når du har en elektriker lett for hånd så bør det jo være barnemat :)

Du trenger nok ikke å øke sikringen, men bare ha en sikring med litt mindre sensitivitet sansynligvis (som altså må ha overspenning litt lengre før den kobler ut).

-Stigma

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...