chriztr Skrevet 4. september 2011 Del Skrevet 4. september 2011 Vi får begynne med min egen bil først, en VW Golf GL 1.6 1997 model. Jeg hadde et problem med at motorn stanset under kjøring (virket som om noen skrudde av tenninga) og turtallet falt i bånn. Dette skjedde i tide og utide alt fra noen timer i mellom til en måned eller to i mellom. Sist det skjedde så fikk jeg ikke start på den igjen i det heletatt. Det jeg endte opp med å gjøre var å bytte dynamo og kjøpte nytt bilbatteri. Vel og merke gikk alt smertefritt etter det i hele to dager for så at det skjedde en annen ting. Plutselig begynte km-stand og klokka i displayet å fade ut og til slutt stanset motoren. Etter litt hjelp med startkabler fitt jeg start på bilen igjen og hadde den gående på tomgang med et måleinstrument over batteriet og over dynamo til batteri. Motoren sto og gikk på ubestemt tid helt til det plutselig begynte å lade seg ut raskt over batteriet (spenningen falt fra 14v ned til 6v) og motoren stanset. Samtidig målte jeg jo over dynamo og batteri og hadde normal ladespenning på mellom 14-16v. Herfra av vet jeg ikke hvor jeg skal feilsøke enn. Coilen som sitter der har ikke gått noe mer enn 20 - 30.000 km, så tviler på at den er gåen. Tennpluggene er mer eller mindre helt nye. Over til Mercedesen, bilen jeg låner i mellomtiden. Her begynte det plutselig og lekke diesel ut fra det som ser ut til å være innsprøytinga til motoren. Mistanken til meg og fler som har tittet med litt peiling mener at det er en pakning som er gåen. Er dette veldig vanskelig å bytte selv? Evnt. hvor finner jeg den pakninger jeg skal ha? Håper dere har noen gode svar på lur på en søndagskveld. Lenke til kommentar
1245112654122755325882462 Skrevet 4. september 2011 Del Skrevet 4. september 2011 Sjekk ladelampen din! Viss den gir feilsignler så kan bilen stoppe å lade. Pakningen der er det ganske sansynlig at det er, du finner en brukbar guide til det i Haynes sin brukerhåndbok, det er ikkje vansklig, viss du har litt erfaringer klarer du det heilt fint. Lenke til kommentar
chriztr Skrevet 4. september 2011 Forfatter Del Skrevet 4. september 2011 Beklager, er ikke så veldig bilkyndig. Gjør stort sett ting på bilen sammen med noen som har skrudd en del før. Ladelampe? Du tenker ikke på en lampe i dashbordet nå? For der lyser ikke noe når dette er i ferd med å skje. Haynes håndbok. Finnes det en nettutgave av den? Lenke til kommentar
1245112654122755325882462 Skrevet 4. september 2011 Del Skrevet 4. september 2011 Fant et bilde litt småfort, men sånn fungerer det. Det er ingen komplisert oppgave å finen ut om den virker. Står forøvering i Haynesboken det også, det er ingen nettutgåve, den kan kjøpes til 100 kr på biltema å er fortrinsvis til dei fleste bilmerker og modeller. Lenke til kommentar
chriztr Skrevet 4. september 2011 Forfatter Del Skrevet 4. september 2011 Takker for rask svar Skal studere bilde nøye. Lenke til kommentar
chriztr Skrevet 8. september 2011 Forfatter Del Skrevet 8. september 2011 Hei igjen. Golfen løste seg med å skru til koblingene mellom dynamo og starter. Men. Panseret på mercedes er vanskelig å åpne. Finnes det noen enkel måte å stramme denne wiren på? Lenke til kommentar
1245112654122755325882462 Skrevet 8. september 2011 Del Skrevet 8. september 2011 Er det utløseren i dashbordet eller selve pansermekanismen? Lenke til kommentar
chriztr Skrevet 8. september 2011 Forfatter Del Skrevet 8. september 2011 Er det utløseren i dashbordet eller selve pansermekanismen? En del av dash'en. Nederst til venstre under rattet. Lenke til kommentar
1245112654122755325882462 Skrevet 9. september 2011 Del Skrevet 9. september 2011 ta ned dekselet opp under så ser du mekanismen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå