Gå til innhold

Stemmerett for 16-åringer?


  

135 stemmer

  1. 1. Er en 16 åring moden nok til å stemme?

    • Ja
      17
    • Nei
      40
    • Enkelte men langt i frå alle.
      78
  2. 2. Trur du at ein 16-åring har nok innsikt til å kunne ta et fornuftig valg?

    • Ja
      52
    • Nei
      83
  3. 3. Burde dei få stemmerett?

    • Ja
      32
    • Nei
      101


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Godt poeng, men jeg baserte det utsagnet på prinsippet om at man fortsatt er under kraftig utvikling i hjernen og at man kan tjene mye, statistisk sett, på å vente to år.

 

Pannelappen i hjernen har ikke utviklet seg ferdig før i 20-årene. Den er ansvarlig for veldig mye av den kritiske tenkningen, evnen til å kunne se konsekvenser og fornuften. Med andre ord så er jeg mer for å utsette stemmeretten, enn å forkorte den.

Lenke til kommentar

Har ikke en voksen person allerede vært 16 og opplevd alt dette?

 

Jo, men de er lært uaktuelle dilemma osv.. Inkludert om jeg spør morra mi om VGS stuff å har ikke hu noen anelse om hva vi driver med.

 

16 åringene får det ferskt inn. Hvis en eldre person (30-40 åra) fortsatt stemmer på grunn lag av hva han lærte på VGS er han vel ikke riktig klok.

Lenke til kommentar

Sånt lærer man ikke på skolen i dag.

 

Ehm jo det gjør man, alltid rundt valg tar de opp de store politiske partiene i faget det passer best inn i og flere skoler har skole debatter og valgtorg. Så jo man lærer om det og det er mer info enn en sur gammmal gubbe som sitter og stemmer i blindet får med seg.

Lenke til kommentar

Nei, man lærer en tekstbokvariant ispedd litt propaganda og ev. lærerfarging. Og det forutsetter at elevene både følger med og lærer, noe vi vet ikke er tilfellet.

 

Jeg går nå VG3 og tar politikk om ett fag, ja altså jeg får mye mer info en de andre som ikke tar politikk. Men de lærer ting de å har skoledebatter og blir lært opp i partiets synsvinkler av Norge.

 

Om det er propaganda, ja vel, det kan diskuteres, men det er iallefall bedre en å stemme i blinde.

 

16 åringer i Norge idag har langt bedre stemmegrunnlag en MANGE Nordmenn.

Lenke til kommentar

Jeg går nå VG3 og tar politikk om ett fag, ja altså jeg får mye mer info en de andre som ikke tar politikk. Men de lærer ting de å har skoledebatter og blir lært opp i partiets synsvinkler av Norge.

Skoledebatter? Er du seriøs?

Om det er propaganda, ja vel, det kan diskuteres, men det er iallefall bedre en å stemme i blinde.

Hvordan er det det?

16 åringer i Norge idag har langt bedre stemmegrunnlag en MANGE Nordmenn.

Alle 16-åringer?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Stemmeretten burde minimum være 18 år, kanskje 20. Mennesker som er 16 år har ikke peiling og begrep om hva det vil si å leve. De er fostret av mor og far(stort sett), de eier ikke bolig, ingen unger osv, familieøkonomi er som regel et uaktuelt begrep.

 

Nei, for å stemme burde du ha litt livserfaring. Selvfølgelig kan SV sin politikk høres fin ut som 16 åring, men når du har din egen økonomi og levd litt så skjønner du fort at det ikke er det rette partiet.

 

Generaliserer litt, men det er tilfellet for de fleste 16 åringer i dag. Mange som er engasjerte, men de har ingen livserfaring til å gjøre et ordentlig valg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg går nå VG3 og tar politikk om ett fag, ja altså jeg får mye mer info en de andre som ikke tar politikk. Men de lærer ting de å har skoledebatter og blir lært opp i partiets synsvinkler av Norge.

Skoledebatter? Er du seriøs?

Om det er propaganda, ja vel, det kan diskuteres, men det er iallefall bedre en å stemme i blinde.

Hvordan er det det?

16 åringer i Norge idag har langt bedre stemmegrunnlag en MANGE Nordmenn.

Alle 16-åringer?

 

Skoledebatter er bedre en ikke no.

 

Du mener det er propaganda, det er din mening, men egentlig er det politikk, alle partiene vil styre Norge i en retning med dette de mener.

 

Nei ikke alle 16 åringer, ratio messig mener jeg 16 åringene har mer innsikt.

Lenke til kommentar

Skoledebatter er bedre en ikke no.

Absolutt, men ingenting jeg ville basert en stemme på.

 

Du mener det er propaganda, det er din mening, men egentlig er det politikk, alle partiene vil styre Norge i en retning med dette de mener.

Hvordan er propaganda bedre enn ingen propaganda?

Nei ikke alle 16 åringer, ratio messig mener jeg 16 åringene har mer innsikt.

Og her slutter jeg å ta deg seriøst.

Lenke til kommentar

Stemmeretten burde minimum være 18 år, kanskje 20. Mennesker som er 16 år har ikke peiling og begrep om hva det vil si å leve. De er fostret av mor og far(stort sett), de eier ikke bolig, ingen unger osv, familieøkonomi er som regel et uaktuelt begrep.

 

Nei, for å stemme burde du ha litt livserfaring. Selvfølgelig kan SV sin politikk høres fin ut som 16 åring, men når du har din egen økonomi og levd litt så skjønner du fort at det ikke er det rette partiet.

 

Generaliserer litt, men det er tilfellet for de fleste 16 åringer i dag. Mange som er engasjerte, men de har ingen livserfaring til å gjøre et ordentlig valg.

 

Har du i det hele tatt hørt om skolevalget?

Lenke til kommentar

Skolevalget ja, nettopp. Syns ikke det er noe argument for å gi 16 åringer stemmerett. Når jeg var 16 år var det for meg fullstendig likegyldig hvem som regjerte, ikke før jeg bikket 20 og nå er 25 år at det begynner å bli interessant.

 

Når man er så ung er det opp til foreldre å stemme, det er bare de som kan ta stilling til hva som er best ut i fra familiens situasjon. Jeg mener fortsatt at man burde bli eldre før man skal ha rett til å stemme. Spiller ingen rolle om man lærer og kan mye om politikk, må leve livet før man skjønner hva som er viktig for enn. Når noen er ung, så er det veldig lett å være idealistisk, jeg har skjønt at det ikke er slik verden fungerer, ikke for meg i hvert fall.

Lenke til kommentar

Hva mener du? Alle skal få lik stemmerett på bakgrunn av hvem man er, men ikke hvilken alder man er i. Jeg mener man bør være myndig, slik som man må være for å ha ansvaret av å kjøre en bil eller drikke alkohol.

 

Burde ikke ha stemmerett.Forsåvidt ikke en 18 åring heller,da hjernen ikke er fult utviklet før ved 25 års alderen...ikke ment som att yngre er dumme,men dette er fakta;)..men en alder på 25 er ikke ensbetydende men sunn fornuft...tenker da på de som stemmer rød-grønt..hehe;)..litt spøk her da;);)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...