Gå til innhold

Lanserer nytt kjempekabinett


Anbefalte innlegg

Hm, nå har jeg hatt ganske mange Lian-Li kabinetter, både store og små og har ikke opplevd det du beskriver. Er enig at tidlige kabinetter slet litt med vibrasjonsstøy i side dekslene, men dette er løst på nyere modeller.

 

Har tilgode å dra istykker noen gjenger.

 

PC-A20B som jeg har nå er ganske solid, stivt og dyrt. Er fortsatt meget fornøyd med dette kabinettet. På en annen side så koseter de bra Lian-Li kabinettene mye.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-Pqy3rC

Jeg har stående PC-A77 og CUBE, begge med "slarke" problemer. En skal altså være forsiktig når en flytter på dem og heller ikke dulte for mye borti. Aluminiums rammene tåler dårlig bøy og strekk så problemet blir bare større og større jo mer du håndterer det.

 

PC-A77'en har forøvrig en annen "feature";

Dersom du bruker litt mye krefter når du kobler til headset'et (på toppen) så tar du samtidig reset. Grunnen er at aluminiums panelet hvor headset-innhgangene sitter svikter så mye at reset knappen (som er ved siden av panelet) utløses.

 

De små Lian Li boksene (Mini/HTPC/Midi) har jeg, som nevnt, hatt veldig lite av disse problemene med. Har vel satt opp 8-10 stk de siste årene hvor kun ett (husker ikke modellen) hadde antydning til "slarke syken".

 

Har tilgode å dra istykker noen gjenger.

Virker ikke som alle gjengene tåler det samme trykket (selv om skruehullene er ved siden av hverandre).

 

Jeg har helt slutta å skru til med maskintrekkeren (hvilket jeg gjør med Cooler Master etc), setter den på styrke 1 og skrur heller til manuelt på Lian Li. Allikevel tar jeg drepen på en og annen innimellom (sånn ca 1 gang pr. kabinett).

Endret av Slettet-Pqy3rC
Lenke til kommentar

Hvorfor ikke plasere diskene på baksiden av hk? Ja du må også ha 0.6-1 cm for kabler, du må også ha en liten luftstrøm, men dette er enkelt å løse om du diregerer noe av lufta fra frontviftene på baksiden, må ha noe kjøling om du har masse disker.

 

Slik det er nå virker det upraktisk, du må ha av den ramma for å komme til hk, kan også fort bli kluss med kabler til hardisker: enten for korte så du napper dem ut eller så lange de kommer borti vifter.

En løsning hadde vært å montere diskene på døra men det ville krevd en rimelig sollid konstruksjon. Enklest å ha dem på tvers forran, tar 4" og dybden på et kabinett er skjelden et problem.

Lenke til kommentar

Hm, nå har jeg hatt ganske mange Lian-Li kabinetter, både store og små og har ikke opplevd det du beskriver. Er enig at tidlige kabinetter slet litt med vibrasjonsstøy i side dekslene, men dette er løst på nyere modeller.

 

Jeg har et tre år gammelt PC7B Scand V3, det skranglet voldsomt da det var nytt, både p.g.a. egenskapene til tynne aluminiumsplater og p.g.a. dårlig tilpasning av den ene sidedøren. Jeg har etterhvert dekket mesteparten av innsiden av kabinettet med lydisolasjonsmateriale og byttet ut viften på skjermkortet og kjøleren på prosessoren. Dette har fått lydnivået ned på et levelig nivå. Jeg er stort sett fornøyd med løsningene og finishen på kabinettet. Unntakene her er de lavt plasserte uttakene på fronten og de stygge plastlistene øverst og nederst på fronten. Skulle kabinettet vært perfekt, etter min mening, burde det vært laget av tykkere materiale og med en ramme i stål. Forøvrig burde det også hatt filter på viften på sidedøren.

 

Jeg har helt slutta å skru til med maskintrekkeren (hvilket jeg gjør med Cooler Master etc), setter den på styrke 1 og skrur heller til manuelt på Lian Li. Allikevel tar jeg drepen på en og annen innimellom (sånn ca 1 gang pr. kabinett).

 

Du må være for sterk :-)

 

Gjennomført aluminium slik Lian-Li gjør det medfører at hele kabinettet blir en radiator.

 

Har du noen tester som dokumenterer dette? Det jeg har lest om fenomenet tyder på at det ikke stemmer.

Lenke til kommentar

Har tilgode å dra istykker noen gjenger.

Virker ikke som alle gjengene tåler det samme trykket (selv om skruehullene er ved siden av hverandre).

 

Jeg har helt slutta å skru til med maskintrekkeren (hvilket jeg gjør med Cooler Master etc), setter den på styrke 1 og skrur heller til manuelt på Lian Li. Allikevel tar jeg drepen på en og annen innimellom (sånn ca 1 gang pr. kabinett).

 

Du vet at man faktisk ikke skal dra til skruer så hard man kan?

Alle skruer skal egentlig skrus til med ett vist moment. Både å skru til for hard og for løst gjør at ting løsner. Men produsentene oppgir ikke moment, da ingen gidder å bruke noen tusen på en skikkelig moment trekker. Momentinnstillingene på en skrudrill er ikke i nm, men kan brukes til når man kalibrerer opp mot en momentnøkkel/trekker.

 

Skru lett til den stopper, og en halv omdreining etter det. Mer trengs ikke.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Jeg har helt slutta å skru til med maskintrekkeren (hvilket jeg gjør med Cooler Master etc), setter den på styrke 1 og skrur heller til manuelt på Lian Li. Allikevel tar jeg drepen på en og annen innimellom (sånn ca 1 gang pr. kabinett).

 

Du må være for sterk :-)

Muskel-Tiltman :D

(Det blir lett komisk siden jeg går for å være relativt pusling)

 

Skru lett til den stopper, og en halv omdreining etter det. Mer trengs ikke.

I teorien, ja. I praksis kan det av og til være litt vanskelig å fastslå "når det stopper".

 

Problemet med aluminium dukker opp dersom gjengene er litt tråe (evt. sitter spon i skruen) så er det lett å skru litt for langt fordi du da ikke merker "når det stopper".

(Det er ikke noe problem å skru gjengene i filler med håndmakt på et Lian Li kabinett dersom en prøver.)

Med stålgjenger klarer du det ikke (ihvertfall ikke jeg) uansett hvor mye en prøver med håndmakt.

Lenke til kommentar

Problemet med aluminium dukker opp dersom gjengene er litt tråe (evt. sitter spon i skruen) så er det lett å skru litt for langt fordi du da ikke merker "når det stopper".

(Det er ikke noe problem å skru gjengene i filler med håndmakt på et Lian Li kabinett dersom en prøver.)

Med stålgjenger klarer du det ikke (ihvertfall ikke jeg) uansett hvor mye en prøver med håndmakt.

 

Aluminiums problemet henger jo sammen med at det er ett mye mykere metall enn stål, derfor kan man skru i stykker lettere. Har selv aldri hatt problemer med å dra i stykker druer i stål heller. Men som regel ryker skruehodene først.

Lenke til kommentar

Gjennomført aluminium slik Lian-Li gjør det medfører at hele kabinettet blir en radiator.

 

Har du noen tester som dokumenterer dette? Det jeg har lest om fenomenet tyder på at det ikke stemmer.

Jeg har hatt 3 alu kabinetter gjennom tidene. Har fremdeles et Lian-Li SCANDxxx et eller annet fra Microplex stående. Så jeg kan si dette fra førstehånds erfaring. Lian-Li kabinettene krever mye mindre luftflyt for å holde temperaturen nede enn andre kabinetter. Jeg har aldri hatt noe problem med vibrasjonsstøy fra dem, men har heller aldri prøvd de aller største.

Lenke til kommentar

Gjennomført aluminium slik Lian-Li gjør det medfører at hele kabinettet blir en radiator.

 

Har du noen tester som dokumenterer dette? Det jeg har lest om fenomenet tyder på at det ikke stemmer.

Jeg har hatt 3 alu kabinetter gjennom tidene. Har fremdeles et Lian-Li SCANDxxx et eller annet fra Microplex stående. Så jeg kan si dette fra førstehånds erfaring. Lian-Li kabinettene krever mye mindre luftflyt for å holde temperaturen nede enn andre kabinetter. Jeg har aldri hatt noe problem med vibrasjonsstøy fra dem, men har heller aldri prøvd de aller største.

 

Sjekk denne: http://www.silentpcreview.com/article75-page2.html

Lenke til kommentar

Gjennomført aluminium slik Lian-Li gjør det medfører at hele kabinettet blir en radiator.

 

Har du noen tester som dokumenterer dette? Det jeg har lest om fenomenet tyder på at det ikke stemmer.

Jeg har hatt 3 alu kabinetter gjennom tidene. Har fremdeles et Lian-Li SCANDxxx et eller annet fra Microplex stående. Så jeg kan si dette fra førstehånds erfaring. Lian-Li kabinettene krever mye mindre luftflyt for å holde temperaturen nede enn andre kabinetter. Jeg har aldri hatt noe problem med vibrasjonsstøy fra dem, men har heller aldri prøvd de aller største.

 

Sjekk denne: http://www.silentpcreview.com/article75-page2.html

Konvensjonelle harddisker, PSU og grafikkort er komponenter som typisk er i direkte kontakt med kabinettet og som lager endel varme. Tilogmed et optisk drev lager endel varme når det jobber. Å lede denne varmen ut i hele kabinett strukturen hjelper masse! Merkelig at SPCR ikke nevner dette. Jeg kan fortelle at da jeg hadde GTX8800 i mitt Lian-Li kabinett var aluminiumen rundt ekspansjonsporene hvor kortet var skrudd fast så varmt at de var vondt å ta på det. Akkurat nå står det en gammel overklokket Pentium 4 (3.2GHz) i kabinettet og jeg kan fortelle at den blir varm! Likevel har jeg kun 2 kabinettvifter og en enkel vifte på CPU kjøleren som alle går på lav hastighet (alle er Noctua vifter forøvrig. De har surret og gått i 4-5 år nå og er fremdeles like stille). Jeg bruker en vifteløs PSU og et passivt kjølt Nvidia GS7600.

 

Dette er uten tvil den mest stabile PCn jeg noen gang har hatt (Win XP Pro). Den kan stå på som backup /fil server i en krok i ukevis uten problemer og du må legge øret helt inntil for å høre den. Hele kabinettet er godt og varmt og fungerer som fin liten ekstra panelovn om vinteren (men jeg skrur den av når det er mildt og jeg ikke bruker den) :)

 

Edit: Rettet Pentium 3 til Pentium 4

Endret av TDZGamer
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...