medlem-193513 Skrevet 4. september 2011 Del Skrevet 4. september 2011 (endret) Hei. Har en maskin stående med forsåvidt kraftige specs og ønsker og utnytte denne ved å bruke den som filserver. Ønsker å ha tilgang fra alle maskiner i nettverket samtidig å kunne skrive //maskin i Windows for å se filene. Hva og hvilket program bør jeg bruke i Ubuntu for å gjøre dette, post helst en guide til hvordan man setter det opp og gjør det sikkert. Har sett litt på Samba. - Michael Endret 4. september 2011 av MichaelSJ Lenke til kommentar
weebl Skrevet 4. september 2011 Del Skrevet 4. september 2011 for å la windows se en delt mappe i ubuntu trenger du å bruke samba. og med litt googling finner du mange guider, men hvordan det blir med "url'en" til serveren er jeg ikke sikker på Lenke til kommentar
Balthier Skrevet 4. september 2011 Del Skrevet 4. september 2011 altså, det du gjør da er å gå til anskaffelse av en ftp server programvare. det finnes flere av disse i ubuntu ftpd f.eks. google it. Lenke til kommentar
medlem-193513 Skrevet 4. september 2011 Forfatter Del Skrevet 4. september 2011 Har mye erfaring med FTP-servere, da jeg bruker dette ofte når jeg holder på med spillservere. Hjemmenettverk derimot holder jeg ikke så mye på med Lenke til kommentar
Big_JT Skrevet 10. september 2011 Del Skrevet 10. september 2011 Samba vil la deg kunne få tilgang til delte filer via \\nas\katalogmedmasserart formatet. Aldri blit helt klok på config gilene til samba selv, men altid klart å rotet til noe som fungerer ut i fra standarfilen som kommer med når jeg innstalerer samba på en ny server. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå