Gå til innhold

Oppgave i fysikk


boble4321

Anbefalte innlegg

Jeg skjønner virkelig ikke denne oppgaven her i fysikken....

 

Flyet på figuren sender ut en radarpuls som beveger seg med lysfarten. Pulsen blir reflektert fra tordenskyen og når tilbake til flyet 80,01 mikrosekunder seinere.

a) Hvor langt fra flyet er tordenskyen?

 

Nøyaktig to sekunder seinere sender flyet ut en radarpuls til mot tordenskyen. Denne pulsen når tilbake etter 76,67 mikrosekunder.

b) Finn farten som flyet nærmer seg tordenskyen med.

 

 

Til nå vet jeg at radarbølgens fart er 3,00*10^8m/s , men jeg vet virkelig ikke hva jeg skal gjøre videre... hjelp?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

a) Du vet hastigheten som pulsen har bevegd seg med, og du vet hvor lang tid den brukte. Kan du ikke finne avstanden den har gått da? Husk på at den beveger seg frem og tilbake på denne tiden, så tordenskyen må være halvparten av denne avstanden borte fra flyet. Er du med på denne tankegangen?

 

b) Utfør samme utregning som i a). Da får du den nye avstanden som flyet er unna skyen. Nå vet du hvor mye flyet har flyttet seg, og du vet på hvor lang tid det har skjedd.

 

Tegn litt figurer osv. for å visualisere dette. Det er egentlig ikke så fryktelig komplisert!

Lenke til kommentar

a) Så jeg tar radarpulsen(3*10^-6) : 2 = 15 000 0000. Så bruker man SVT-formelen og får 15 000 0000 * 80,01 mikrosekunder = 12001,5. Hva blir benevningen her da til 12001,5? Svaret skal være i km, og kilo betyr 1000, dermed: 12001,5:1000 = 12,1 km, som er svaret i fasiten.... skjønner ikke helt den siste biten her.. haha.

 

b) Den nye avstanden er 11,5 km. Flyet har dermed flyttet seg 0,5km på 2 sekunder. 0,5 km*1000=500 meter på 2 sek. 500:2=250 m/s.

 

Men spørsmålet mitt blir da fortsatt: Hva blir benevningen til 12001,5?

Lenke til kommentar

Du tok radarpulsen delt på 2. Da sitter du igjen med meter/sekund på pulsfarten, som fortsatt er benevnelsen på svaret du får når du deler på 2. Altså 150x10^6 m/s. Deretter ganger du med 80.01x10^-6 sekunder. Da har du 150x80,01 (siden du kan ta vekk 10^6 og 10^-6) som gir 12.001. Da har du igjen meter/sekunder som du ganger med sekunder som gjør at du kan stryke sekund på sekund og sitter igjen med meter. Altså 12001 meter = 12,001 km.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...