Gå til innhold

Nå er det snart valg, så jeg lurer på om dere kan svare på noen spørsmål?

LMH1

Anbefalte innlegg

Hei, jeg lurer på følgende før valgdagen:

Hvilken parti er mest ærlig å gjennomføre det de lover?

Finnes det et sted man kan finne erfaringer med personer som skal velges? Tidlige jobber, seristet, etc? Google er jo fint sted, men ikke alt er offentliggjort lett tilgjengelig.

Hvilket parti støtter følgene:

• Høyere krav til innvandere skal få oppholdstilatelse, gi høyere straff til kriminelle innvander som ikke har oppholdstilatelse i norge blir sendt til afrika.
  • Lavere boligpriser i norge i stor by området.
  • Skoler, offentlig tilbyd skal bli bedre.
  • Røyk og tobakkprodukter, alkohol over 10% skal forbys eller redusere med kvotebegensinger ved kjøp i norge.
  • Redusert skatte avgifter (Formue skatt, eiendomskatt, renteskatt av oppsparte midler).
  • Vurdering av dødstraff for ekstreme mordere/terrorister f.eks Brevik + 5 års forhånds fengsling.
  • Forbedre infrastrukten (NSB + Tbane) ved å gi 50% avslag på pris ved å reise miljøvennlig.
  • Fiberlinje vil bli standard i alle storbyer og de fleste små byer, samt 4G dekning.
  • Hjelpe de syke og eldre med en gang, også barn som sliter.
  • Pusse opp de fleste byene slik at man slipper å reise til en dårlig byninger, forby bil trafikk i oslo i enkelte perioder. Ved at man minst må ha 4 personer per disel/bensin bil.
  • Ingen avgifter for EL biler eller biler med redusert drivstoff forbruk.
  • Fellesgjeld i obos leilighet skal koste maks 250 000 kr per person.
  • Folk over lengere periode som misbruker narkota og i tillegg utfører kriminalitet blir sendt ut av landet til afrika. Og nektet inngang til norge.

Hva ville dere anbefale her?

Endret av LMH1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

[*]Høyere krav til innvandere skal få oppholdstilatelse, gi høyere straff til kriminelle innvander som ikke har oppholdstilatelse i norge blir sendt til afrika.

Husk at det er mange svensker, finner, briter, you name it uten oppholdstillatelse som også gjør kriminelle ting i Norge. Skal de også bli sendt til Afrika?

• Liker 2
Lenke til kommentar

pepperkaken: Endelig et fornuftig svar, er enig at det er idiotisk å gå og stemme blank.

Da er de bedre å stemme på det nærmeste man syns.

Men hva hvis partiene er 50/50% av interiesse skal man da stemme 2 partier, eller sende med mine meninger på et ark, så få opptellerne velge hva jeg skal gå for?

Lenke til kommentar

Å stemme blankt er et hån mot demokratiet, noe våre forfedre har kjempet for, som vi tar for gitt. Stem i så fall på det partiet som er nærmest dine standpunkter. :w00t:

Det er det absolutt ikke. Å stemme blankt er perfekt hvis man har synspunkter som er så divergente at man spenner fra Rødt til Demokratene. Eller så går det an å prioritere sakene sine, men trådstarter nevnte ikke noe om dette.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Da vil jeg tro din stemme blir forkastet. Hvis det står mellom to partier kan du vel se enda dypere på deres partiprogram for å se hvor vidt du støtter mindre saker eller ikke. Til slutt kunne du laget et skjema med pluss og minus på hver av de, og deretter bestemme deg. I værste fall får du vel kaste mynt om det :hmm:

• Liker 1
Lenke til kommentar

Fikk nesten lyst å spørre hvorfor man har partier, er antakelig for å vanskelig gjøre sine ønsker.

Eller å få kun politikerne å stemme, men da sender jeg heller mine ønsker, så få man lage et egen parti for dette.

Finnes det noe som heter brevik partiet? I så fall tror jeg jens stoltenberg trekker seg.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Det er det absolutt ikke. Å stemme blankt er perfekt hvis man har synspunkter som er så divergente at man spenner fra Rødt til Demokratene. Eller så går det an å prioritere sakene sine, men trådstarter nevnte ikke noe om dette.

Hvorfor da skal man stemme i heletatt?

Reise til valglokalet å bruke blyant å velge alt eller ikke velge noe?

Hva skjer hvis man skriver/stemmer brevik som høyeres ordfører?

Da tror jeg ville mistet stemmeretten neste år.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Er det virkelig så fjernt å stemme blankt?

La oss si at partiene som du kan stemme på holder 25% av løftene sine før det er på nytt valg igjen om 4 år og mange av valgløftene er rent valgflesk som ikke nødvendigvis vil innfris denne gangen.

Det vil si at hvis du stemmer på et konkret parti så er det 1 /4 dels sannsynlig at partiet vil holde et løfte som har tiltrukket deg , tar man forbehold for valgflesket (Godt eksempel Rita Ottervik I Trondheim og det store Eldreløftet som på nytt er gjentatt men ingen endring har skjedd siden forrige valg) så sitter man igjen med at det er lite sannsynlig at partiet ditt vil overhodet greie å overholde løftene som blir gjort under valgkampen.

Det er jo bare å ta en titt på feks ale lovordene om bedre veier , midtbanerabatter etc , som selv ved kraftig press fra publikum etter grove hendelser og mange dødsfall fortsatt ikke blir gjort noe med før om et par år.

Å stemme blankt er en måte å fortelle Partiene at de ikke har din støtte overhodet , jo flere personer som stemmer blankt jo mindre hold har politikerne egentlig over befolkningen.

Personlig er jeg "møkka lei" av valgløfter , valgflesk og ikke minst hvordan dagens politikere rett og slett lever et liv før valgkampen og så et helt annet liv etter valgkampen.

Hva kan man selv gjøre i en slik situasjon? Bli med selv i et politisk parti og prøve å få til endringer.

• Liker 6
Lenke til kommentar

Malvado: Et tips som er muligens bedre, bruk diskusjon.no eller facebook, å si din mening om politikerne, på den måten får de sin mening/andres mening raskere, og du bruker bare 5 sekunder på det.

Reise på valglokalene bruker du 30 minutter som politikerne muligens ikke får se.

Lenke til kommentar

Å stemme blankt er et hån mot demokratiet, noe våre forfedre har kjempet for, som vi tar for gitt. Stem i så fall på det partiet som er nærmest dine standpunkter. :w00t:

Å stemme på det partiet som er "Nærmest dine synspunkter" vil si at du svikter ditt eget syn.

Det er antagelig ikke mange som er enige med ett parti i alle saker.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Personlig er jeg "møkka lei" av valgløfter , valgflesk og ikke minst hvordan dagens politikere rett og slett lever et liv før valgkampen og så et helt annet liv etter valgkampen.

Jeg er forsåvidt enig, men all politikk er en serie kompromisser. Ingen partier vil ha mulighet til å gjennomføre alle sine valgløfter med mindre de har et klart flertall.

Lenke til kommentar

Å stemme på det partiet som er "Nærmest dine synspunkter" vil si at du svikter ditt eget syn.

Så det du mener er at det er umulig for alle som støtter AP å være uenig i noen av partiprogrammet deres?

Lenke til kommentar
Gjest medlem-211409

- Lavere boligpriser i norge i stor by området.

- Skoler, offentlig tilbyd skal bli bedre.

- Redusert skatte avgifter (Formue skatt, eiendomskatt, renteskatt av oppsparte midler).

- Forbedre infrastrukten (NSB + Tbane) ved å gi 50% avslag på pris ved å reise miljøvennlig

- Ingen avgifter for EL biler eller biler med redusert drivstoff forbruk.

- Fellesgjeld i obos leilighet skal koste maks 250 000 kr per person.

Hvordan har du tenkt vi skal få pengene til å gjøre alt dette? Alle vil jo at alle skal ha det best mulig med best mulig infrastruktur, minst mulig skatt og avgifter, best mulig skole og sykehus, billige leiligheter osv. Hadde det vært så lett å bare gjøre det hadde vi gjort det for lenge siden.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...