Gå til innhold

Airflow med vegg og underlag tatt i betraktning

Anbefalte innlegg

Lurer litt på hvordan jeg vil ha Airflowen i kabinettet mitt.

For øyeblikket er det sånn som dette:

11w6ohl.jpg

De svarte strekene er vegg og underlag, som da er direkte bak kablene, så ca. 6cm bak PCn, og under gummisålene, som gir 2cm med mellomrom mellom kabinettet og underlaget.

Jeg har ikke den CPU vifta som er på bilde, bare samme kabinettet, min CPU kjøler er en Corsair H80, som da har to vifter kobla til baksiden, derav den doble pila.

Har laget et annet bilde hvor jeg har laget det slik jeg tenker vil være best, men vil vite fra de som vet dette bedre enn meg før jeg går inn for å kjøpe noe.

vqr41x.jpg

Er litt usikker på om 2cm er nok til å få inn godt nok med luft, og om det er bedre å ta inn luft på toppen, i stedet for ut.

Takk for all hjelp.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det skal fra min erfraing ikke spesiellt mye rom til for å oppnå nær til normal luftflyt. Jeg tror ikke 2cm er et videre stort problem. Jeg ville vurdert å legge et støvfilter på ihvertfall de nesterste viftene dog - ellers risikerer du å dra inn en god haug med støv som samler seg på gulvet. Tips: et billig og meget effektivt "ghetto-filter" er vanlige cheap-o damestrømper. Bare strekk dme ut over viften og hekt dem fast på en eller annen måte (strikk kan fungere bra avhengig av plassering) så fungerer de utmerket som støvfilter uten å blokkere stort av luftflyten pga. de er så finmaskede.

Ideelt sett er det best å ha dette på alle de inngående viftene. da kutter du drastisk ned på hvor mye støv du får inn i maskinen over lengre tid. Med filter på innblåsende vifter + et svakt overtykk i maskinen så kan du få tilnærmet støvfri maskin uten noen spesielle eller dyre løsninger. Det er kjekt for servermaskiner slikt ihvertfall.

-Stigma

Endret av Stigma
Lenke til kommentar

Bilde nr to er den beste løsninga.

Du får kald luft i fra front å bunn som kjøler ned komponentene dine å så går den varme lufta ut i toppen og bak.

Nei.

Den beste løsningen er å flytte den ene inntaksviften i toppen ved enden til siden som inntaksfite, inntak fra toppen så CPU-kjøleren får frisk luft og skjermkortet får frisk luft fører til bedre luftflyt enn det tradisjonelle front/bunn-inn og topp/bak-ut.

Lenke til kommentar

Har du kabinettet under en pult kan du risikere å suge inn varm lufta som kommer ut bak via top vifta. Sidevifta er jeg enig i, den er som regel plassert lavt nok til å unngå det problemet. Selv pleier jeg å montere en ekstra vifte i 5 1/4 brønnene slik at kald luft kommer inn både nede og oppe i fronten og heller droppe en eventuelt vifte i bunnen

(dårlig for støv uten filter, og mer stress å støvsuge ett eventuelt filter der enn i front.)

Det kombinert med en vifte i døra og alle ledige ekpansjons slotter helt åpne(korteste vei ut for varmluft fra skjermkortet) pleier å gi ett ganske balansert front->bak overtryks oppsett. Nok frisk luft og god kontroll på støv (med filter ofc)

På fractal XL kabinettet her hjemme har jeg montert 2 140mm vifter og 1 120mm vifte i front, ingen vifte i døra og kun den orginale 180mm vifta +h80 til å blåse ut lufta bak. Fractal design har balansert døra i front ganske bra. Den demper mye støy samtidig som den er åpen nok til ikke å kvele di 3 viftene. Antec P193 klarte ikke den oppgaven like godt btw. Valgte å unngå vifta i døra da den ikke ga så mye bedre kjøling i dette tilfellet men åpnet for ett hull som støyen ville slippe ut av. Slik det er nå er det bak det kommer ut mest støy (men ikke bråkete)

Endret av eXa
Lenke til kommentar

Du får kald luft i fra front å bunn som kjøler ned komponentene dine å så går den varme lufta ut i toppen og bak.

Nei.

Den beste løsningen er å flytte den ene inntaksviften i toppen ved enden til siden som inntaksfite, inntak fra toppen så CPU-kjøleren får frisk luft og skjermkortet får frisk luft fører til bedre luftflyt enn det tradisjonelle front/bunn-inn og topp/bak-ut.

Du har vel ikke lyst til å lage et bilde, som kan illustrere, for den beste løsningen arni90?

Lenke til kommentar

Nei.

Av dei to bildene TS har laget så er jo bilde nr 2 det beste valget.

Men så klart får du bedre kjøling med vifte i døra som blåser på skjermkort og cpu :)

Lenke til kommentar

Du har vel ikke lyst til å lage et bilde, som kan illustrere, for den beste løsningen arni90?

Av dei to bildene TS har laget så er jo bilde nr 2 det beste valget.

Men så klart får du bedre kjøling med vifte i døra som blåser på skjermkort og cpu :)

Lagt ved bilde som viser et mer optimalt oppsett enn det du foreslår Sveibuen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...