Gå til innhold

Finnes det både kvalitet og eledig fiber?

Anbefalte innlegg

Hei, er det slik hvis man først er så dumme å leie et firma å legge fiberkabel fordi ingen andre internet levrandører gidder å ta jobben fordi det blir for dyrt.

Så jeg lurer på finnes det forskjell på fiberkabel på lengere avstander? Eller er det ett fett?

http://fasthost.no/?view=gigabitoslo

Fasthost mørk fiber er det bare oppskrytt?

3.0mm FC-PC/FC-PC Multimode Duplex Fiber Optic

Er det beste fiberlinje man kan ha?

Er det fysisk mulig å ha 256 fiber tråder i en slik kabel? Slik at man klarer å overføre opp mot 100 terabit i sekundet før kabelen blir flaskehalsen?

Er det mulig å klare 1 i ping per 500 000 meter avstand med den beste fiberlinjen i dag? ved å bruke en veldig rask og kraftig 4 watt LED pære som gir kraftig lys slik at etterslepet blir minmalt?

Slik at man merker lite til ytelse tapet på lengere avstand?

Endret av LMH1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

fiberkvaliteten trenger du ikke tenke på. Fiber vil enten fungere fullt eller ikke i det hele tatt. Kvalitet er dermed noe du må vurdere i forhold til det forebyggende arbeidet for fysisk slitasje over tid og arbeidskvaliteten på evt. skjøter - langt mindre produksjonskvaliteten på fiberen vil jeg si (altså da snakker jeg om selve fiberen og ikke evt. inkapsulering og hvilket det selvfølgleig kan finnes mange forskjellige nivåer av.

Det er hovedsakelig utstyret på hver side som avgjør hvor mye du kan presse gjennom fiberen. Det er bare følsomheten, frekvensen og lyshastigheten som setter grenser der (hvilket er nettop det så gjør det så fantastisk fremtidssikkert). Man kan selvfølgleig argumentere for at det samme egentlig gjelder for kobber dog ;)

Jeg vet ikke hva som er øvre grense i praksis i dag pr. fiber... det finnes sikkert info om på wikipedia eller research-artikler.

1ms på 500.000 meter er ikke mulig. Det ville overstge lysets hastighet. Lysets hastighet er 299.792.458m/sek hvilket naturligvis blir 299.792m/millisek (eller pr "ping" som du sier). I virkeligheten vil nok responstiden på utstyret på hver side også være en stor faktor da de vil være "trege" relativt til lysets hastighet, men jo lengre linje jo midre vil det ha å si relativt til total delay. Muig lyshastigheten også er noe tregere i en fiber enn lysets absolutte hastighet - hvilket tross alt bare gjelder i et vakum. I andre medium er det tregere avhengig av mediumet (som regel marginalt). Jeg vet ikke om det er bare vanlig luft internt i fiberen. Jeg tviler på at den vakumpumpes av rent praktiske grunner.

Jeg er ikke ekspert på fiberteknologi vel og merke - men mesteparten av dette er bare grunnleggende fysikk. Håper jeg ikke har gjort noen store tabber noe sted hehe - det er sent på natten :)

-Stigma

• Liker 1
Lenke til kommentar

Fasthost mørk fiber er det bare oppskrytt?

Det Fasthost skryter av er noe de fleste andre ISP i bedriftsmarkedet også kan levere.

Fasthost leverer dessuten ikke mørk fiber selv, de baserer seg på det - tipper de hovedsaklig leier "fiberringen" sin av Hafslund.

Les det som står med lysegrå liten skrift så ser du at dette ikke er "1 Gbps" ubegrenset. Mulig dette konseptet funker for mange bedrifter (ekstremt høy hastighet når du trenger det), men månedsprisen blir ikke 9999/mnd hvis du bruker 1 Gbps over lengre tid.

Mørk fiber er det en produktbetegnelse innenfor telekom;

En fiberaktør leier ut en eller flere ledige fysiske fiberstrekk mellom to eller flere punkter.

Disse fibrene er ikke lyssatt (derav navnet mørk fiber) og kunden må selv sette utstyr i begge ender selv (eller få noen andre til å gjøre det), og må selv overvåke og påvise/varsle leverandør ved mistanke om brudd/feil på fiberen.

Det er relativt lavt priset sammenlignet med "ferdigsnekra" Lag 2- eller Lag 3-samband.

Ta f.eks. en bedrift med to kontorer på hver sin side av Oslo kan leie et fiberpar av Hafslund og koble sine egne switcher til denne. De bestemmer da selv hvilken båndbredde de behøver, ut i fra hva de trenger og hva de vil bruke av penger. Fibermoduler er ikke billig, og prisen øker ift. avstanden på strekket de skal brukes på.

Bedriften kan jo også leie ut kapasitet på fiberen til andre bedrifter, eller dele fiberen med andre som har samme behov osv.

3.0mm FC-PC/FC-PC Multimode Duplex Fiber Optic

Er det beste fiberlinje man kan ha?

Hva henviser du til her? En patchekabel? Og hva mener du med spørsmålet ditt?

Lenke til kommentar

Er det fysisk mulig å ha 256 fiber tråder i en slik kabel? Slik at man klarer å overføre opp mot 100 terabit i sekundet før kabelen blir flaskehalsen?

Det er allerede kjørt over 100 Terabit/sekund over et strekk på 165 Kilometer, og det stanser neppe der - men det er langt mellom lab-eksperimentene og kommersiellt tilgjengelige produkter man har råd til å kjøpe. :)

Personlig gleder jeg meg først til 100 Mbps så 1 Gbps internett-aksess blir vanlig på privatmarkedet til priser under 1000/mnd.

Da mener jeg ikke de relativt få som har tilgang på slikt i dag.

I byer, tettsteder og små samfunn nært et hovedsamband bør fiber være svaret.

På "bøgda" langt unna hovedsamband tror jeg nok det er radioaksess (800 MHz) som vil dominere. Hvorfor skal noen gidde å legge 4 Km fiberkabel hvis de kan få VDSL-lignende hastigheter trådløst fra masta 4 Km unna?

Endret av leftbrain
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hei, er det slik hvis man først er så dumme å leie et firma å legge fiberkabel fordi ingen andre internet levrandører gidder å ta jobben fordi det blir for dyrt.

Har du penger til overs kan du jo starte opp egen ISP-virksomhet - slik som Lynet f.eks. - er nok folk interessert så kan det gå rundt, selv om det neppe er noe å bli rik på så får du hvertfall bra aksess hjemme :)

Lenke til kommentar

Kan du si hvordan man kjøper fibersentral? Går det på anbud eller er det bare å betale linje leie fra f.eks fasthost?

Er det slik at hvis man bor i bærum er det ingen ting i veien for å kunne leie fiberlinje i fasthost?

Er det noe forskjell på fasthost og hafslund?

Ferdigsnekra" Lag 2- eller Lag 3-samband hva betyr det igjen?

Betyr det hvordan fiberstrukten er sentalisert f.eks stjerne nettverk eller sirkelformet nettverk.

Har selv liten tro på å starte fiberlevrandør muligens gir lite penger i lommen om man selv ikke er med å graver fiberkabelen, men muligens det er mulig å leve på det om man tenker stort.

Men ja man går nok sikkert i underskudd de 3 første årene.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Kan du si hvordan man kjøper fibersentral? Går det på anbud eller er det bare å betale linje leie fra f.eks fasthost?

Er det slik at hvis man bor i bærum er det ingen ting i veien for å kunne leie fiberlinje i fasthost?

Er det noe forskjell på fasthost og hafslund?

Hva mener du med å kjøpe fibersentral?

Betaler du nok penger så kan du nok få lagt en dedikert fiber fra deg til nærmeste sentral/knutepunkt.

Men det kan jo fort koste mange hundre tusen kroner hvis de må prosjektere, grave og legge rør og fiberkabel noen kilometer.

Alternativ til å starste egen ISP er jo å organisere flere huseiere/borettslag/vel osv til å gå sammen om en henvendelse til en ISP, f.eks. Lyse, og undersøke om de vil ta en del av kostnadene mot at et antall husstander binder seg til noen års kontrakt.

Med en etableringspris på f.eks. 5000 per husstand så skal det noen kunder til før det lønner seg å legge et fiberstrekk.

Flere av spørsmålene dine tyder på at du må lese det jeg skrev om Mørk fiber, Fasthost og Hafslund en gang til. :)

Hafslund leverer strøm i Oslo-området. For å gjøre det trenger de kabler i master, grøfter og kulverter. Gjennom årenes løp har Hafslund lagt ned masse fiberkabler i rørene og langs mastene sammen med strømkablene sine, disse er tilgjengelige i skjøtebokser på svært mange knutepunkter i byen, og slik er Hafslund i stand til å leie ut "mørk fiber" til de som ønsker å betale.

Som privatperson kan jeg fint leie et fibersamband av Hafslund hjemmefra til Jobben (rett under 2 Kilometer i luftlinje) og ha ren Gigabit Ethernet til hjemmekontoret, men det koster meg i så fall 25000 i etablering og vel 5000 i måneden i leie. For å få til dette trenger jeg bare en switch og to fibermoduler, ca. 7000 Kroner.

Så ca. 6000 i investering, 25000 i etableringskost og 5000/mnd i løpende kostnader.

Alle priser er uten MVA.

Kan jo selvfølgelig kjøre 10 Gbit Ethernet på fiberen hvis jeg vil, men hva i all verden skal jeg med 10 Gbit? Til og med 1 Gbit er jo bortkastet over 95% av tiden.

Fiberselskapet til Hafslund heter for så vidt "Infiber" nå etter de ble solgt for 1400 Millioner rett før jul, men jeg tenker fortsatt på dem som "Hafslund Fibernett" :)

http://www.infiber.no/

Det er ikke noe i veien for at det siste strekket fra ISP frem til deg kan gå via en leid fiber, men finnes det ikke fiber tilgjengelig må de grave, og da blir prisen langt høyere enn eksempelet mitt som gjelder Oslo Sentrum og eksisterende fiberstrekk.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Disse fibrene er ikke lyssatt (derav navnet mørk fiber) og kunden må selv sette utstyr i begge ender selv (eller få noen andre til å gjøre det), og må selv overvåke og påvise/varsle leverandør ved mistanke om brudd/feil på fiberen.

Husk at jeg ikke er telemonitør, men antar i korte trekk at "mørk fiber" betyr at kabelen ligger i bakken men ikke er i bruk? Omtrent som VDSL linje hvis den ikke er strekket opp til huset.

Det er relativt lavt priset sammenlignet med "ferdigsnekra" Lag 2- eller Lag 3-samband.

(Wikipedia) Lag 3 - Nettverk

Lag 3 fastslår den fysiske stien for dataene som skal sendes basert på nettverkets betingelser, prioriteten for tjenesten og andre faktorer. Dette er det eneste laget som benytter «logical networking» og kan flytte pakker mellom forskjellige nettverk.

[rediger] Lag 2 - Datalink

Lag 2 sørger for en feilfri overførsel av datarammer (frames) mellom datamaskiner igjennom det fysiske laget, lag 1. MAC (media access control) adressen til ett nettverkskort befinner seg i dette laget, og legges til pakken for å skape en ramme (frame). I OSI modellens referansebetydning, er en ramme (frame) en elektronisk konvolutt av informasjon som inkluderer pakken og annen informasjon som legges til av de sju lagene i OSI-modellen. Datalink-laget er ansvarlig for å bestemme når rammen skal sendes på nettverket, og så videresende data til det fysiske laget (lag 1). Data sendes fra Datalink-laget til det fysiske laget (lag 1) som en strøm av 1-tall og 0-er.

[rediger] Lag 1 - Fysisk

Lag 1 oppretter det fysiske grensesnittet og mekanismer for å plassere en rå strøm av databits i nettverkskablene. Ettersom hver «bit» med informasjon mottas fra data-link laget, omgjør det fysiske laget datastrømmen til et passende format og sender det ut på nettverket. På et tråd-nettverk blir hver «bit» omgjort til et elektronisk signal, på fiberoptisk nettverk vil hver «bit» gjøres om til et lyssignal.

Er det dette du mener?

Selv som dere sier, fiberen har ubegrenset hastighet, så må det være forskjell på fiber, ikke alle klarer norske vinter, ikke alle er stabile ved mye vannmengder f.eks flom.

Også er det nok fordel å ungå fukt i fiberrøret så er jo en del viktige ting å kjenner til.

Lenke til kommentar

Angående:

9079726.jpg

Er det slik at hvis man kobler seg på linjen der, f.eks den blå delen, betyr det at man må betale internetlevrandøren (Infiber) for leie av nettverket dems?

Men på de rød delen må man betale leie for 2 firmaer?

Jeg vet ikke hvordan det blir med f.eks halden her, siden de har jo 2 linjer i stjerne nettverket?

Er det slik at rundinger er sentralpunkt slik at de strekene kan man ikke koble seg på?

Lenke til kommentar

Mørk fiber er enkelt forklart et ledig fiberpar som det ikke er trafikk på. Som Leftbrain sier, er det opp til hver enkelt kunde å plassere routere/switcher i endene av kabelen.

Fiber fungerer annerledes enn kobber når det gjelder kvalitet. Stort sett kan man si at enten fungerer kabelen eller ikke, det er svært sjeldent den oppfører seg sånn midt i mellom sånn som dårlige kobberkabler kan gjøre.

Når det gjelder fiber utendørs, er det mange måter å beskytte fiberen på, på lik linje med kobberkabler. Fiberen i seg selv er temmelig sterk, men er utsatt for naturkrefter og dyr, så den må beskyttes akkurat som vanlige kobberkabler.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Angående:

9079726.jpg

Er det slik at hvis man kobler seg på linjen der, f.eks den blå delen, betyr det at man må betale internetlevrandøren (Infiber) for leie av nettverket dems?

Men på de rød delen må man betale leie for 2 firmaer?

Jeg vet ikke hvordan det blir med f.eks halden her, siden de har jo 2 linjer i stjerne nettverket?

Er det slik at rundinger er sentralpunkt slik at de strekene kan man ikke koble seg på?

Det er uansett kun Infiber du betaler til, uansett om de leier ut egen fiber eller "fremleier" en fiber de leier av andre, eller begge deler.

Rundingene er knutepunkter, det går fint å koble seg på der.

Dette er ikke et "Stjernenettverk" eller for så vidt noe "nettverk" i det hele tatt, og det er heller ingen "Linje" (som for meg betyr en kabel med en tjeneste på)

Igjen vil jeg repetere at "mørk fiber" kun er optiske fiberkabler som ligger i rør under bakken eller i luftstrekk i lav- eller høyspentmaster. På veien er det et antall skjøtebokser og patchpaneler underveis. Når en kunde bestiller mørk fiber, skjøter de sammen x antall fibertråder fra A til B, og du får slik et uavbrutt fiberpar mellom de to punktene.

Fiberen er "mørk" fordi det kun er to glassfibertråder uten noe annet tilkoblet, og du må selv skaffe og drifte utstyret i endene.

Fiberen kan så brukes til det du ønsker.

I Oslo sentrum f.eks. mener jeg dette er et gunstig alternativ til en driftet WAN-tjeneste.

Men på lengre strekk kan mørk fiber bli svært kostbart, og du skal vel ha ganske bra kapasitetsbehov for at det skal lønne seg.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Husk at jeg ikke er telemonitør, men antar i korte trekk at "mørk fiber" betyr at kabelen ligger i bakken men ikke er i bruk? Omtrent som VDSL linje hvis den ikke er strekket opp til huset.

Nix. Det er det ikke.

Leier du en "mørk fiber" så leier du KUN et fysisk fiberpar mellom to punkter, ikke noe mer. Resten må du ordne selv. Kommunikasjon over fiber går via lysbølger, her er det ikke noe utstyr, da heller ingen lysbølger, derfor kaller de den "mørk" fiber.

Den blir først "Lyssatt" når du kjøper, konfer og kobler til laser- eller LED-baserte nettverksmoduler i hver ende.

Skal du sammenligne med DSL så tenk deg at du heller leier en kobberkabel mellom din adresse og en kamerat, som ble skjøtet sammen på nærmeste stativ disse kablene møtes (enten utendørs eller på sentralen). Da leier du kun kabelen, og DSL-modem og slikt må dere skaffe selv. Sambandet blir da kun mellom dere to, ingen andre tjenester.

I teorien kunne dette gått an, men i praksis får du ikke lov av Telenor.

Men det er akkurat dette ISPer som f.eks. NextGenTel gjør når de selger eget bredbånd.

De kobler kabelen fra din adresse og ditt utstyr (DSL-modem) via x antall skjøtepunkter til sitt utstyr (DSLAM) på nærmeste sentral, leier kobberkabelen av Telenor, og leier rackplass av Jara/Telenor som jo både eier kobberet og sentralene. ISP leier så også typisk et eller flere fiber- eller radiolinjesamband fra sitt nærmeste knutepunkt inn til sin DSLAM.

Endret av leftbrain
  • Liker 1
Lenke til kommentar

(Wikipedia) Lag 3 - Nettverk

Lag 3 fastslår den fysiske stien for dataene som skal sendes basert på nettverkets betingelser, prioriteten for tjenesten og andre faktorer. Dette er det eneste laget som benytter «logical networking» og kan flytte pakker mellom forskjellige nettverk.

Er det dette du mener?

Nei og ja :)

Ta eksempelet med samband mellom to adresser.

Med ferdigsnekra Lag 3-samband mener jeg at en tilbyder setter opp to rutere eller switcher i dine lokaler og tilbyr deg et fullt fungerende IP-nettverk mellom disse.

Trafikken går da via tilbyderens nettverk, og du slipper å tenke på utstyr, drift, feilsøking/retting av feil på din side, påvisning av feil hos fiberleverandør osv. Alt det tar nettverkstilbyderen seg av.

Er det snakk om hastigheter over det VDSL kan brukes til, baserer de seg kanskje på å leie "mørk fiber" fra en fiberaktør for å realisere sambandet.

Så da betaler du noen for å kjøpe inn, sette opp, eie, drifte og vedlkeholde et IP-nettverk mellom to punkter, hvor de også leier "mørk fiber" av f.eks. Hafslund.

På korte strekk med behov for høy kapasitet så er det klart dyrere å få noen til å gjøre det på denne måten, enn å selv leie mørk fiber av Hafslund.

Men det er ikke alle som har egen kunnskap eller kapasitet til drift av nettverk, eller vil ta risikoen med å gjøre det, og derfor velger mange å betale mer for å leie en ferdig tjeneste.

Endret av leftbrain
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...