Gå til innhold

Samsung Galaxy Note, 5.3", 4G etc


nor50

Anbefalte innlegg

Foreløpig har jeg måttet lade hver kveld. Men nå har jeg jo brukt den veldig mye fordi jeg nettopp har fått den. Tror at det kanskje vil gå bra, når jeg kommer tilbake til normalt bruksmønster.

 

Har nettopp vært ute å reist og leste bøker via Kindle-app'en. Da gikk batteriet ganske fort i veg. Men bortsett fra det, skjermen er helt utmerket til å lese bøker på, breid nok til at det ikke virker knotete.

 

Pro tip: Når du leser i Kindle, gå til innstillingene og bytt til svart bakgrunn og hvit tekst. AMOLED skjermer bruker ikke strøm på svarte områder, da pikselen rett og slett er slått av (derfor det sinnsyke sortnivået). Ved å lese på svart bakgrunn sparer du mao masse strøm.

Veldig bra tips! Har tenkt på det samme til nettleseren. Mobilen har dårlig batteritid når du surfer. Vert noen om en browser som lar deg skifte bakgrunn til svart og tekst til hvit?

 

Edit. Har googlet litt nå. Er visst ikke så lett som å finne en spesiell browser. Men det skal visst funke med opera mobile, etter denne guiden: Clicky

 

Men klarte ikke gelt fostå om du trengte root for å gjør det. Hva tror dere? Har ikke så lyst å roote min ennå.

Svart bakgrunn på skjermen er sikkert lurt. Dessuten har jeg aktivert litt mere aggresiv strømsparing og bl.a. slått av bluetooth og gps som jeg ikke trenger ha på hele tida. Da ser det ut som jeg klarer 2 døgn uten lading. Det er jeg ganske fornøyd med. Skjønner jo at store skjermer trekker mere strøm enn små skjermer.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Min status når det gjelder synkronisering mot Exchange: Har vel ikke hatt noen telefon hvor man setter opp dette på null komma null og så fungerer alt umiddelbart. Krever litt prøving og feiling. Men nå tror jeg at jeg ser hva Galaxy Note kan og hva den (eller Android) ikke kan:

 

  • Synkronisering av mail, kalender og kontakter fungerer fint
  • Synkronisering av task har jeg ikke fått til (men skal fungere i følge innlegg på nettet)
  • Synkroniserng av notater er ikke støttet (En Android sak og ikke Note sin feil). Forhåpentligvis løst i neste versjon av Android
  • Søking etter kontakter via Exchange fungerer fint
  • Søking etter telefonnummer via Exchange ikke støttet
  • Kan ikke styre Exchange til kun å bruke 3G, synkronisering faller derfor ut når jeg kopler opp WiFi. (Blir kanskje løst i neste Android versjon)

 

Ingen av mine foregående telefoner (Symbian og Windows mobile) hadde fulle støtte for alt jeg ønsket meg, så jeg er ganske fornøyd her.

Lenke til kommentar

Airdroid er også bra. Ulempen er at du må bruke en browserbasert løsning, som kanskje er litt "for" brukervennlig etter min smak. Litt iTunes-aktig.

 

Men det er kanskje bare meg som synes det ...

 

Har forresten merket en vesentlig bedring i batteriytelse etter at jeg skiftet bakgrunnen til svart når jeg surfer ... Anbefaler dere å gjøre det samme :)

 

hvordan gjør man det?

 

Fulgte denne guiden til punkt og prikke. Link

 

Hvis du vet hva du driver med kan du endre på fargen på teksten slik du selv vil.

Lenke til kommentar

Denne "mobilen" m¨å være sykt populær...har vært i en haug av butikker for å sjekke ut vidunderet, men er utsolgt....ikke engang utstillingsmodell er å oppdrive...

 

Selvom denne frister sykt mye så er det noe med å ha sett den og holdt den i hånden først...tørr ikke å svi av 5 lapper uten å ha noe mening om størelsen

Lenke til kommentar

Denne "mobilen" m¨å være sykt populær...har vært i en haug av butikker for å sjekke ut vidunderet, men er utsolgt....ikke engang utstillingsmodell er å oppdrive...

 

Selvom denne frister sykt mye så er det noe med å ha sett den og holdt den i hånden først...tørr ikke å svi av 5 lapper uten å ha noe mening om størelsen

Jeg tror ikke butikkene får så mange telefoner hver nå i første omgang. Var på lefdal ålesund for et par uker siden og fisket etter diverse info. De sa da at de kun fikk inn en telefon i første omgang.

 

Når det gjelder størrelsen så synes jeg den er perfekt. Jeg fikk nermest sjokk da jeg åpnet esken første gangen, men du blir vant til den, og nå kunne jeg aldri tenkt meg noe mindre, skjermen er helt fantastisk og surfeopplevelsen er i en helt annen klasse enn 480*800 skjermene, den går og lett nedi vanlige dongeribukselommer, om du bruker veldig tettsittende bukser så sliter du kanskje..

Lenke til kommentar

Grusomt å gå rundt å vente på telefonen... Håper posten får somlet seg til å levere imorgen. gode tips til hvordan jeg mest smertefritt får ført kontaktene mine fra Xperia Play over til Galaxy Note? Kunne gjerne tenkt meldingene også, men det blir kanskje vanskelig...

du trenger ikke noen ekstra app for å gjøre dette. Det er bare å synke googlekontoen din.

 

Du kan også eksportere og importere kontaktene dine til minnekortet ditt via telefonboken.

 

Edit. Dette gjelder kontaktene altså

Endret av aleksander8
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Min status når det gjelder synkronisering mot Exchange: Har vel ikke hatt noen telefon hvor man setter opp dette på null komma null og så fungerer alt umiddelbart. Krever litt prøving og feiling. Men nå tror jeg at jeg ser hva Galaxy Note kan og hva den (eller Android) ikke kan:

 

  • Synkronisering av mail, kalender og kontakter fungerer fint
  • Synkronisering av task har jeg ikke fått til (men skal fungere i følge innlegg på nettet)
  • Synkroniserng av notater er ikke støttet (En Android sak og ikke Note sin feil). Forhåpentligvis løst i neste versjon av Android
  • Søking etter kontakter via Exchange fungerer fint
  • Søking etter telefonnummer via Exchange ikke støttet
  • Kan ikke styre Exchange til kun å bruke 3G, synkronisering faller derfor ut når jeg kopler opp WiFi. (Blir kanskje løst i neste Android versjon)

 

Ingen av mine foregående telefoner (Symbian og Windows mobile) hadde fulle støtte for alt jeg ønsket meg, så jeg er ganske fornøyd her.

Dette har hele tiden vært streken i regninga for meg og Android, jeg hadde håpet de hadde fått orden på dette nå for å bedre tilpasse seg også bedrifts markedet.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Denne "mobilen" m¨å være sykt populær...har vært i en haug av butikker for å sjekke ut vidunderet, men er utsolgt....ikke engang utstillingsmodell er å oppdrive...

 

Selvom denne frister sykt mye så er det noe med å ha sett den og holdt den i hånden først...tørr ikke å svi av 5 lapper uten å ha noe mening om størelsen

 

Har de ikke dummies? Både min lokale Elkjøp og Lefdal har dummy-versjoner av Note som skal være tilnærmet eksakt lik originalen i størrelse og vekt. Så kan du ta & føle på den, sjekke hvor langt du kan strekke tommelen over skjermen, ta bilde av deg selv mens du holder den til øret, teste den i lomma, etc. (ja, jeg har gjort alt sammen!).

 

Christopher

Lenke til kommentar

Denne "mobilen" m¨å være sykt populær...har vært i en haug av butikker for å sjekke ut vidunderet, men er utsolgt....ikke engang utstillingsmodell er å oppdrive...

 

Selvom denne frister sykt mye så er det noe med å ha sett den og holdt den i hånden først...tørr ikke å svi av 5 lapper uten å ha noe mening om størelsen

 

Har de ikke dummies? Både min lokale Elkjøp og Lefdal har dummy-versjoner av Note som skal være tilnærmet eksakt lik originalen i størrelse og vekt. Så kan du ta & føle på den, sjekke hvor langt du kan strekke tommelen over skjermen, ta bilde av deg selv mens du holder den til øret, teste den i lomma, etc. (ja, jeg har gjort alt sammen!).

 

Christopher

 

Er vel litt øde disse lefdal, spaceworld og expert butikkene jeg har vært innom :wallbash::cry: Ikke har jeg bil heller så er grenser for hvor langt jeg beveger meg uten noe vettu fremkomstmiddel :p Jeg får nok bare ta tiden til gode og håpe at jeg kommer over en før jul. For det hadde vært konge med ny mobil :D

Lenke til kommentar

Du vil at vi skal overbevise deg om å returnere nexusen og heller kjøpe note? :)

Her kommer jo smak og behag inn i bildet, for min del var det oppløsningen i kombinasjon med størrelsen på skjermen som lokket, den er for eksempel fin å se på film og tv serier på senga med. At den er lynkjapp og en ypperlig surfedings er jo også et pluss.

 

Fordelen med nexus er jo at den har Ics og Nfc, skjermen er vel også rgb matrix, noe som gir et litt klarere bilde. Jeg tror nok du blir kjempefornøyd med nexusen. :)

Lenke til kommentar

Nexusen har PenTile-skjerm (Super AMOLED = PenTile, mens Super AMOLED Plus er RGB). Altså helt lik Note sin, bare at Note har 80 pixler ekstra (1280x800 Vs 1280x720). Videre har Note Samsungs egen Exynos-prosessor mens Nexus har TI OMAP 4460 (som Google valgte) som ikke er dårlig (men samtidig ikke bedre enn Exynos). Det som Google og Samsung har bommet på med Nexusen er GPUen, som er PowerVR SGX540. Det er den samme som sitter i den snart 2 år gamle Galaxy S. Det betyr allikavel ikke at Nexus ikke klarer å trekke alt av spill som finnes.

 

Ellers så er Noten større, den har større skjerm med omtrent lik oppløsning (dermed lavere PPI enn Nexus), den har større batteri (som pga. den store skjermen muligens ikke bringer med seg så mye lengre batteritid enn Nexus).

 

Men i bunn og grunn så kommer det helt an på hva du selv foretrekker. Nexus vil få de nyeste oppdateringene, mens Note har den kraftigste maskinvaren. Har du små hender så er jo den saken allerede avgjort, men vil du ha en gigantisk skjerm så velger du Note. Uansett så burde du sjekke den ut i virkeligheten før du bestemmer deg for Note. Den er stor, men ikke SÅ stor. Man blir fort vant til størrelsen, og da virker den betydelig mindre enn det den virker de første dagene.

 

Du nevner også at du har en tablet. Jeg ser ikke på denne som en tablet; det er den for liten for. Den er derimot en stor mobil som brukes som en vanlig mobil. Selv om du har en tablet, så betyr det ikke at du ikke kan ha en mobil i "heavy weight"-klassen. (PS. Nei, føles ikke tung ut, og den er veldig tynn :p )

 

It's your choice!

Endret av LordManhattan
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...