LMH1 Skrevet 4. september 2011 Del Skrevet 4. september 2011 (endret) Hei, jeg har ikke så mye kunnskaper når det kommer til homeplug. Jeg vurder å kjøpe: D-Link DHP-501 PowerLine Starter KitHomeplug AV 500Mbit Men det jeg lurer på: 1. Foreldene mine har en eldre utgave som de bruker og jeg ønsker meg egen nettverk for å slippe kabel mellom modem/switch til min ruter. For at vi i familjen ikke skal få ustabilit nettverk slik at disse funger P2P nettverk så lurer jeg på om det er mulig å få flere seperate nettverk med homeplug? Vi har totalt 2 rutere på hvert sitt nett. Det funger 1/3 hastighet å koble fra ruter til ruter også til mine pcer, så jeg må bruke switchen, og de andre i familjen trenger egen ruter med homeplugg. Vi har forsøkt forskjellige homeplugg med forskjellig merker/delt nettverk men det blir ustabilt eller går ut over hastigheten. 2. Vet noen om det er fysisk mulig å koble homeplugg som internettmottaker utsiden av huset ved bruk av en form av sporer, som kan bruke homeplug som kabel gjennom strømnettet? Altså fint få 100 mbit internet på den måten isteden for fiberlinje? Er det fysisk mulig å klare 500 mbit gjennom strømlinjen på en avstand av 10 kilometer? (10 000 meter)? Endret 4. september 2011 av LMH1 Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 4. september 2011 Del Skrevet 4. september 2011 1. Det burde fungere greit å ha 2 seperate nettverk dersom du bruker homplug adaptere med krypteringsfunksjon på seg (det har de fleste) og parer dem opp 2 og 2. Det burde ikke gå ut over hastigheten ved mindre begge nettverkene prøver å overføre maksimalt samtidig. Det kan være at det vil redusere hastigheten dersom du blander adaptere av forskjellige hastigheter dog - det har jeg ikke testet. 2. Du mener å bruke homeplug for å få internett fra din ISP inn til huset ditt? Nei - dette er det ingen ISPer som tilbyr så langt jeg kjenenr til (dog det har vært snakk om muligheten for det i ny og ne) og uansett måtte det da involvert ganske annen hardware enn en vanig homeplug adapter for at det skulle fungert rent teknisk sett. -Stigma 1 Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 4. september 2011 Forfatter Del Skrevet 4. september 2011 (endret) Stigma: Takk for svar, jeg har prøvd med Dlink (Denne typen som jeg linker til bare 200 mbit) det funger dårlig) da er det 3 homeplugg de funger fint sammen den den andre ruteren foreldene mine har. Jeg har den siste homepluggen som vi har av dlink. Som jeg gikk tilbake til TP kabel. 1.Kobler jeg meg til det nettverket får jeg 1/3 hastighet fordi muligens de 2 ruterene kommer i konflikt. Prøvde, amitech homeplug 200mbps koblet sammen men disse virker ikke når de dlink er koblet i strømnettet i samme hovedrom der ruteren og internetmodemet står. Trenger jeg da å kjøpe en pakke med D-Link DHP-501 også koble den til så skal nettverket bli delt? Eller bør jeg gå for et annet merke? Den jeg hadde tilgjengelig er ganske så gammelt, så har ikke imot å kjøpe nytt, men kan ikke bytte slik løsning 2 ganger i året fordi det blir ustabilt. Jeg kjenner til irritasjonen med homeplug fikk nesten lyst å ha kabel i veggen men foreldene mine er ikke glad å borre i vegg. 2. Jeg spurte om det er fysisk mulig, per dags dato. Glem hva internetlevrandørene tilbyr, jeg tror sikringskapet blir begrenset omtrent som ruteren, altså det neppe vil fungere. Men hva antar du med strømnettverket på hastighet? Går det raskere en ADSL/coax? Omtrent som fiberlinje? På lengere avstand? Endret 4. september 2011 av LMH1 Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 4. september 2011 Del Skrevet 4. september 2011 Stigma: Takk for svar, jeg har prøvd med Dlink (Denne typen som jeg linker til bare 200 mbit) det funger dårlig) da er det 3 homeplugg de funger fint sammen den den andre ruteren foreldene mine har. Jeg har den siste homepluggen som vi har av dlink. Som jeg gikk tilbake til TP kabel. 1.Kobler jeg meg til det nettverket får jeg 1/3 hastighet fordi muligens de 2 ruterene kommer i konflikt. Prøvde, amitech homeplug 200mbps koblet sammen men disse virker ikke når de dlink er koblet i strømnettet i samme hovedrom der ruteren og internetmodemet står. Trenger jeg da å kjøpe en pakke med D-Link DHP-501 også koble den til så skal nettverket bli delt? Eller bør jeg gå for et annet merke? Den jeg hadde tilgjengelig er ganske så gammelt, så har ikke imot å kjøpe nytt, men kan ikke bytte slik løsning 2 ganger i året fordi det blir ustabilt. Jeg kjenner til irritasjonen med homeplug fikk nesten lyst å ha kabel i veggen men foreldene mine er ikke glad å borre i vegg. 2. Jeg spurte om det er fysisk mulig, per dags dato. Glem hva internetlevrandørene tilbyr, jeg tror sikringskapet blir begrenset omtrent som ruteren, altså det neppe vil fungere. Men hva antar du med strømnettverket på hastighet? Går det raskere en ADSL/coax? Omtrent som fiberlinje? På lengere avstand? 1. Jeg har ikke testet nok her for å kunne si deg med sikkerhet hva du skal ha nøyaktig av modeller. Jeg har bare testet med 2 seperate nettverk på de jeg tilfeldigvish adde fra før - og jeg opplevdte ingen større problemer med det - men testingn var også rimelig kort periode. 2. Det er teknisk mulig ja. BKK hadde snakk om dette i en periode - men jeg tror ikke det ble noe utav. Jeg tror den potensielle hastigheten som er mulig med slik teknologi er relativt høy - men hvis du er mer interessert i slikt tror jeg du må researche litt på hva BKK hadde i tankene og slikt. Avstand ville jo uansett være en av de store faktorene for om det ville fungere. Hvor lang avstand vi snakker om derimot aner jeg ikke. Jeg ville tippet av det ville vært problematisk på lengre linjer. Jeg vet ikke om det finnes noen standardisert teknologi for dette nemmelig eller om det faktisk brukes i praksis andre steder i verden. -Stigma 1 Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 4. september 2011 Forfatter Del Skrevet 4. september 2011 (endret) Kan du si hva du har prøvd? Hva homepluggene heter? Hvis det er dlink, så får jeg prøve det. Muligens elkjøp selger noe som jeg enkelt kan returnere på 30 dagers åpen kjøp, men jeg håper på å slippe den sleipe måten i tilfelle det blir ekstra byderi. Hvis du skulle kjøpe homeplugger, ville du satset på dlink eller noe annet i mitt tilfelle? Endret 4. september 2011 av LMH1 Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 4. september 2011 Forfatter Del Skrevet 4. september 2011 Er BKK fiber (Altibox?) Eller er det snakk om www.BKK.no? Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 4. september 2011 Del Skrevet 4. september 2011 Kan du si hva du har prøvd? Hva homepluggene heter? Hvis det er dlink, så får jeg prøve det. Muligens elkjøp selger noe som jeg enkelt kan returnere på 30 dagers åpen kjøp, men jeg håper på å slippe den sleipe måten i tilfelle det blir ekstra byderi. Hvis du skulle kjøpe homeplugger, ville du satset på dlink eller noe annet i mitt tilfelle? De jeg har testet er Zyxel PLA-400 v2 homeplug bokser. Jeg tør dog ikke gi deg noen garantier for at det vil fungere likt for deg sidne jeg ikke har testet dette særlig grundig under forskjellige omstendigheter. Jeg tror bare at det bør kunne fungere greit så lenge du bruker like enheter. Utover det så tror jeg du må researche videre selv. På annbefaling for homeplug har jeg desverre ingen spesifikke annbefalinger da jeg i prakiss bare har erfaring med modellen nevnt over. Disse har dog fungert greit fo meg uten videre trøbbel. Jeg tro rjeg har måtte slått den av og på en gang eller to for å reconnecte, men det var ganske skjeldent i forhold til hvor lenge de var i bruk. -Stigma Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 4. september 2011 Forfatter Del Skrevet 4. september 2011 Er det andre som kan komme med noe råd? Alternativ får jeg høre med komplett. Er det noe mulighet å innstille homeplug med kanaler? Eventuelt hvordan gjør man det? Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 5. september 2011 Del Skrevet 5. september 2011 Er det andre som kan komme med noe råd? Alternativ får jeg høre med komplett. Er det noe mulighet å innstille homeplug med kanaler? Eventuelt hvordan gjør man det? Jeg har ikke sett noe kanalvalg på noen slike enheter så langt... -Stigma Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå