Gå til innhold

Selvbygg av stasjonær PC, OS: Linux/Ubuntu, ca 7000 kNOK+, hjelp til komponenter

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg trenger innspill til komponenter i oppgradering av stasjonær PC. (Den gamle bygget i 2005 har sluttet å virke, var godt fornøyd med den Asus p4p800 / pentium 4 prescott / vannavkjøling). Jeg har googlet og søkt på dette forumet, men drister meg nå til å spørre om hjelp.

Operativsystemet vil være linux, mest sannsynlig Ubuntu 10.04 eller senere versjon. Jeg er ute etter komponenter som erfaringsmessig virker bra i linux, fortrinnsvis Ubuntu. (Windows OS er totalt uaktuelt.)

Jeg har kommet fram til hovedkortet Asus P8P67 EVO B3 og prosessoren Intel i5-2500k eller liknende, men er fortsatt litt i tvil hvor bra drivere som finnes for linux/Ubuntu.

PCen vil bli brukt delvis til simulering, programmering (eclipse, c++, java + emulator android). Litt spilling blir det også, men grafikk-kort behøver ikke være av det råeste som finnes. Imidlertid vil skjermkortet måtte drive to monitorer. Jeg har et romslig kabinett fra den gamle PCen, som jeg vil benytte. Jeg har ikke peiling på skjermkort og må støtte meg til gode råd, hvor velfungerende drivere for linux/Ubuntu er viktig.

Budsjettet er ca kr 7000, men jeg er fleksibel opp til ca kr 10000,- dersom argumentene er gode for det.

Senere kan det hende at jeg vil vannkjøle de fleste komponentene (slik jeg gjorde med den gamle) da jeg har litt deler fra den gamle settet liggende (radiatorer, pumpe, etc). Dette vil prismessig eventuelt komme i tillegg til budsjettet forespeilet over. I første omgang vil jeg sette den sammen luftavkjølt slik at eventuell trøbbel lukes ut før vannkjøleprosjektet starter.

Takk for hjelpen.

Mvh Jo

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

post-179162-0-33906200-1315146686_thumb.png

Her har du enkelt oppsett. Jeg vet ikke hva du trenger; kabinett, harddisk, PSU, etc? Er derfor jeg valgte å poste oppsett til 9300,- siden, såvidt jeg tenker, så trenger du ikke disse tingene og kan fjerne dem og da går prisen ned til ~6500,-.

Jeg kjører selv Linux utelukkende og det fungerer topp på alt jeg har av hardware.

Er viktig om du skal vannkjøle at du ikke går for 560Ti, f.eks., da disse kortene har veldig få fulldekkendes vannblokker som passer. Er nesten ingen (tror det finnes 1 eller kanskje 2) referansedesigns 560Ti. GTX570 DCUII som er valgt ovenfor er enkel å vannkjøle da det finnes blokk fra f.eks. EK.

Lenke til kommentar

Hei, takk for raskt svar, og tipsene rundt vannkjøling.

Jeg vurderte P8Z68 først men fant mange negative reaksjoner på (manglende) drivere. Dette er muligens gammelt nytt og har endret siden starten av 2011? Hvilken linux distribusjon kjører du (redhat, fedora, ubuntu)?

Jeg synes det GTX570 DCUII kortet var dyrt, men dersom et billigere kort drar ned ytelsen så går jeg for dette.

Hvilken ytelsesforskjell vil jeg få med SSD i tillegg til harddisker?

Mvh Jo

Lenke til kommentar

Nei, de driverproblemene det snakkes om er ang. å bruke integrert grafikk. Det skal du uansett ikke.

Du kan kjøpe GTX560Ti, men pass på at du finner vannblokk som passer før du bestiller - sist gang jeg sjekket så var det ingen GTX560Ti i norske butikker som passet. Men det er en stund siden.

SSD vil du ha, ytelsesforskjellen kan ikke måles - det må oppleves.

Lenke til kommentar

Hei igjen,

Takk for oppklaringen og hjelpen. Jeg lager nå handlekurven på nettbutikken. Jeg ser at anbefalt minnebrikke tar opp 2 plasser av 4 på hovedkortet. Det er kanskje ikke så lurt å bruke brikker med dobbelt størrelse mhp pris?

Er det noen DVD leser/brenner som kan anbefales for linux?

Mvh Jo

Endret av jo07
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...